سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : 32766
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

عرفه پیوند شور و شعور است / حس بندگی عصاره دعای عرفه است

قم نيوز : قم نگار: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت:‌ عرفه پیوند شور و شعور بوده و این درس بزرگی است که از امام حسین(ع) باید بیاموزیم و در زندگی خود پیاده کنیم.
عرفه پیوند شور و شعور است / حس بندگی عصاره دعای عرفه است
به گزارش قم نگار، حجت‌الاسلام محسن غرویان با اشاره به فرارسیدن روز عرفه اظهار کرد: ریشه عرفه، عرفان و معرفت بوده و فلسفه مناسک عرفات و روز عرفه این است که انسان معرفت و عرفان خود را نسبت به مبدا عالم، معاد و هستی‌شناسی بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: انسان در عرفه باید جایگاه خود را بفهمد و در مسیر کمال خود حرکت کند، عرفه نسبت و تناسب خاصی با سیدالشهدا(ع) دارد و نشان‌دهنده اوج و شکوه نهضت امام حسین(ع) و عاشورا و نتیجه عرفان و معرفت سیدالشهدا(ع) نسبت به خداوند بوده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: عرفه پیوند شور و شعور بوده و این درس بزرگی است که از امام حسین(ع) باید بیاموزیم و در زندگی خود پیاده کنیم.

وی الگو بودن امام حسین(ع) برای نسل انقلابی را از نکات دیگر روز عرفه ذکر کرد و افزود: انقلابیون در روز عرفه باید بصیرت واقعی را از دعای عرفه دریافت کنند، معنای حقیقی بصیرت این است که در عین انقلابی‌گری عبودیت انسان باید محفوظ باشد و این در دعای عرفه به طور کامل متجلی است.

غرویان با بیان اینکه در روز عرفه تحول بزرگی در جامعه ایجاد می‌شود، گفت: دعای عرفه دعایی است که اجتماع انسان‌ها را به همراه دارد و همه امت اسلامی کنار هم جمع می‌شوند و دعای عرفه قرائت می‌کنند، این اجتماع و وحدت یکی از آثار فرهنگی و سیاسی دعای عرفه است.

وی خاطرنشان کرد: باید پیوند قلب‌ها را بیشتر در دعای عرفه احساس کنیم و وحدت و انسجام بیشتر شود و همه در راه خدا و اهداف الهی حرکت کنیم و این امر از آثار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دعای عرفه است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به پیام‌های دعای عرفه گفت: دعای عرفه در حسن بندگی خلاصه می‌شود، این دعا به انسان احساس عبودیت و بندگی می‌دهد و در روایات دیگر داریم که اگر انسان بندگی واقعی را احساس کند، به حریت می‌رسد.

وی با بیان اینکه حس بندگی عصاره دعای عرفه است، یادآور شد:‌ انسان‌ها در دعای عرفه با احساس ذلت و عبودیت در برابر خدا به حریت و آزادگی واقعی می‌رسند و خود را از قید و بندها آزاد کرده و تنها بنده خدا می‌مانند و عزت در دنیا و آخرت برای ایشان رقم می‌خورد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcd950s.yt0x96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما