دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : 15206
آیت الله مکارم شیرازی:

زندگی تجملی انسان را از یاد خدا دور می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی گفت: یکی از عیوب زندگی تجملی این است که با روزی حلال به سختی به دست می‌آید و در عین حال انسان را از یاد خدا دور می‌کند.
زندگی تجملی انسان را از یاد خدا دور می‌کند

به گزارش قم نیوز، آیت الله مکارم شیرازی که دیروز در حرم کریمه اهل بیت (س) بعد از نماز ظهر و عصر سخن می‌گفت، در ادامه تفسیر سوره احزاب، اظهار کرد: بعد از جنگ احزاب، زنان پیامبر بر سر غنایم با پیامبر جدل کردند و از ایشان لباس‌های فاخر و کنیز و زر و زیور خواستند و به فکر دنیا افتادند.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: در این شرایط بود که پیامبر با همه ایشان قطع رابطه کرد و به انتظار فرمان خدا نشست تا یک ماه بعد، آیات ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب نازل شد.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: در این آیات خداوند به زنان پیامبر می‌گوید که هر کدام به دنبال دنیا و مسائل مادی هستند، طلاق بگیرند و به دنبال دنیا بروند و اگر خدا و پیامبرش را می‌خواهند، به زندگی ساده بسنده کنند تا اجر عظیمی ببرند.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: این آیات پیام‌های زیادی برای همه دارد. اول اینکه باید زندگانی پر از تحمل با زندگی در مسیر خدا و پیامبر و سعادت اخروی، سازگار نیست.

وی افزود: زندگانی تجملاتی سه عیب عمده دارد؛ اولین عیب این است که این زندگی با روزی حلال به دست نمی آید یا بسیار مشکل و محال است و افراد باید از راه حرام، گاهی رشوه و گاهی رانت خاواری به آن برسند.

آیت الله مکارم با اشاره به خودروهای ۸۰۰ میلیون تومانی و آپارتمان سه میلیارد تومانی در تهران، تصریح کرد: دومین عیب زندگی تجملی، غفلت از یاد خداست. چنین افرادی به علت مشغول شدن به مسائل مادی و وارد کردن دستگیره در از اروپا و کاخ سازی، از خداوند غافل می‌شوند.

وی افزود: مشکل سوم این زندگی‌های تجملاتی، به درد آوردن دل محرومین است که گناه بزرگی است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه منظور از دنیا، همیشه گفتن بدی‌های آن نیست، خاطرنشان کرد: ما دو دنیا داریم. دنیای کفاف که مزرعه آخرت است و دنیای ملعون که پر از اسراف و تبذیر است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: روایاتی که دنیا را سرزنش می‌کند، این دنیا را در نظر گرفته است. روایاتی هم که از دنیا تعریف می‌کند، دنیای محبوب را منظور گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در روایتی از معصوم آمده است که به دنیا دشنام ندهید و آن را لعنت نکنید. منظور این دنیا، دنیایی است که پیامبر آن را مدح آن را کرده است و مرکبی است که انسان را به سعادت می‌رساند.

آیت الله مکارم تصریح کرد: در مقابل این دنیای کفاف و عفاف، امیر المونین دنیای ملعون را وصف کرده است. در این دنیا، انسان به دنبال کارهای احمقانه می‌رود و گوش انسان را از شنیدن سخنان حکمت آمیز کر می‌کند و حوصله شنیدن نصیحت ندارد و عاقب آن کیفر دردناک اخروی است.

وی افزود: این کیفر دردناک فقط در آخرت نیست بلکه در همین دنیا هم گرفتار می‌شود. در یکی از شهرهای آمریکا جنگلی است که ثروتمندان، وقتی ورشکست می‌شوند، برای خودکشی به آنجا می‌روند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در حدیثی داریم که کسی که دنیا پرست باشد، قلبش به سه چیز می‌چسبد. اول اینکه همیشه یک غم و غصه ای دارد که تمام نمی شود. دوم اینکه آرزوهای طول و درازی دارد که به آن نمی رسد و به هر کجا که می‌رسد، باز هم قانع نیست.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: چنان حرصی بر دنیاپرستان مستولی می‌شود که به هیچ چیز قانع نیستند.
وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم تقسیم بندی جالبی درباره کسانی که با پیامبران موافقت می‌کردند و کسانی که مخالفت می‌کردند، انجام داده است. در قرآن آمده است که هر پیغمبری به هر شهری فرستادیم، ثروتمندان و مال اندوزان، مخالفت کردند زیرا پیامبران مخالف درآمدهای نامشروع آنهاست. 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن اسم این گروه را مطرفین گذاشته است. یعنی ثروتمندان مست ثروت و دارای ثروت بی حساب و کتاب. اینها اولین گروهی هستند که جلوی پیامبر می‌ایستادند. 

وی افزود: در مقابل اولین گروهی که ایمان آوردند، جوانان هستند و ثروتمندان، اسم ایشان را اراذل می‌گذاردند. 


انتهای پیام/122

https://qomnews.ir/vdcd9x0f.yt0kz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما