سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 100630
منبع : قم نیوز

نظام‌ واره جامع رشته‌های حوزوی در کشور ابلاغ شد

قم نيوز : آیت الله اعرافی گفت:برای نخستین بار درخت‌واره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی تدوین شد، این مهم توسط بیش از ۸۰۰ استاد و محقق در مدت چهار سال تدوین شده است.
نظام‌ واره جامع رشته‌های حوزوی در کشور ابلاغ شد
نظام‌ واره جامع رشته‌های حوزوی در کشور ابلاغ شد
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه دوشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی با بیان اینکه در این دهه‌های اخیر مقوله رشته‌های تخصصی در حوزه علوم و معارف اسلامی در حوزه علمیه و نهاد‌های حوزوی مورد اهتمام بوده است گفت: در حقیقت یکی از تحولات حوزه در این سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه مرز‌های علوم اسلامی و پایه‌ریزی دانش‌های تخصصی بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اتفاق جدیدی که در سال‌های اخیر رقم خورده این است که برای نخستین بار درخت‌واره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی توسط بیش از ۸۰۰ استاد و محقق در مدت چهار سال تدوین شد و در روز‌های اخیر در قالب ۱۶ حوزه دانشی بیش از ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع ابلاغ شد.

امام جمعه قم بیان کرد: در این نظام‌واره رشته‌های کهن و سنتی تخصص‌هایی متناظر و بر اساس نیاز امروز پایه‌ریزی شده است به گونه‌ای که در فقه و حقوق بیش از ۴۰ رشته و گرایش با توجه به نیاز‌های جامعه امروز آمده است.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: غیر از فقه و اصول امروز قلمرو‌های دیگر دانش‌های سنتی مانند تفسیر، حدیث توسعه یافته و حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی با رویکرد علوم اسلامی برای نخستین بار است که در قلب حوزه و متن حوزه در حوزه‌های اقتصاد، علوم اجتماعی و سایر علوم انسانی مورد توجه و آموزش قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه به برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های علمی مراکز آموزش حوزوی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه می‌خواهد نگاهی به دوره گذشته رشته‌های تخصصی و دستاورد‌های آن داشته باشد و هم اینکه یک دورنمای آینده را ترسیم کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برای پیاده‌سازی بیش از ۴۰۰ رشته و برای تمام مراکز حوزوی، محققان و اساتید را به کمک می‌طلبیم گفت: در حال حاضر با سرعت در حال سرفصل نویسی بوده و نقشه اجرا نیز تهیه شده و با این برنامه‌ریزی‌ها در آینده شاهد درخشانی در توسعه علوم اسلامی و بارورتر شدن دانش‌های اسلامی و پاسخگوتر شدن حوزه و جامعه هستیم.

 در این نمایشگاه بیش از ۵۰ مرکز تخصصی حوزه‌های علمیه، دستاورد‌های علمی خود در سه دهه اخیر را در قالب نرم‌افزار، کتاب، مجله و پوستر در شاخه‌های مختلف علمی حوزوی از جمله فقه، تفسیر، حدیث، کلام، ادیان، فرق، مذاهب، مباحث تبلیغ، فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی تا دهم آبان هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ در شبستان امام حسن عسکری مسجد مقدس جمکران برپا است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdchxvnzv23nv-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما