سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : 39439
در گفت و گو با رئیس شورای شهر قم مطرح شد

یادگاری های شورای چهارم برای مردم قم

قم نيوز : قم نیوز: شورای اسلامی شهر قم در دوره چهارم به عنوان شورای اصولگرا خدمات شایسته‌ای داشته که رئیس این شورا بلوار مرجعیت و مترو را به عنوان یادگاری از آن معرفی می‌کند.
یادگاری های شورای چهارم برای مردم قم
به گزارش قم نیوز،
ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم که سال ۱۳۴۰ و در شهر تفرش متولد شد تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشگاه شهید محلاتی اراک به پایان رسانده است. وی همچنین از سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه درآمده و تا سال ۱۳۶۶ در مناطق جنگی مختلف حضور مستمر داشته است. بیاتی در مدت خدمت خود در سپاه سمت‌های مختلفی از جمله فرماندهی و پست‌های فرهنگی، ستادی و عملیاتی را بر عهده داشته و به مدت دو سال مدیر عامل تعاونی بازنشستگان سپاه استان نیز بوده است. با وی در خصوص دستاوردهای شورای چهارم به عنوان شورای اصولگرا به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد:

چه تعداد از اعضای شورای شهر قم از لیست اصولگرایان بودند؟ آیا ملاک تصمیم گیری‌های شورا به اصولگرا بودن اعضا وابسته است؟
تعداد ۱۹ نفر از ۲۱ عضو شورای اسلامی شهر قم از ائتلاف بزرگ اصولگرایان انتخاب شدند و اعتمادی بود که مردم به ما داشتند. در خصوص دو نفر دیگر که خانم ارجمند و آقای عابدینی پور بودند هم سعی کردیم خارج از جهت گیری‌های سیاسی همراهی را گسترش دهیم که موفق بودیم.

البته ما از سایر اشخاصی که در انتخابات رأی نیاورده بودند هم به عنوان عضو علی‌البدل در شورا استفاده کردیم و به عنوان مشاورهای شورا از اطلاعات آنها استفاده می کنیم چرا که و معتقدیم شورا نماینده همه مردم شهر قم است و نماینده تنها یک قشر خاص نیست. به همین دلیل همه تلاش ما بر این بود که قانونی عمل کنیم.

برای ارتباط بیشتر با مردم و یا اطلاع رسانی در خصوص لوایح شورا چه اقدامی انجام داده‌اید؟
دعوت از خبرنگاران برای حضور در جلسات علنی شورا و تمهیداتی که برای جایگاه خبرنگاران اندیشیده شد از جمله اکارهایی است که انجام شده است. به ندرت پیش می‌آید که جلسه‌ای غیر علنی باشد چون معتقدیم برگزاری جلسات علنی می‌تواند توسط مردم و خبرنگاران به نقد گذاشته شود و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت از طرفی اگر ایرادی در کار ما باشد از آن اطلاع پیدا می‌کنیم و نظر مردم در خصوص کارهایمان را متوجه می‌شویم.

به دلیل نوع همکاری میان شورا وشهرداری وجود اختلاف میان این دو مجموعه تا حدودی طبیعی است، وضعیت تعامل‌های شما در قم چگونه است؟
اتحاد و انسجام از مهم‌ترین وظایف ما در شورا بوده که بر روی آن تاکید داشته‌ایم و خروجی‌های ما حاکی از این موضوع است. ما در جلسات سال قبل ۵۷۰ لایحه داشته‌ایم که آمار قابل توجهی است. از سوی دیگر در لوایحی که بررسی می‌شود حتماً مدیر مربوطه در جلسه حضور پیدا می‌کند که نمایندگان بتوانند تصمیم درست‌تری بگیرند تا جایی که سال گذشته ۹۷ درصد لوایح مورد تائید شورا و فرمانداری قم قرار گرفت.

مثال دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد انتخاب شهردار بود. در مورد آقای دلبری ایشان را با ۱۹ رأی ابقا کردیم و زمان بیماری ایشان هم با حداقل رأی با استعفای ایشان موافقت کردیم.

و برای انتخاب شهردار جدید چه کردید؟ اعضا موافق بودند یا خیر؟
حقیقتاً انتخاب آقای سقائیان نژاد یکی از افتخارات شورای چهارم بود. ایشان سوابق بسیار درخشانی دارند. هم در زمینه علمی و هم کار اجرایی ایشان برجسته هستند. آقای سقائیان نژاد استاد تمام دانشگاه هستند و سابقه شهرداری کلان شهر اصفهان را دارند. ایشان هم با اکثریت آرا شهردار شدند و مورد حمایت شورا بودند.

وضعیت بودجه در دوره چهارم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در تصویب بودجه‌ها از سال ۹۲ تا ۹۵ ما حدود سه برابر افزایش بودجه داشته‌ایم و امسال رقمی نزدیک ۱۴۰۰ میلیارد برای بودجه به تصویب رسیده است.

در سال ۹۲ بودجه سالانه شهرداری قم ۵۶۲ میلیارد تومان و در سال ۹۳ بودجه ۸۴۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۵۴۵ میلیارد آن محقق شد؛ سال گذشته نیز بودجه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود و صد درصد آن محقق شد. البته بودجه سال جاری هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان است که هزار میلیارد آن به پروژه‌های عمرانی تخصیص یافته است.

و اما دستاوردهای شورای چهارم برای شهروندان؟
پروژه‌های شهری بسیاری را در دست احداث داریم که اینها از تلاش اعضا و شهرداری حاصل شده است. پروژه‌های زیربنایی در قم در حال رصد است. دو پروژه مهم منوریل و مترو در حال انجام است و احداث روگذر و زیرگذرهای بسیاری را در برنامه داریم.

اگر دقیق‌تر بخواهیم به این پروژه‌ها بپردازیم در مورد مترو باید بگویم: حفاری هفت کیلومتری مترو انجام شده و تونل مترو از بازار عبور کرده و حفره‌ای در میدان مطهری ایجاد شده تا ضایعات حفاری از این طریق بیرون بریزد.

در موضوع مترو ما پیشنهادی از وزیر مسکن و شهرسازی درباره ایجاد ایستگاه مرکزی مترو در ایستگاه قطار قم داشته‌ایم که در این صورت مسافرانی که در حال حاضر از قطار استفاده می‌کنند و مسافران قطار سریع‌السیر قم – تهران – اصفهان به راحتی از مترو استفاده خواهند کرد که فعلاً روی این پیشنهاد در حال بررسی و مطالعه هستیم.

درباره وضعیت منوریل نیز باید گفت که منوریل افتتاح شده و تقریباً دو ماه است که به صورت آزمایشی در حال حرکت است و حرکت آزمایشی آن به مدت ۶ ماه ادامه دارد. مسئله دیگر در خصوص منوریل این است که شورا هنوز برای ادامه منوریل به سمت پردیسان تصمیم نگرفته، و در زمینه نقشی که منوریل می‌تواند در حمل و نقل در شهر قم از نظر میزان مسافر داشته باشد و بهای بلیتی که به دلیل هزینه‌های این طرح باید از مردم گرفته شود، ابهاماتی وجود دارد و به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که این طرح تا میدان مطهری افتتاح شود و پس از آن با گرفتن بازخورد از مردم درباره ادامه طرح تصمیم بگیریم.

زمان زیادی تا پایان کار شورای چهارم باقی نمانده است. اقدامات خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نمره قبولی به شورای اصولگرا می‌دهید؟
بله، در سال پایانی شورای چهارم هستیم و معتقدم در مجموعه مدیریت شهری اقدامات خوبی داشته‌ایم. مدیریت جدید در شهر قم امسال با اقدامات مؤثر خود نمایش خوبی خواهند داشت و با این شورا و شهرداری کارهای بزرگی انجام خواهد شد.

بر اساس قانون ما موظفیم ماهانه دو جلسه داشته باشیم اما بیش از تعهد قانونی خود کار کردیم و ماهانه حداقل چهار جلسه برگزار کردیم علاوه بر آن کمیسیون‌ها به صورت هفتگی جلسات خود را برگزار می‌کردند و فعال بودند. ما تلاش کردیم منافع شخصی را وارد نکنیم و خدمت به مردم و قانون اولویت ما بود. بنابراین نمره قبولی به شورای چهارم می‌دهم.

 ویژگی‌های اصولگرای واقعی از منظر شما چیست و عملکرد اعضای شورا در راستای اصولگرایی را چگونه می‌بینید؟
معتقدم اگر می‌خواهیم اصولگرای واقعی باشیم باید به فکر مردم باشیم. اصولگرا باید به فکر خدمت به مردم باشد خود را بالاتر از مردم نداند و برای حل مشکلات مردم پیش‌قدم و پیگیر باشد.

در شورای شهر با ارتباط اعضای شورا با مردم این تعامل حفظ شده است و از دغدغه‌های مردم با خبر می‌شویم. اقشار مختلفی با ما دیدار می‌کنند و نیازهای خود را می گویند. از طرفی خود اعضای شورا از اقشار مختلف هستند از جامعه پزشکان، مهندسان و اقشار دیگر و به نظر می‌رسد شورای موفقی داشته‌ایم.

اگر بخواهید دو پروژه‌ای که در آینده مردم شهر قم از آن رضایت خواهند داشت نام ببرید به کدام اشاره می‌کنید؟
پروژه مترو که با قوت کار پیش می‌رود و اگرچه در دید و منظر مردم نیست اجازه ندادیم کار آن متوقف شود و پروژه بلوار مرجعیت که به عرض هفت کیلومتر با پیاده رو و مسیر دوچرخه سوار که امیدواریم تا آخر این دوره به بهره برداری برسد و مردم پردیسان بتوانند با سهولت بیشتری به مرکز شهر رفت و آمد داشته باشند.

اصولگرایان برای ریاست جمهوری برنامه‌ای دارند؟
هنوز جلسه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم و البته زود است که وارد این موضوع شویم باید ببینیم چه اشخاصی وارد میدان انتخابات می‌شوند و پس از بررسی به این موضوع ورود کنیم. فعلاً برای گمانه زنی زود است.

و سخن آخر شما؟
ضمن تشکر از جامعه خبری قم به دلیل تعامل خوبی که با شورا دارند لازم است به مردم شریف استان قم بگویم خدمتی که در شورا انجام می‌دهیم بیش از تلکیف قانونی ما بوده و همه تلاش ما جلب رضایت مردم است. بابت همکاری‌های شهرداری و سایر دستگاه‌ها در استان نیز کمال تقدیر و تشکر را داریم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdchwknx.23nwxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما