جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : 103144
منبع : قم نیوز

کارزار جبران کاستی عیدی بازنشستگان و شاغلان

قم نيوز : جمعی از بازنشستگان و شاغلان از رئیس جمهوری، رئیس مجلس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس دیوان عدالت اداری خواستند که عیدی پایان سال به جهت ترمیم معیشت آنها مورد بازنگری قرار گیرد.
کارزار جبران کاستی عیدی بازنشستگان و شاغلان
کارزار جبران کاستی عیدی بازنشستگان و شاغلان
به گزارش قم نیوز جمعی از بازنشستگان و شاغلان از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری خواستند که عیدی پایان سال به جهت ترمیم معیشت آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد. 

این بازنشستگان با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی وعدم تطابق عیدی با هزینه‌های تهیه اقلام مورد نیاز برای خانوارها در روزهای منتهی به پایان سال یادآور شدند که تجدید نظر در مبلغ عیدی ضروری است. عیدی بازنشستگان بر اساس مصوبه‌های هیات وزیران تعیین و ابلاغ می‌شود و مصوبه‌ی آن واحدی محسوب می‌شود. در مورد شاغلان هم میزان عیدی بر همین اساس تعیین می‌شود. 

با این حال، عیدی مد نظر هیات دولت در پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۱۰۰ هزار تومان نسبت به عیدی پایان سال ۹۹ افزایش داشته است و از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است. 

این در حالی است که این میزان عیدی، رقمی در حدود ۳۰ درصد حقوق ماهیانه در سال ۱۴۰۰ را پوشش می‌دهد و حتی تناسبی با سهم تورم یک‌ساله ندارد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه‌ی منتهی به بهمن ماه، برای خانوارهای شهری ۴۰.۸ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۴.۲ درصد است. 

دولت به منظور ترمیم قدرت خرید عیدی بازنشستگان برای سال جاری ۴۰۰ هزار تومان حق همسر و ۱۵۰ هزار تومان برای هر فرزند تحت تکفل در نظر گرفته است که در این شرایط عیدی بازنشسته با یک همسر به ۲ میلیون تومان و برای یک بازنشسته دارای همسر و ۲ فرزند به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این همه، تمام بازنشستگان از فرزند تحت تکفل یا همسر برخوردار نیستند. 

به همین دلیل بازنشستگان و شاغلان کارمندی در کارزاری که خطاب به مقام‌های یاد شده تنظیم کرده‌اند یادآور شده‌اند که با این شرایط معیشتی کارمندان و بازنشستگان شرمنده خانواده‌های خود شده‌اند. امضاکنندگان این کارزار بر ضرورت ترمیم مبلغ عیدی و جبران آن تاکید کردند. 

برای رای دادن به این کارزار از این لینک وارد سایت کارزار شوید و رای خود را ثبت کنید.

 
https://qomnews.ir/vdcayen6y49nw61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما