دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 32440
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور:

قم جزء ۵ استان برتر کشور در زمینه سوادآموزی است

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بابیان اینکه استان قم به لحاظ سوادآموزی جز استان‌های موفق کشور است، گفت: استان قم ازنظر عملکرد و تلاش مجموعه جزء ۵ استان نخست کشور است.
قم جزء ۵ استان برتر کشور در زمینه سوادآموزی است
به گزارش قم نگار، علی باقرزاده پیش از ظهر امروز در حاشیه گردهمایی مشترک معاونان و روسای ادارات سوادآموزی سراسر کشور که مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزار شد و در جمع خبرنگاران با اشاره به تأکیدات حضرت امام خمینی (ره) به اهمیت علم‌آموزی اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) هم همه آحاد مردم را توصیه به سوادآموزی کرده وهم بی‌سوادان را توصیه به اطاعت می‌کنند و این امر نشان دهنده اهمیت سوادآموزی به خصوص در میان خانواده‌ها است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بابیان اینکه دولت در سال ۹۴ به‌صورت میانگین ۶۷۰ هزار تومان به حساب فردی که در خانواده خود باسواد شود واریز می‌کند، افزود: این میزان برای خانواده‌ای که دو نفر بی‌سواد داشته باشد و برای آن‌ها برنامه آموزشی پیش‌بینی شود به دو برابر افزایش می‌یابد.

باقر زاده سیاست‌های تشویقی را از دیگر اقدامات دولت در راستای از بین بردن بی‌سوادی بیان و خاطرنشان کرد: برای افرادی که اقدام به سوادآموزی می‌کنند پیش‌بینی‌شده است علاوه بر اینکه لوازم سوادآموزی رایگان دریافت کنند مبلغ ۱۳۰ هزار تومان هم دولت به آن‌ها پاداش دهد.

وی در خصوص برنامه‌های نهضت سوادآموزی کشور برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و توسعه علم اظهار داشت: برای تمام شهروندان کشور که زیر ۵۰ سال هستند پایگاه‌های اطلاعات ثبتی تهیه‌شده است و دیگر نیازی به سرشماری و خود اظهاری نیست و سوادآموزی بر اساس ویژگی و نیازهای آن‌ها تعریف‌شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور خاطر نشان کرد: دریکی دو سال گذشته سازمان نهضت سوادآموزی به سمت آموزش افراد خاص بی‌سواد به خصوص افرادی که معلولیت جسمی دارند و یا از نعمت شنوایی و بینایی محروم‌اند، معطوف شده‌ایم.

باقر زاده با اشاره به اجرای طرح «خواندن با خانواده» عنوان کرد: در این طرح برای افرادی که با فقر خواندن مواجه هستند، کتاب تهیه می‌شود. این طرح به این منظور اجرا می‌شود که افراد در حال آموزش، بین ۶ تا ۹ کتاب را به درون خانواده ببرند و آن‌چه را فهمیده‌اند با دیگر دوستانشان در میان بگذارند.

وی تصریح کرد: حلقه‌های کتاب‌خوانی برای افرادی در نظر گرفته‌شده است که تحت پوشش سوادآموزی نیستند ولی دارای تحصیلات ابتدائی هستند، برای این حلقه‌ها ۴۰ عنوان کتاب طراحی‌شده است که در ۴ مرحله ۱۰ تایی برای آن‌ها ارسال می‌شود و هر کس به‌تنهایی این کتاب‌ها را می‌خواند و با گروه‌های دیگر بحث گفت وگو می‌کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بابیان اینکه بخشنامه این طرح ابلاغ‌شده است و از مهرماه سال جاری اجرایی می‌شود، گفت: در ارتباط با حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه خواندن با خانواده بروند و در این طرح حدود ۵۰ هزار نفر هدف‌گذاری شده‌اند و چون این طرح آزمایشی انجام می‌شود علی‌القاعده برای سالهای آینده قابل‌افزایش است.

باقر زاده افزود: مراکز یادگیری در این طرح محلی است و یک تجربه جهانی است که با یک تغییرات اساسی کار یادگیری محلی از مهرماه سال جاری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به رتبه استان قم در مورد مبارزه با بی‌سوادی در بین استان‌های دیگر گفت: استان قم استان خاص و مهمان‌پذیر است که ۹۰ درصد جمعیت آن در شهر قم متمرکز است و به دلیل شکل‌گیری پدیده حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های صورت گرفته به خصوص اتباع خارجی توازن سطح سواد را در استان قم به هم زده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: استان قم به لحاظ سوادآموزی جز استان‌های موفق کشور است اما از نظر سطح سواد بالاتر از میانگین کشور است و باید گفت که جز ۵ استان اول نیست اما ازنظر عملکرد و تلاش مجموعه استان جزء ۵ استان اول است.

باقر زاده با اشاره به تعداد افرادی که از نعمت سواد در کشور برخوردار شده‌اند، گفت: اگر شاخص باسواد شدن را معادل سوم ابتدائی بگیریم، از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۰ چیزی نزدیک به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با احراز سطح سواد مدرک گرفته و از سیستم خارج‌شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به یک‌میلیون و صد هزار نفر باسواد شده‌اند و این افراد از سال ۹۰ تا به امروز با توجه به‌نظام جدید آموزشی یا باسواد شده و یا سوابق ثبتی آن‌ها استخراج‌شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تأکید بر اینکه نیازمند یک سامانه یکپارچه و منسجم هستیم، گفت: نام این سامانه را سامانه سوادآموزی گذاشته‌ایم و این سامانه جزء نوآوری‌های بسیار خاص سوادآموزی در کشور است.

باقر زاده با اشاره به شاخص‌های موردنیاز برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور گفت: برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور اراده قاطع جمعی نیاز است و اگر این اتفاق بیفتد همه باید بسیج شوند.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور بستن ورودی برای تولید نشدن بی سواد جدید در کشور است، همچنین باید زمینه آموزش مادام العمر را در کشور فراهم کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccx0q1.2bqi08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما