چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : 101092

کارآفرین روستایی به دنبال زمینی برای گیاهان دارویی در قم

قم نيوز : تمرکز سیاست‌های توسعه اقتصادی از نگاه اقتصاد مقاومتی بر گسترش کسب‌وکارهای کوچک روستایی است اما همچنان کارآفرین روستایی در بخش سلفچگان استان قم برای کشت و تولید گیاهان دارویی با موانع مختلفی از جمله تأمین زمین روبرو است.
کارآفرین روستایی به دنبال زمینی برای گیاهان دارویی در قم
کارآفرین روستایی به دنبال زمینی برای گیاهان دارویی در قم
به گزارش قم نیوز اگر چه طی چند دهه گذشته به لطف و برکت انقلاب اسلامی چهره محرومیت از روستاها برچیده و کشت کارها هم بیشتر صنعتی شده است، اما همچنان نسل جوان روستاها با بیکاری دست به گریبان هستند و در بیشتر مواقع چاره‌ای جز مهاجرت به شهرها ندارند و همین نبود شغل و تدوام بیکاری از روستاها کهنسالان را بر جای گذاشته و نسل جوان را راهی شهرها کرده است که این خالی شدن آبادی از سکنه تبعات زیان‌باری را به دنبال دارد.

امروزه با توجه به مشکلات موجود در جوامع روستایی، توجه و تأکید بر کارآفرینی روستایی، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآفرینی می‌تواند با خلق فرصت‌های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد.

در دهه‌های اخیر، تمرکز سیاست‌های توسعه اقتصادی بر گسترش کسب‌وکارهای کوچک روستایی به‌عنوان راه‌حلی برای رسیدن به توسعه در نظر گرفته‌شده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که کار آفرینان روستایی از موانع موجود گلایه‌مند هستند.

امید رضایی عارف یکی از این کار آفرینان است که از سه سال قبل برای ایجاد اشتغال در روستاهای قم اقدام کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده است؛ رضایی عارف با محیط روستا آشناست و درد روستاییان را می‌داند چراکه چند سالی است برای رفع مشکل روستاییان طایقان در آنجا یک دفتر پیشخوان ایجاد کرده است و ما در این فرصت مصاحبه‌ای را با این کارآفرین انجام داده‌ایم.

امید رضایی عارف اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ به امید اینکه بتوانم برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کاری انجام داده باشم به فکر ایجاد یک کارخانه کشت و تولید گیاهان دارویی افتادم به همین علت با توجه به طرح اولیه خود در راستای ایجاد اشتغال، برای تهیه مجوز اقدام کردم. 

وی افزود: بعد از دوندگی‌های فراوان موفق به کسب مجوز تاسیس شرکت «فرازکشت توسعه امید کیهان» شدم، هدف بنده از تاسیس این شرکت، کشت و فرآوری گیاهان دارویی بود اما بعداز سه سال دوندگی هنوز هم زمینی برای ایجاد شرکت به اینجانب تعلق نگرفته است.

این کارآفرین تاکید کرد: مشکل اصلی که وجود دارد بیکاری جوانان روستاست که آنها را به شهرها می‌کشاند بنابراین برای حفظ جمعیت روستا آخرین و بهترین راهکار ایجاد اشتغال است حقیقت این است که در استان ما کار آفرین است اما متاسفانه موانع نیز کم نیست.

وی عدم همکاری مسئولان را یکی از موانع جدی دانست و گفت: طی این سه سال بارها به شرکت شهرک های صنعتی استان مراجعه کرده ام اما با جواب سر بالای شرکت شهرکهای صنعتی مواجه شده ام که زمین برای واگذاری نداریم این در حالی است که در بخش سلفچگان بهترین زمین ها در اختیار صنایع آلاینده است.

رضایی عارف بیان کرد: با شناختی که از روستاهای بخش سلفچگان دارم موقعیت‌های خوبی در روستاهای طایقان، خدیجه خاتون و چشم علی وجود دارد، اما  با کارآفرینان بومی استان همراهی نمی‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به سال موانع‌زدایی از تولید، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: انتظار می‌رود در چنین سالی از کار آفرینان روستایی حمایت و موانع موجود برطرف شود.

این کار آفرین با بیان اینکه حداکثر زمین مورد نیاز من در روستا برای اجرای طرح اشتغال‌زایی یک هکتار است تصریح کرد: اگر هدف حفظ بافت روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است باید از کار آفرینان روستایی حمایت کرد نه اینکه با سنگ اندازی مانع از اشتغال و تولید شد.

وی با بیان اینکه  با جدیت معتقد هستم اگر قوانین موجود اجرا شود موانع نیز برطرف خواهدشد افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی که سال ۱۳۸۴ به فرموده رهبری مورد بازنگری قرار گرفت اگر طبق قانون با سرمایه گذارن بخش خصوص همراهی شود بخش قابل توجهی از بیکاری جوانان نیز برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد دیگر کشورها در جذب کار آفرینان و سرمایه‌گذاران گفت: این قابل تاسف است که طی چند سال اخیر شاهد هستیم که بسیاری از کار افرینان کشورمان در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده‌اند چراکه در کشور خود ما با سنگ‌اندازی مواجه شده‌اند.

شاید در استان ما نمونه این دست افراد به وفور وجود داشته باشند که برای خدمت به کشور در ادارات عریض و طویل دولتی سرگردان باشند، اما از متولیان مربوطه انتظار می‌رود از فرصت ایجاد شده در سال مانع‌زدایی به اشتغال‌زایی روستایی کمک کنند تا شاهد رشد و شکوفایی ایران فردا باشیم.

گفت‌‌و گو: زهره مهرنوروزی

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcao6n6u49nww1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما