شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 44885
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ساخت و ساز در كشور از شاخص‌هاي اصولي دور است

قم نيوز : قم نیوز: پژوهشگر معماري و شهرسازي با تاكيد بر اينكه هر ساختماني بايد امن، ايمن و سلامت باشد گفت: بخش اعظم ساختمان‌هايي كه امروز مي‌بينيم خصوصاً در حاشيه شهرها اينگونه نيستند.
ساخت و ساز در كشور از شاخص‌هاي اصولي دور است
به گزارش قم نیوز، محمدرضا حائري مازندراني در سلسله نشست‌هاي موضوعي احياي بافت با موضوع نقش مشاركت در حفظ و احياي سرمايه‌هاي تاريخي و بازآفريني محله‌هاي شهر قم در راستاي فرهنگ‌سازي مردم، مسوولين و متخصصين كه به همت اداره آموزش كاركنان اداره كل منابع انساني شهرداري قم در سالن رضوان برگزار شد، با تاكيد بر اينكه شهرهاي ما از معماري تهي شده است اظهار كرد: امروز پس از نيم قرن كه از بحث احياي بافت در كشور مي‌گذرد متوجه شده‌ايم كه تك‌ تك مردم در اين مساله نقش داشته و تنها نبايد متكي بر نگاه‌هاي سازماني بود.

وي با بيان اينكه ما هميشه با سه سرمايه طبيعي، تمدني و اجتماعي روبرو هستيم و اظهار كرد: پدران ما آب انبارها، مساجد، مدارس و ديگر مكان‌ها را براي ما به سرمايه گذاشته‌اند.

پژوهشگر معماري و شهرسازي تصريح كرد: سرمايه اين ظرفيت را دارد كه دوباره سرمايه گذاري شود و مي‌توان از طرف ديگر آن را از بين برد و در اين زمينه مكان‌هاي تاريخي سرمايه‌هاي تمدني ما هستند.

وي ارتباطات سازنده بين مردم، رفاقت، امنيت، دوستي و همسايگي را سرمايه اجتماعي خواند و افزود: زماني كه اين سرمايه در جامعه‌اي وجود داشته باشد بسياري از پروژه‌ها با سرعت و كيفيت بهتري به سرانجام مي‌رسد.

حائري مازندراني هويت را حفظ و احياي سرمايه‌هاي طبيعي، اجتماعي و تمدني دانست و گفت: اگر ما با دست خودمان اين سرمايه‌ها را از بين ببريم نمي‌توانيم دم از هويت بزنيم.

وي با تاكيد بر اينكه درياي مازندران متعلق به همه مردم و جزو سرمايه عمومي است گفت: سرمايه‌هاي عمومي را نمي‌توان به كسي واگذار و حق عمومي را از آن صلب كرد.

پژوهشگر معماري و شهرسازي با بيان اينكه شهر منفعت عمومي است تصريح كرد: بسياري از مكان‌هاي ارزشمند ما در توسعه‌ها و منفعت طلبي‌ها در حال از بين رفتن و تبديل شدن به لامكان است.

وي خاطرنشان كرد: اگر دغدغه ما در شبانه روز تأمين درآمد باشد دائماً در فكر افزايش اموال هستيم و اين مساله موجب مي‌شود به مباحث هويتي و فرهنگ شهروندي فكر نكنيم.

حائري مازندراني يكي از معضلات شهرها را مالي شدن آن‌ها عنوان كرد و افزود: اين مساله موجب مي‌شود كه بسياري از فضاهاي ارزشمند شهر مالي شود و در عمده آن‌ها به دنبال تأمين مال بود.

وي با بيان اينكه تفكر خودكفايي تفكر بدي نيست اما به اين معنا نيست كه همه چيز را تجاري كنيم، گفت: به همين خاطر است كه امروز بسياري از فضاهاي خصوصي تبديل به فضاي عمومي شده است.

پژوهشگر معماري و شهرسازي با تاكيد بر اينكه جذابيت كالا امروز براي مردم اصل شده است تصريح كرد: شاهد افزايش غمگيني و كاهش شادي در آمارهاي جهاني هستيم.

وي در ادامه سخنان خود گفت: قبل از سال ۱۳۰۰ شمسي كشور ما تدريجي، دروني، همه جانبه و با مديريت مشاركتي بوده و گذشته به اين شكل به آينده متصل مي‌شده است و در اين محدوده زماني دچار تعادل بوده‌ايم اما پس از اين سال تا سال ۱۳۴۰ به طور ناگهاني، بيروني، يك جانبه به دليل پيدايش نفت دچار تغيير شديم.

حائري مازندراني با بيان اينكه در نيم قرن اخير پنج شهر در دل يك شهر شكل گرفته است، افزود: امروزه شهر تاريخي، قديمي، جديد، حومه‌اي و ناپيوسته در دل شهرها شكل گرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه از سال ۱۳۴۰ به بعد آگاهي‌هاي عمومي نسبت به معماري كاهش يافت، گفت: از اين سال به بعد شعور عام در زمينه معماري نزول پيدا كرد و به سمت ساختمان سازي و بلندمرتبه سازي پيش رفتيم.

پژوهشگر معماري و شهرسازي گفت: اگر قرار است محل روحانيت ما مسجد باشد ديگر زندگي در ساختمان‌هاي فعلي شهرها توهين به اين روحانيت است.

وي گفت: امروز شرايطي پيش آمده كه معماران بعد از دوره‌هاي دانشگاهي زماني كه وارد بازار كار مي‌شوند درگير خواست‌هاي سازندگان شده و مباني و اصول معماري را كنار مي‌گذارند.

حائري مازندراني با تاكيد بر اينكه هر ساختماني بايد امن، ايمن و سلامت باشد گفت: بخش اعظم ساختمان‌هايي كه امروز مي‌بينيم خصوصاً در حاشيه شهرها اينگونه نيستند.

وي اضافه كرد: اين امر موجب مي‌شود كه نيروهاي تخصصي كارشناس نباشند و مصالح غيراستاندارد را به كار گرفته و اصول را به درستي رعايت نكنند.

پژوهشگر معماري و شهرسازي با بيان اينكه توليد غيرمهندسي موجب جلوگيري از گسترش دانش مي‌شود خاطرنشان كرد: سؤال در اين حوزه اين است كه كدام قم با كدام منظر را بايد بازآفريني كرد.

وي با تاكيد بر اينكه تلاش ما در راستاي هويت بخشي و آرماني سازي قم است افزود: اگر قرار است واقع گرا حركت كنيم بايد نگاه درستي از وضعيت فعلي داشته باشيم.

حائري مازندراني با بيان اينكه با افزايش قيمت زمين در شهرها به كالا تبديل شده است تصريح كرد: ما ابتدا بايد شرايط فعلي شهر قم را به دست آوريم تا بتوانيم وضعيت مناسبي را براي آينده قم رقم بزنيم.

انتهای  پیام/135
https://qomnews.ir/vdciwva5.t1a5v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما