پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : 30759
منبع : پایگاه خبری زنان قم

باز هم قصه پرغصه سوسيس و کالباس

قم نيوز : قم نیوز: هرچند هراز گاهي اخباري از تخلفات ريز و درشت در حوزه توليد سوسيس و کالباس به گوش مي رسد و تمامي اين تخلفات مستقيما به حوزه سلامت مربوط است اما به نظر مي رسد اين تخلفات تمامي نداشته و هر از گاهي مزين به تخلفي جديد مي شود.
باز هم قصه پرغصه سوسيس و کالباس
به گزارش قم نیوز،گوشت گربه، آشغالهاي مرغ و اين بار گوشت سگ ميهمان سوسيس و کالباس هايي مي شود که خانواده ها براي تامين معاش خود به خريد آن مبادرت مي ورزند و اين درحالي است که با وجود شايعات نه چندان دروغي که هر روز به گوش مي رسد سلامت سوسيس و کالباس هايي که عرضه مي شود دچار ابهام است.

هرچند دبیر انجمن صنایع غذایی خراسان رضوی استفاده از گوشت سگ در صنعت سوسيس و کالباس مشهد را رد کرده است اما به وضوح استفاده از گوشت سگ توسط متخلفان را در صنعت غذايي رد ننموده و متخلفان آن نيز در انتظار تعيين مجازات هستند.

بعداز شايعاتي که مربوط به گوشت هايي که مربوط به گربه بود و در کالباس و سوسيس استفاده مي شد عکسهايي منتشر شد که نشان از استفاده از آشغال هايي مربوط به مرغ داشت که در صنعت عظيم و البته پرطرفدار سوسيس و کالباس کشور استفاده مي شود و جاي بسي تاسف دارد که هنوز هم اخبار داغ تخلفات اين حوزه تمامي ندارد.

رنگ هاي غيرمجاز استفاده شده در اين صنعت نيز از ديگر مشکلات رايج اين صنعت بوده و نياز به بررسي هاي دقيق تري دارد.

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد،سازمان ملی استاندارد ایران در اين باره مي گويد: به دلیل بالا رفتن قیمت گوشت، افراد سودجو در برخی از واحدهای تولید فرآورده های گوشتی با استفاده از رنگهای غیرمجاز و مصنوعی گوشت مرغ را رنگ می کنند و با برچسب فراورده گوشت قرمز به فروش می رسانند.

اين درحالي است که سوسيس و کالباس به دليل قيمت مناسب و البته ذائقه مردم جايگاه ويژه اي در سبد کالاي خانواده داشته و بيشترين استفاده اين محصول توسط کودکان است و بيماري هايي که متوجه اين نسل است شايد تا پايان عمر گريبان اورا رها نکند.

رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو همواره درباره مصرف سوسیس و کالباس هشدار داده که میزان مصرف این ماده غذایی در سفره خانواده ایرانی باید به حداقل برسد زیرا فاقد هرگونه ارزش غذایی است. ترکیبات سوسیس و کالباسی که در ایران تولید می‌شود این ماده غذایی را به محصولی تبدیل کرده که مصرف آن تقریبا برای تمام آحاد جامعه ایران ممنوع و مضر است.

بنابراين جاي سوال است که چرا تخلفات در اين حوزه باوجود حساسيت هاي مربوط به آن تااين اندازه وسيع بوده و برخورد قاطعي با متخلفان صورت نمي پذيرد!

مصرف محصولي که حتي وزير بهداشت در جشنواره غذايي و مقابل دوربين صداو سيما از خوردن آن امتناع کرد چرا بايد سفره هاي ايراني را در تسخير خود داشته باشد چراکه هرروز شاهد اظهار نظر کارشناسان در مورد مضرات اين فرآورده غذايي هستيم اما با وجود تخلفات ريزو درشت در اين صنعت و هشدارهاي کارشناسان هنوز هم مردم وابستگي خودرا از اين محصول به ظاهر خوشمزه کم نکرده اند.

با اين اوصاف وظيفه مسئولين در اين رابطه سنگين تر شده و با حذف خمير مرغ از اين صنعت گامي به سوي حذف کامل تخلفات و آلودگي از اين صنعت برداشته شود تا مردم با آسودگي خاطر بيشتري به مصرف اين محصول بپردازند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdn50s.yt0zk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما