سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : 2587
از سوی مبلغان هندوستان؛

همایش "کربلا در آیینه غدیر" در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: دومین همایش مبلغان هندوستان با موضوع "کربلا در آیینه غدیر" در سالن شهید مطهری مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد.
همایش "کربلا در آیینه غدیر" در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، در این مراسم حجت­ الاسلام سیدمصطفی موسوی اصفهانی، از استادان حوزه با استناد به آیاتی از قرآن، به تبیین برخی از شرایط تبلیغ و مبلغان پرداخت و اظهار داشت: تبلیغ دین، تنها شایسته انبیای الهی و پیروان حقیقی ایشان است و در قرآن نیز اشاره شده است که پیامبران الهی و مبلغان دین در راه تبلیغ، تنها از خداوند می‌‌ترسند و به همین دلیل، حساب آنها نیز تنها به عهده خداوند است.

وی درباره مفهوم تبلیغ افزود: تبلیغ و ابلاغ، به معنای رساندن و بیان احکام به انسان‌هاست و از نظر قرآن، ضروری، واجب و از بارزترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه، با اشاره به جهان‌شمولی اسلام، تبلیغ دین را از مهم‌ترین وظایف علما و بر عهده همه دانشمندان و مؤمنان برشمرد و تصریح کرد: خداوند این وظیفه را به عهده بهترین بندگان خود، انبیا و اولیای الهی، قرار داده است و امروز این وظیفه سنگین بر دوش ما قرار گرفته است.

وی افزود: به ویژه در زمان ما که دشمنان اسلام، با ایجاد شبهه و اشکالات گوناگون، قصد تضعیف اسلام ناب محمدی(ص) را دارند و ما باید آماده شویم و دین را به همه مردم دنیا برسانیم.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) خطاب به امیرمؤمنان(ع)، تبلیغ دین و هدایت یک نفر را برتر و بهتر از برخورداری انسان از تمام هستی عنوان کرد و در ادامه، به برخی از شرایط تبلیغ از نگاه آیات و روایات، اشاره نمود و ابراز داشت: نخستین شرط تبلیغ، قصد قربت است که در قرآن و روایات و همچنین در سخن علمای بزرگ بر آن تأکید شده است. توجه به خدا و قصد الهی سبب می‌شود موعظه در دل­ها اثر کند و زمینۀ هدایت انسان­ها آماده شود.

استاد حوزه علمیه افزود: در تبلیغ نباید جنبه‌های مادی یا به رخ کشیدن علم و... وجود داشته باشد و این نیت تنها در پرتو ارتباط با خدا در دل و جان مبلغ پدید می­آید. تنها سخن گفتن کافی نیست؛ اخلاص و قصد قربت، کلام را نافذ و در دل­ها مؤثر می‌کند.

وی مخاطب‌شناسی و تشریح درست وظایف را در سایه صبر و استقامت در برابر سختی­ها و برخی از برخوردها و نیز آمادگی برای ارشاد به روش ائمه ­اطهار(علیهم‌السلام) را در شرایط گوناگون توصیه کرد.

وی اظهار داشت: هر جا برای تبلیغ می­رویم، افراد گوناگون با اخلاق و اعتقادات مختلف وجود دارند. گاهی، برخی رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهند؛ در این شرایط، باید به توصیه­ های قرآن عمل کنیم که صبر و خودداری در برابر جاهلان و دیگری، فاصله گرفتن و دوری گزیدن از آنان با حفظ شایستگی و مقام روحانیت است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.j0x2yt0k5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما