يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 9725

کیفیت آثار جشنواره «رویش» سیر صعودی دارد

قم نيوز : قم نیوز: جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، یکی از معدود جشنواره‌هایی سینمایی است که برای گسترش سینمای دینی در ایران برگزار می‌شود. به بهانه برگزاری هشتمین دوره این جشنواره، با سید مهدی طباطبایی نژاد، فیلم ساز و عضو هیئت انتخاب این جشنواره به گفتگو نشسته‌ایم تا درباره ویژگی‌های جشنواره هشتم رویش از او بشنویم.
سرویس فرهنگ و هنر قم نیوز: سید مهدی طباطبایی‌نژاد عضو هیئت انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش است. او که تاکنون پنج دوره عضو هیأت انتخاب این جشنواره بوده است و معتقد است که جشنواره هشتم رویش رشد محسوسی به نسبت دیگر جشنواره ها داشته و حضور هنرمندان قمی در آن چشمگیر بوده است. لازم به ذکر است که سید مهدی طباطبایی نژاد با مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی تا کنون مدیریت طرح و برنامه شبکه اول سیما (۱۳۸۳/۱۳۷۹)، مدیریت گروه فرهنگ تاریخ و هنر شبکه اول سیما(۱۳۸۶-۱۳۸۳)، قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و معاون فرهنگی مرکز گسترش مستند و تجربی را برعهد داشته است. از جمله فعالیت‌های تلوزیونی او مستند سینمایی «حقیقت گمشده» سینما در سال ۱۳۸۶ و مجری مجموعه تلویزیونی خیمه خورشید و آل یاسین است.

• جناب عالی دوره‌های متعددی عضو هیئت انتخاب جشنوراه رویش بودید، روند برگزاری این جشنواره را در این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با کمی تسامح تقریبا هر ساله در حوزه سینمای دینی به لحاظ تکنیکی و محتوایی شاهد ارتقاء آثار حاضر در جشنواره بوده‌ایم. بخصوص امسال نسبت به روند کلی رو به رشد این جشنواره، شاهد یک سیر صعودی محسوس بوده‌ایم. امسال به نسبت سال‌های گذشته مجموعه‌ی فیلم‌ها از نمره بالاتری برخوردارند.

• برای اینکه جشنواره رویش بتواند بیشترین تاثیرگذاری را در روند سینمای دینی داشته‌باشد چه سیاستی را باید اتخاذ کند؟
اعتقاد دارم شرط اثرگذاری هر جشنواره‌ای استمرار در برگزاری و سرمایه‌گذاری در راستای سیاست‌های آن جشنواره است. هر جشنواره‌ سینمایی به اعتبار محتوایی که دارد باید در طول سالیان برای تولید فیلم سرمایه‌گذاری کند. اگر کسی نباشد تا از روند فیلم‌سازی در آن حوزه حمایت کند توفیقی هم حاصل نمی‌شود. اگر جشنواره رویش به دنبال تاثیر‌گذاری در حوزه فیلم‌های دینی است لازمه‌اش این است که بودجه‌ای را برای حمایت از فیلم‌های دینی اختصاص دهد. به اعتقاد بنده، تنها برگزاری جشنواره کافی نیست همراهی و حمایت در مرحله تولید می‌تواند تاثیرگذاری را بالا ببرد. به صرف برگزاری، جشنواره حداقل تاثیرگذاری را خواهد داشت.

• حضور هنرمندان قمی را در این دوره از جشنواره چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور هنرمندان استان قم به نسبت سایر استان‌ها حضور پر رنگی بوده است. آمار فیلم‌های منتخب این جشنواره ادعای من را تائیید می‌کنند.کمتر استانی دیده می‌شود که مثل قم بیش از دو سوم آثارش انتخاب شده باشد. تقریبا اکثر آثار رسیده از استان قم، برگزیده شده‌اند. اگر هم کاری مثل «ضریح عشق» که یک تولید موفق در حوزه سینمای دینی است و از نظر کیفی استاندارد بالایی دارد انتخاب نشده، صرفا بخاطر تایم بالای آن بوده. موفقیتی که امسال استان قم در انتخاب آثارش کسب کرده هیچ کدام از استان‌ها نداشته‌اند.

• روند فیلم‌سازی را در قم چگونه می‌بینید؟
بنده سال‌هاست با دوستان فیلمساز قمی در ارتباطم، وضعیت کار را می‌دانم و کار فیلم‌سازان قمی را می‌بینم، می‌توانم بگویم که در سال‌های اخیر کیفیت آثار تولیدی در قم از لحاظ محتوا، مضمون و فرم بسیار بالا بوده است. زمانی آثاری در قم تولید می‎شدندکه متناسب با فضای دینی و مذهبی شهر قم نبودند اما در سال‌های اخیر هم شاهد مضامین بهتری بوده‌ایم و هم تکینک بهتر و پخته‌تری در آثار دوستان قمی می‌بینم. پیش از این کارهای فیلمسازان قمی مضامین دم دستی و زمینی‌تر داشتند و تامل در محتوی اثر کمتر بود اما حالا دوستان وقت می‌گذارند و خوب شاهد پیشرفتشان در تمام زمینه‌ها هستیم. تیم و مجموعه‌ای که الان دراد در قم کار می‌کند تاثیر بسزایی در کارهای تولید شده داشته است. با اینکه بنده آشنایی چندانی با رئیس حوزه هنری قم ندارم اما گمانم این است که مدیریت دوستانه و هوشمندانه‌ای در این حوزه وجود دارد که چنین نتیجه‌‌ای به بار آمده است. مطمئنا هر جا توفیقی در کار بوده مدیریت باهوش و دلسوزی پشت کار بوده است. کاملا واضح است که حوزه هنری استان قم در سالهای اخیر، فعالیت موفقی در حوزه فیلم‌سازی داشته، این تولیدات موفق بلاشک محصول تعامل دوستانه مدیریت مجموعه و فیلمسازان بوده است.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdce.w8objh8fn9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما