سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 37299

خشک شدن ۷۰ درصد قنات‌ها در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه در گذشته ۲ هزار قنات در قم وجود داشته، گفت: امروز تنها ۸۶۰ قنات باقیمانده است.
خشک شدن ۷۰ درصد قنات‌ها در قم
به گزارش قم نیوز، اسدالله مرتضوی با بیان اینکه ۸۶۰ قنات در استان قم وجود دارد، اظهار داشت: تاریخچه حفر قنات در استان قم به طور دقیق مشخص نیست زیرا قنات ثبت شده که مشخص کننده قدمت قنات باشد وجود ندارد.

وی گفت: به طور میانگین سالانه هشت هزار لیتر آب از قنات‌ها در استان قم استفاده می‌شود که این میزان با توجه به بارندگی و در فصول مختلف سال متفاوت است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در فصل‌های اوج نیاز آبی محصولات کشاورزی میزان آب موجود در قنات‌ها کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین هنگام بارش برف میزان آب موجود در قنات‌ها افزایش می‌یابد زیرا برف بیشتر از باران قنات‌ها را تغذیه می‌کند.

امکان احیای بسیاری از قنات‌های خشک شده وجود ندارد

مرتضوی بیان کرد: در گذشته بیش از ۲ هزار قنات در استان قم موجود بوده که اکنون برخی از این قنات‌ها خشک شده‌اند.

وی در خصوص امکان احیای قنات‌های متروکه افزود: امکان احیای بسیاری از قنات‌های متروکه و خشک شده که در دشت‌ها قرار گرفته‌اند به دلیل حفر چاه‌ها و افت سطح آب زیرزمینی وجود ندارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه احداث استخر‌ها برای حصر آب قنات‌ها بخشی از کم آبی قنات‌ها در زمان اوج مصرف آب را جبران می‌کند، افزود: با توجه به نوع کشت محصول، مساحت کشت و میزان حق آبه کشاورز حجم استخر‌ها متغیر هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که قبل از احداث استخر مجوز لازم را دریافت نکنند از مصادیق تغییر کاربری محسوب شده و با آن برخورد قانونی می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: افراد متقاضی دریافت مجوز ایجاد استخر می‌توانند به مرکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کرده و درخواست مجوز دهند تا پس از بررسی در صورت نیاز مجوز لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjh8et.uqeahzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما