سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 2109
با عنوان کربلا در آئینه غدیر؛

دومین همایش مبلغان هندوستان برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: دومین همایش مبلغان هندوستان با موضوع "کربلا در آئینه غدیر" در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.
دومین همایش مبلغان هندوستان برگزار شد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام موسوی اصفهانی، از استادان حوزه عملیه در این همایش با استناد به آیاتی از قرآن، به تبیین برخی از شرایط تبلیغ و مبلغان پرداخت و اظهار داشت: تبلیغ دین، تنها شایسته انبیای الهی و پیروان حقیقی ایشان است؛ در قرآن نیز اشاره شده است که پیامبران الهی و مبلغان دین در راه تبلیغ، تنها از خداوند می‌ترسند و به همین دلیل، حساب آنها نیز تنها به عهده خداوند است.

وی درباره مفهوم تبلیغ یادآور شد: تبلیغ و ابلاغ، به معنای رساندن و بیان احکام به انسانها است و از نظر قرآن، ضروری، واجب و از بارزترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود.

موسوی اصفهانی، با اشاره به جهان‌شمولی اسلام، تبلیغ دین را از مهم‌ترین وظایف علما و بر عهده همه دانشمندان و مؤمنان برشمرد و تصریح کرد: خداوند این وظیفه را به عهده بهترین بندگان خود، انبیاء و اولیای الهی، قرار داده است و امروز این وظیفۀ سنگین بر دوش ما قرار گرفته است. به ویژه در زمان ما که دشمنان اسلام، با ایجاد شبهه و اشکالات گوناگون، قصد تضعیف اسلام ناب محمدی(ص) را دارند، باید آماده شویم و دین را به همه مردم دنیا برسانیم.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) خطاب به امیرمؤمنان(ع)، تبلیغ دین و هدایت یک نفر را برتر و بهتر از برخورداری انسان از تمام هستی عنوان کرد و در ادامه، به برخی از شرایط تبلیغ از نگاه آیات و روایات، اشاره و اظهار داشت: نخستین شرط تبلیغ، قصد قربت می‌باشد که در قرآن و روایات و همچنین در سخن علمای بزرگ بر آن تأکید شده است. توجه به خدا و قصد الهی سبب می‌شود موعظه در دلها اثر کند و زمینۀ هدایت انسانها آماده شود.

استاد حوزه علمیه افزود: در تبلیغ نباید جنبه‌های مادی یا به رخ کشیدن علم و... وجود داشته باشد و این نیت تنها در پرتو ارتباط با خدا در دل و جان مبلغ پدید میآید. تنها سخن گفتن کافی نیست؛ اخلاص و قصد قربت، کلام را نافذ و در دلها مؤثر می کند.

وی مخاطب شناسی و تشریح درست وظایف را در سایة صبر و استقامت در برابر سختیها و برخی از برخوردها و نیز آمادگی برای ارشاد به روش ائمه اطهار(ع) را در شرایط گوناگون توصیه کرد و اظهار داشت: هر جا برای تبلیغ میرویم، افراد گوناگون با اخلاق و اعتقادات مختلف وجود دارند. گاهی، برخی رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهند؛ در این شرایط، باید به توصیههای قرآن عمل نماییم.

وی افزود: خداوند دو وظیفه را برای ما تعیین نموده است: یکی، صبر و خودداری در برابر جاهلان و دیگری، فاصله گرفتن و دوری گزیدن از آنان با حفظ شایستگی و مقام روحانیت، یعنی اگر امکان راهنمایی وجود دارد، باید با صبر و استقامت به ارشاد آنها بپردازیم و اگر کینه ورز و بی منطق هستند، از آنان دوری کنیم. البته باید به گونهای رفتار نماییم که نپندارند که مبلغ ضعیف و ترسوست.

حجت الاسلام موسوی اصفهانی تصریح کرد: برخورد با مردم باید با مهربانی صورت پذیرد؛ همان گونه که در قرآن، خطاب به پیامبر(ص) بیان شده است که ای پیامبر، اگر با خشونت با مردم رفتار میکردی، مردم از دورت پراکنده میشدند، حسن خلق، احترام به افراد در هر سنی و با هر جایگاه اجتماعی و نیز گذشت و ایثار، سبب نزدیکی به خدا و ایجاد زمینه در دل‌ها برای کسب معارف اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) خواهد شد.

استاد حوزه، یکی دیگر از شرایط تبلیغ خوب را بیان تمام معارف الهی و مطالب ارزشمند و نیز پرهیز از یکجانبه‌گرایی و تک محور قرار دادن موضوع منبرها دانست وعنوان کرد: اسلام، دین کاملی است و در تمام زمینه ها نظریه دارد؛ باید مردم را با تمام ابعاد دین آشنا کنیم و مطالب آن را به گوش همه برسانیم. با استفاده از قرآن و روایات میتوانیم مردم را به دین راغب کنیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.z0x2yt0fna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما