پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : 15108
آیت‌الله سبحانی عنوان کرد:

روزه داری سبب کاهش جرایم در ماه رمضان

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله سبحانی گفت: در ماه مبارک رمضان میزان ارتکاب جرایم و تعداد پرونده های قضایی به شدت کاهش می‌یابد.
روزه داری سبب کاهش جرایم در ماه رمضان
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز در نخستین جلسه تفسیر سوره مبارکه «یس» اظهار کرد: ماه مبارک رمضان حوادث فوق العاده‌ای دارد، اول اینکه در این ماه، مسلمانان یک ماه تمام مهمان خداوند هستند و در این ضیافت الهی مهماندار خداست. معلوم است که مهماندار بسیار غنی و حکیم است و نسبت به مهمانان خودش لطف و کرامت بسیاری دارد.
 
وی افزود: در این یک ماه مسلمانان حدود نیمی از 24 ساعت شبانه روز را روزه هستند و این روزه هم خودش یک عبادت بدنی است.
 
این مرجع تقلید تقوا و پاک بودن را فلسفه روزه داری عنوان کرد و گفت: خداوند روزه را بر ما واجب کرده تا ما پاک باشیم؛ انسان‌های روزه‌دار کمتر گناه می‌کنند.
 
آیت‌الله سبحانی کاهش میزان جرایم در ماه مبارک رمضان را مصداق فلسفه روزه داری ذکر کرد و در همین رابطه اظهار کرد: اگر آمار ارتکاب جرایم را از نهادهای رسمی جویا شوید متوجه خواهید شد که تعداد پرونده های قضایی در این ماه به شدت کاهش می‌یابد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه وقوع جنگ بدر روزهای 17 و 18 و 19 ماه مبارک رمضان، سالروز وفات حضرت ابوطالب، نزول قرآن و شب‌های قدر را از دیگر حوادث این ماه مبارک ذکر کرد که هر کدام دارای اهمیت ویژه ای هستند.
 
وی به تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت و در وصف این سوره  گفت: سوره مبارکه «یس» از سوره‌های معظم قرآن است و در روایات ما و اهل سنت هست که پیامبر اکرم فرمود سوره «یس» قلب قرآن است.
 
آیت الله سبحانی افزود: سوره مبارکه «یس» بنا بر روایتی 83 آیه و بنا به روایت دیگری 82 آیه است. کلمه «یس» بنا به بعضی از قرائات یک آیه است اما به نقل بعضی دیگر آیه مستقلی نیست بلکه متصل به آیه بعدی است.
 
وی با ذکر روایتی از پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) در مورد اهمیت قرائت سوره مبارکه «یس» تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص)، امام صادق(ع) و علما و مشایخ ما سفارش می‌کنند که سوره «یس» را در شبانه روز بخوانیم.
 
وی تاکید کرد: وهابی‌ها خواندن قرآن را برای اموات بی‌ثمر می‌دانند بنابراین کسی که قرائت قرآن در مراسم ترحیم را برای آنها تعریف می‌کند مسخره می‌کنند در حالی که خواندن قرآن ثواب دارد و ثوابش به آن مرده اهدا می‌شود.
 
چرا «یس» قلب قرآن است؟
 
آیت الله سبحانی به این سئوال قرآنی که چرا سوره «یس» قلب قرآن است این گونه پاسخ داد: هر سوره‌ای برای خود یک روح و غرضی دارد. سوره «یس» هم سه غرض دارد. اوایل آیات سوره «یس» نبوت پیغمبر اکرم را تعقیب می‌کند، در اواسط این سوره آیات توحید در عالم آفرینش آمده و در آخر سوره «یس» به معاد می‌رسد.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه در سوره «یس» به اصول ثلاثه اشاره شده است، اظهار کرد: قرآن یک مجموعه‌ای است که برای خود شاخه‌ها و احکامی دارد که قلب آن شهادت بر نبوت، توحید و معاد است و بقیه مسائل جزو شاخه‌های این سه اصل هستند.
 
وی تاکید کرد: حیات بدن بستگی به قلب دارد؛ تا قلب کار می‌کند حیات هست اما وقتی قلب از کار بیفتد حیات هم تمام می‌شود. چون همه شریان‌های بدن از این قلب روزی و حیات می‌گیرند.
 
وی در تفسیر واژه «یس» تصریح کرد: یس ممکن است دو حرفی باشد ولی گاهی اوقات این کلمه را سه حرفی می نویسند.
 
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه احتمال می‌رود کلمه «یس» از حروف مقطعه باشد اظهار کرد: حروف مقطعه در اول 29 سوره قرآن وجود دارد اگر حروف مقطعه را جمع کنیم یک عبارت زیبا را تشکیل می‌دهد.
 
به گفته آیت‌الله سبحانی احتمال دارد «یس» نام پیامبر اسلام(ص) باشد.
 
وی با ابراز تاسف از اظهارنظر برخی نویسندگان در مورد اصالت قرآن کریم، تاکید کرد: شنیدم یکی از نویسندگان که سابقه مذهبی هم دارد مقاله‌ای نوشته که قرآن کریم از تصورات و تفکرات پیامبر اسلام است. این اظهارنظرها درست نیست چراکه خداوند صاحب قرآن کریم است و این کلام وحی ساخته بشر نیست.
 
آیت الله سبحانی تصریح کرد: امیدوارم این نویسنده محترم صدای ما را بشنود و این مسائل را مطرح نکند؛ این برخلاف قرآن کریم است.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcevz8z.jh8n7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما