يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : 33057
منبع : خبرگزاری حوزه
مدیر حوزه های علمیه خواهران در گفت وگوی تفصیلی:

ظرفیت ۹۰ هزار فارغ التحصیل حوزه علمیه خواهران در خدمت نظام است / دولت ها جایگاه عظیم حوزه را باور کنند

قم نيوز : قم نگار: مدیر حوزه های علمیه خواهران بر آمادگی برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و پژوهشی نظام تاکید کرد و گفت: مسئولان ظرفیت عظیم حوزه های علمیه خواهران را باور کنند.
ظرفیت ۹۰ هزار فارغ التحصیل حوزه علمیه خواهران در خدمت نظام است / دولت ها جایگاه عظیم حوزه را باور کنند
به گزارش قم نگار، شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی را در سی ام شهریورماه سال جاری به مدت دو سال دیگر در سمت خود ابقا کرد، وی که از ابتدای تشکیل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران جانشین آیت الله شرعی مدیر سابق این نهاد بود، از سال ۱۳۸۹ به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور منصوب شده است.

عضویت در نهادهای مهمی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، هیات نظارت بر مطبوعات و مدیر حوزه‌ علمیه خواهران کشور بخشی از کارنامه فعالیت های دینی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی است.

به بهانه ابقاء وی به عنوان مدیر حوزه های علمیه خواهران اهم فعالیت های پنج سال گذشته مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفتگویی صورت گرفته است.

سابقه تاسیس حوزه های علمیه خواهران به چند سال می رسد؟
پیش از پیروزی انقلاب، آموزش خواهران به شکل سازمان‌ یافته نبود؛ به ندرت مدارس یا مکاتبی در کشور وجود داشت که تعدادش کمتر از انگشتان یک دست بود؛ اما به برکت پیروزی انقلاب این امر در قالب مدارس علمیه خواهران دنبال شد و تقریبا به شکل کنونی به چهل سال می رسد، در حقیقت توسعه حوزه های علمیه خواهران از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

مهم ترین هدفی که مدیریت حوزه های علمیه خواهران از آغاز تا به امروز پیگیری کرده است را بفرمایید.
مدیریت حوزه های علمیه خواهران از بدو تاسیس توسط شورای عالی حوزه و از سه سال گذشته که تحت زعامت شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران اداره می شود، به دنبال توسعه، سازماندهی و ارتقای کمی و کیفی این نهاد بوده است.

در طول ۱۹ سال از فعالیت مدیریت حوزه های علمیه خواهران با مدیریت آیت الله شرعی و خدمتگذاری بنده، همواره فراهم کردن زیرساخت های اساسی برای حوزه خواهران یکی از مهم ترین اهداف بوده است، طبیعتا این حرکت نیازمند زیرساخت های متنوعی بود چرا که در طی این سال ها فقدان مکان مناسب وجود داشت و به همین دلیل بیش از ۳۲۰ پروژه در نظر گرفته شد که از این تعداد، ۱۸۶ پروژه به بهره برداری رسیده و بقیه در دست احداث و تکمیل است.

مهم ترین اقدامات آموزشی صورت گرفته در سال های اخیر را بیان بفرمایید.حوزه خواهران
در طی سال های گذشته، یک نظام آموزشی فراگیر استقرار یافت؛ در حوزه خواهران، نظام های متنوع و متعددی بود که الحمدالله امروز یک نظام آموزشی هماهنگ در چهار سطح، در سراسر کشور جاری است، استقرار این نظام آموزشی و تدارک امکانات و شرایط لازم برای امر آموزش نیازمند تلاش مستمر بود.

امروز بیش از ۹۵ درصد اساتید سطح دو از بانوان هستند در حالی که در ابتدای تاسیس حوزه علمیه خواهران، کمتر از ۵درصد بودند.

تمام اساتید مقاطع سطح یک و دو واجد مدرک سطح سه و دارای حکم استاد و مجوز تدریس هستند و به طور مرتب در طول سال ارزیابی می شوند و در پایان هرسال نسبت به ارتقای اساتید و استفاده بهتر از ظرفیت آنها، برنامه هایی اجرا می شود.

در بحث تدوین کتب درسی بیش از ۸۰ جلد کتب درسی در طول این سال ها برای مقاطع مختلف تحصیلی طراحی، تدوین و تالیف شده است، امروز طلاب حوزه علمیه خواهران در ۱۳ رشته تخصصی سطح سه در قالب آموزش های حضوری و غیرحضوری در بیش از ۶۰ واحد آموزشی به تحصیل می پردازند که توفیق بزرگی محسوب می شود.

از دوسال گذشته نیز سطح چهار در حوزه علمیه خواهران در دو واحد آموزشی قم و تهران راه اندازی شد؛ همچنین امسال در سه شهر اصفهان، شیراز و میبد راه اندازی خواهد شد و امیدواریم تحصیلات تکمیلی سطح چهار با فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات آموزشی و پژوهشی گسترش بیشتری یابد.

نگاه حوزه خواهران به پژوهش چگونه بوده است؟
با توسعه آموزش های تکمیلی، توسعه امر پژوهش در دستورکار قرار گرفت حدود ۴ هزار پژوهشگر در حوزه های علمیه خواهران از بین فارغ التحصیلان در قالب ۳۷۰ هسته پژوهشی، سازماندهی شده اند.

۱۷۰ کانون علمی پژوهشی برای شاغلین به تحصیل در مقطع سطح سه و ۴۱ انجمن علمی پژوهشی برای شاغلین به تحصیل و فارغ التحصیلان در مقطع سطح سه به فعالیت می پردازند.

همچنین ۵۳۰ کرسی آزاد اندیشی در کمتر از سه سال در مدارس علمیه خواهران کشور ایجاد شده است.

اقدامات پژوهشی در ۲۸ استان کشور تحت اشراف شورای علمی پژوهشی استان ها و برنامه های معاونت پژوهشی دنبال می شود نتیجه این فعالیت ها، حضور گسترده در جشنواره های خاص خواهران نظیر «بانوی کرامت» و سایر جشنواره های مشترک با حوزه های علمیه برادران نظیر «علامه حلی است» که دستاورد بزرگی محسوب می شود.

حاصل این تلاش ها، ما را به این نکته رهنمون ساخته است اگر در گذشته تولید علم و آموزش، پژوهش و تبلیغ در حوزه های علمیه خواهران منحصر به حوزه های بزرگ بود، امروز در اقصی نقاط کشور این حرکت و جنبش علمی مشاهده می شود، مدارس ما در نقاط دورافتاده و محروم در المپیادهای علمی آموزشی پژوهشی فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران حائز رتبه می شوند، مدرسه علمیه پاکدشت سال گذشته رتبه اول آموزشی پژوهشی استان تهران را احراز کرد و

در بسیاری از المپیاد ها، طلاب در شهرهای دورافتاده شرقی و غربی حائز رتبه شده اند.

در عرصه تبلیغ چه اقدامات و برنامه هایی داشته اید؟
بیش از ۶۰۰ هزار فرصت تبلیغی برای خواهران طلبه در طول سال فراهم است.

بانوان طلبه در بیش از یک سوم مدارس آموزش و پرورش به شکل روزانه به بیان معارف و احکام اهتمام دارند؛ علاوه بر این مسئله، ۱۲ هزار بانوی طلبه به شکل پراکنده در قالب معلم و مشاور به فعالیت می پردازند، همچنین جمع کثیری در تعداد زیادی از طرح های ملی، زمینه های اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کنند.

۷ هزار خواهر طلبه در امر سالم سازی خانواده، آموزش صحیح به خانواده ها در امر ازدواج و تحصیل خانواده و ارائه الگوی ایرانی اسلامی فعالیت دارند.

حضور بانوان طلبه در عرصه تبلیغ و فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه پیشرفت تکنولوژی تهدیدهایی داشته است، اما این فرصت را نیز ایجاد کرده که بانوان طلبه بتوانند از کیان اسلام و معارف اهل بیت(ع) دفاع کنند.

شش هزار خواهر طلبه همزمان با حضور در فرصت های تبلیغی، به تولید و ترویج مطالب اسلامی در فضای مجازی می پردازند که تاکنون ۵۴ هزار عنوان مطلب تولید شده و سالانه ۱۲ میلیون بازدیدکننده دارد.

در عرصه مجازی، شبکه علمی گسترده ای با حضور ۵۳ هزار خواهر طلبه فعال است که به زودی تعداد کاربران این شبکه به ۶۴ هزار نفر ارتقا می یابد و در حقیقت، حضور بانوان طلبه در یک شبکه مجازی علمی، پژوهشی، آموزشی و دینی است.

طلاب خواهر پیش از آنکه در عرصه های دیگر فضای مجازی حضور پیدا کنند، با استفاده از این شبکه های علمی با طلبه های همدرس و هم مدرسه ای می توانند ارتباط علمی داشته باشند.

در زمینه پاسخ به شبهات چه اقداماتی انجام شده است؟ حوزه خواهران

پاسخ به شبهات و مقابله با جریان های انحرافی یک رسالت عمیق است که به عهده روحانیت شیعه می باشد و انحصار به محدوده آقایان ندارد؛ نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل داده اند که درگیر نفوذ شبهات و مکاتب و عرفان های دروغین هستند، وظیفه پاسخگویی، هدایت نسل آینده و حراست از معارف اسلامی به عهده خواهران طلبه است.

البته در حوزه های علمیه خواهران به این اصل اعتقاد و تاکید داریم که مقدم بر همه فعالیت های خواهران اهتمام به مسئله خانواده، تربیت نسل آینده و فرزندان و اثرگذاری درمحیط امن خانواده است و این اولین رسالت خواهران طلبه محسوب می شود.

خواهران طلبه، یک نقطه هدف هستند و در گام بعد، ظرفیت هایی محسوب می شوند که بتوانند آینده جامعه اسلامی را آن گونه که مورد رضایت خدای تعالی و اهلبیت(ع) باشد، رقم بزنند.

حوزه های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد فرهنگی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چه اقداماتی داشته است؟

حوزه های علمیه خواهران سنگربانان حقیقی جبهه عفاف و حجاب هستند؛ در گام نخست، حجاب به شکل عملی از سوی خواهران طلبه، مومن، متدین و تحصیل کرده ترویج داده می شود که این امر بالاترین تبلیغ است.

همچنین خواهران طلبه با تکیه بر آموزش ها، توانسته اند در ترویج عفاف و حجاب موفق باشند.

تاثیر این نهاد در دیگر عرصه های فرهنگی چگونه بوده است؟

امروز ۴۲۰ حوزه علمیه خواهران در نشر، تبلیغ و توسعه معارف دینی در نقاط مختلف کشور نقش موثری دارند.

در بسیاری از مناطق دورافتاده کشور، ماهواره های محدوده مراکز و مدارس به شکل داوطلبانه توسط خانواده هایی که خواهران طلبه با آنها جلسه داشته اند، جمع آوری شده است.

بانوان طلبه با تبیین آثار منفی حرکت تبلیغی غرب و میزان تاثیر در تزلزل نظام خانواده در جمع آوری داوطلبانه ماهواره ها نقش موثری ایفا کرده اند.

همچنین حرکت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران در چند استان کشور سبب شده است براساس گزارش مسئولان، آمار طلاق کاهش پیدا کند. بانوان طلبه همچنین می توانند در پاسخگویی به نیازهای نسل جوان در عرصه داخلی و بین المللی موثر باشند.

مهم ترین چالش هایی که در پیش روی حوزه های علمیه خواهران وجود دارد چیست؟
در بخش زیرساخت ها، با کمبودهای جدی مواجه هستیم؛ تکمیل پروژه های عمرانی یکی از چالش هایی است که امیدواریم با کمک مردم و پشتیبانی دولت ها برطرف شود.

در تامین اساتید سطوح سه و چهار با مشکلاتی مواجه هستیم؛ با وجود اینکه شورای عالی حوزه از ابتدای تاسیس مرکز به این مشکل توجه داشت و با تاسیس مرکز تربیت مدرس در دوره های مختلف اساتیدی در قم تربیت شدند، اما هنوز در تامین استاد تحصیلات تکمیلی سطح سه و چهار دچار کمبود جدی هستیم که امیدواریم بتوانیم این مسئله را رفع کنیم.

یکی دیگر از چالش های حوزه های علمیه خواهران به کارگیری فعال فارغ التحصیلان در بخش های مرتبط با خواهران است.

مهم ترین اولویت ها و برنامه های پیش روی حوزه های علمیه خواهران را بفرمایید.

مهم ترین هدف و برنامه اصلی ما در مقطع کنونی، تکمیل زیرساخت های آموزشی است تا مدارس علمیه خواهران را مستقر کنیم، ارتقای کیفی در عرصه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و سازماندهی و به کارگیری فارغ التحصیلان از دیگر برنامه های در اولویت است.

آیا از ظرفیت خیرین مدرسه ساز در توسعه مدارس علمیه استفاده می شود؟
با استفاده از ظرفیت خیرین و هیئت امنا در دوبخش توسعه حوزه های علمیه خواهران و ساخت و ساز مدارس توفیقات خوبی بدست آمد.

مجموع کمک های دولت ها در طی سال های فعالیت حوزه خواهران، یک دهم کمک های خیرین و موسسین نیست که این امر توجه و علاقه عموم مردم و به خصوص خیرین را نسبت به تحصیلات حوزوی خواهران در محیط سالم و مورد اعتماد و امن برای خانواده ها نشان می دهد.

هیئت امنا چه نقش و وظیفه ای در مدارس علمیه خواهران دارد؟
مدارس علمیه از سوی هیئت امنا اداره می شوند؛ همچنین هیئت امنا به نظارت بر امر مدیریت، آموزش، پژوهش و مسائل مختلف مدارس می پردازند و فرصت های پشتیبانی از مدارس خواهران را فراهم می کنند.

چه تعداد طلبه دارید؟
۶۳ هزار طلبه که در چهار مقطع تحصیلی و در بیش از ۴۲۰ مدرسه علمیه به تحصیل می پردازند.

تعداد فارغ التحصیل
با احتساب فارغ التحصیلان از بدو تاسیس تا امروز حدود ۹۰ هزار خواهر طلبه فارغ التحصیل شده اند که این مسئله یک تمکن عظیمی است.

 از این ۹۰ هزار فارغ التحصیل در نهادهای مختلف به فعالیت می پردازند؟
در حوزه خواهران تقریبا ۱۵ هزار نفر با آموزش و پرورش همکاری دارند؛ ۱۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان به عنوان استاد در حوزه های تدریس می کنند و ۸ هزار نفر نیروهای کادر اداری این نهاد در سراسر کشور هستند.

دوسوم دیگر این ظرفیت نیز در زمینه تبلیغ در سایت ها و فضای مجازی و برگزاری جلسات خانگی و آموزش وپرورش منشا اثر هستند به کارگیری این فارغ التحصیلان در فرصت های مناسب تبلیغی، آموزش و پرورش و آموزش عالی فرصت های مغتنمی برای تبلیغ آموزه‌های دینی است.

طرح آمایش حوزه های علمیه خواهران در چه مرحله ای قرار دارد؟

طرح آمایش ما تقریبا آماده شده است؛ این طرح دوسال پیش تهیه و براساس شاخص های اولیه تدوین و به شورای سیاست گذاری ارسال شد و منتظر پاسخ بررسی شورا هستیم.

همکاری حوزه های علمیه خواهران با نهادهای مختلف به چه شکلی است؟ مثلا رسانه ملی از ظرفیت فارغ التحصیلان شما چگونه استفاده کرده است؟
خوشبختانه امروز خواهران طلبه به عنوان کارشناسان علمی و مذهبی در اکثر شبکه های استانی اثرگذار هستند، اما هنوز این ظرفیت ناشناخته مانده است.

دولت ها از این ظرفیت بهره گیری کرده اند؟
در دولت قبل، طرح رحمت با مشارکت مرکز امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور در راستای تحکیم خانواده اجرا شد، اما به نظر بنده در ابتدای کار هستیم و مسئولان باید ظرفیت عظیم حوزه های خواهران را باور کنند و حداکثر استفاده را از این ظرفیت ببرند، خاستگاه الگوهای اصیل اسلامی در سبک زندگی و پاسخگویی به شبهات و نیازهای فکری نسل جوان باید از سوی کسانی باشد که در بستر معارف اهلبیت(ع) تربیت شده اند.

حوزه های علمیه خواهران آمادگی پاسخگویی به سطوح مختلف نیازهای نظام را دارد و امیدواریم با تعامل و کمک مسئولان از این ظرفیت حداکثر استفاده شود.

نسبت به مطالبات رهبری چه اقداماتی داشته اید؟

تحول، یکی از اصلی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه های علمیه برادران و خواهران است؛ این تحول به معنای آمادگی حوزه برای پاسخگویی به شبهات، مقابله با جریان های انحرافی، مکاتب و عرفان های دروغین و تجهیز به مباحث جدید است.

مدعی نیستیم اکنون در آن نقطه ای هستیم که مدنظر مقام معظم رهبری و بزرگان ما است، اما ادعا می کنیم حوزه خواهران به خوبی در این مسیر حرکت می کنند.

تلاش هایی که در سازماندهی پژوهشگران در قالب هفته های پژوهشی و انجمن های علمی در فضای مجازی و حضور در عرصه تعلیم و تعلم و مدیریت اجرایی کشور در بخش های متناسب با مدیریت فرهنگی صورت گرفته است، نویدبخش تامین محتوای مورد نظر برای تحول را می دهد.

البته بنیان علمی حوزه های علمیه خواهران باید تقویت شود تا به آن جایگاه و محتوا دست پیدا کنیم و این امر در سایه تلاش بیشتر و ارتقای علمی و کیفی خواهد بود.

سخن پایانی را بفرمایید.
بانوان طلبه در حوزه با کمترین امکانات و انتظارات بدون برخورداری از پشتیبانی های وسیع مادی توانسته با تلاش و مجاهدت این جایگاه را فراهم کنند و باید به این نکته توجه داشت توفیقات این نهاد در سایه تلاش و مجاهدت آنان حاصل شده است.

ان شاالله با تکیه بر نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف در بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

امیدواریم این حرکت علمی حوزه خواهران به تعبیر مقام معظم رهبری «این پدیده و عزیز مبارک» از بدو تاسیس با هدایت مراجع تقلید و علی الخصوص امام خمینی(ره) و پشتیانی های رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است، منشا اثر در داخل و خارج از کشور باشد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchqvnx.23nxmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما