چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : 102042
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه:

حاج قاسم، نماد بارز شجاعت و استقامت ملی ما در مواجهه با نظام سلطه

قم نيوز :  عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی، حقیقتاً نماد بارز شجاعت، بصیرت و استقامت ملی ما در مواجهه با نظام سلطه است.
حاج قاسم، نماد بارز شجاعت و استقامت ملی ما در مواجهه با نظام سلطه
حاج قاسم، نماد بارز شجاعت و استقامت ملی ما در مواجهه با نظام سلطه
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علی قهرمانی ضمن گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی ابراز داشت: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، باید شاخصه‌های مکتب حاج قاسم را برای مردم و نسل جوان به درستی تبیین کنیم، چرا که حاج قاسم تنها یک شخص نیست بلکه جریان و مسیر و مکتبی است که باید آن را به درستی معرفی نمود.

وی افزود: در واقع مکتب حاج قاسم، مکتبی است همه جانبه که در همه ابعاد و جوانب حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و از سویی به راستی ما چند نفر همچون ایشان داریم که نه آرمان‌ها بلکه نگاهش به مسائل جهانی باشد. این شهید والامقام هر چند در برخی موارد، منطقه‌ای و محلی عمل می‌کرد، اما افق نگاهش جهانی بود و این شاخصه ممتاز رویکرد شهید سلیمانی است.

پیوند عمیق نگاه جهانی حاج قاسم با مهدویت

وی همچنین گفت: البته باید توجه داشت که نگاه جهانی و جامع حاج قاسم پیوند عمیقی با مقوله مهدویت دارد، چرا که ایشان معتقد بود که باید جهان آماده و مهیای ظهور منجی عالم بشریت شود. از منظر ایشان جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت اسلامی، بستر ساز مقدمات ظهور است، چرا که اولین بار بیداری اسلامی به شکل واقعی خود در کشور ما رخ داد و به برکت انقلاب و نهضت حضرت امام ره)، مردم ما در مسیری قرار گرفتند که امروز شاهد برکات و ثمرات آن نه فقط در منطقه بلکه در سطح جهان هستیم.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه با بیان اینکه شهید سلیمانی، نماد بارز شجاعت، بصیرت و استقامت ملی ما در مواجهه با نظام سلطه جهانی است، اظهار داشت: فرهنگ و باور به مقاومت در برابر سلطه گران و جریان استکبار جهانی به برکت نام و یاد حاج قاسم در حال صدور در کل دنیاست و دیگر فقط بحث مورد نظر ما منحصر به کشورهایی چون یمن و لبنان و فلسطین و سوریه نیست و روز به روز هم جهان گیر تر می‌شود.

اُسوه اخلاص فردی و سازمانی

وی در ادامه با اشاره به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های سردار سلیمانی گفت: آنچه حاج قاسم را حاج قاسم کرد، اخلاص فردی و سازمانی ایشان است و مهم این است که ما بتوانیم بر اساس رویکرد و نگاه ایشان، شاخصه‌ها و مؤلفه‌های اخلاص سازمانی را به درستی تشریح و تبیین کنیم تا دیگران از آن الگو بگیرند.

وی افزود: شهید سلیمانی در زمان حیات دنیوی خود، همیشه اهداف انقلاب اسلامی را بر اهداف سازمانی خود ترجیح می‌داد و حتی اگر در نیروی قدس اهداف و برنامه‌هایی داشت که ممکن بود ذره‌ای با اهداف انقلاب زاویه داشته باشد، اهداف انقلابی را ترجیح می‌داد و در بُعد ولایتمداری همواره خود را تابع ولی فقیه می‌دانست.

حراست از انقلاب اسلامی؛ اولویت نخست حاج قاسم

حجت الاسلام قهرمانی همچنین یادآور شد: اینکه مثلاً در برخی سال‌ها می‌بینیم که تحولات محور مقاومت تغییراتی می‌کند به این خاطر است که حاج قاسم درک کرده که اهمیت توجه به مسائلی در داخل کشور و در راستای صیانت از انقلاب اسلامی، مهم‌تر است و این گونه نیست که بگوید من فرمانده نیروی قدس هستم و کاری به مسائل داخل ندارم بلکه هدف مهم‌تر برای او همانا حفظ انقلاب و عمل به فرمایشات و بیانات مقام معظم رهبری است، کما اینکه در جریان فتنه ۸۸ و بعد از آن نیز شاهد نقش آفرینی هوشمندانه ایشان در راستای حفظ و حراست از انقلاب اسلامی هستیم.

وی گفت: حاج قاسم سلیمانی، یک انسان به شدت مدیر و در عین حال خلاق بودند به نحوی که خودشان هم تأکید می‌کردند که ما نباید خودمان را معطل بودجه و امکانات کنیم بلکه با خلاقیت می‌بایست از کم‌ترین امکانات و بودجه‌ها و نیروها، بیشترین استفاده را داشته باشیم و لذا هر جا که عملکرد ایشان را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که چندین برابر امکانات و بودجه و نیروهایش کار کرده به طوری که مورد شگفتی دوست و دشمن قرار گرفته است.

نگاه برادرانه شهید سلیمانی ریشه در آموزه‌های دینی دارد

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: نگاه ایشان به مسائل بر اساس رأفت بود و او خود را برادر دلسوز دیگران می‌دانست نه اینکه بخواهد نگاه تحکمی داشته باشد و اینها همه ریشه در آموزه‌های ناب دینی حاج قاسم دارد. جمله معروفی که امام علی (ع) در نامه به مالک می‌نویسد که مردم دو دسته هستند؛ یا برادران ایمانی ات هستند و یا اینکه در خلقت مشابه تو می‌باشند را عمیقاً باور داشت و لذا اگر این نگاه امیرالمؤمنین (ع) در ما وجود داشته باشد که در شخصیت حاج قاسم این گونه بود، خیلی از مشکلات و تنش‌ها خود به خود حل می‌شود.

وی افزود: کسی که این نگاه را داشته باشد به دنبال جذب حداکثری است، کما اینکه این عبارات شهید سلیمانی در فضای مجازی بسیار دیده و شنیده شده که گفت فلان دختر کم حجاب نیز دختر من و شماست و نباید او را طرد کنیم چرا که عضوی از همین جامعه است و لذا ایشان به دنبال جذب حداکثری مردم و نسل جوان به انقلاب و هدایتگری به شیوه درست بود.

نگاه انسانی حتی در اوج معرکه جنگ!

وی همچنین اظهار داشت: ایشان نگاه انسانی به همه چیز و حتی در اوج معرکه جنگ داشت و اینکه فردی جمیع اضداد است و در اوج مقابله با داعش این نگاه انسانی در ایشان مطرح است و حتی در جنگ با تروریست‌ها کسانی به جز رأس داعش را که امید به هدایت و اصلاح را داشت را فرصت مجدد می‌داد، کما اینکه هیچ موردی نیست که بگویند از سوی حاج قاسم و یارانش به خانواده‌های داعشی تعرض و ظلمی شده باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه ادامه داد: به عقیده بنده، حاج قاسم بیش از آنکه به دنبال مبارزه با بدها باشد به دنبال مبارزه با بدی‌ها بود و این مساله هم ریشه در همان نگاه انسانی برآمده از آموزه‌های ناب دینی در وجود ایشان داشته است، کما اینکه در سال‌هایی که مسئولیت در جنوب شرق کشور داشت بر اساس همین رویکرد به اصلاح بسیاری از اشراری پرداخت که توبه کرده و به دامان انقلاب و کشور بازگشته بودند و از سویی می‌کوشید که اینها بر اساس توان اقتصادی و معیشتی روی پای خود ایستاده و از درآمد نسبتاً خوبی بهره مند باشند.

تقدم رویکرد فرهنگی بر نگاه نظامی در مکتب حاج قاسم

وی با بیان اینکه حاج قاسم در جنگ، کار فرهنگی را مقدم بر کار نظامی می‌دانست، گفت: بر این اساس ایشان تا می‌توانست کار فرهنگی و رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌کرد تا بتواند به هدایت افراد گمراه بپردازد، ضمن آنکه یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که به جای آنکه نظامی‌ها را اولویت بدهد، قبل از هر چیز مردم را اولویت می‌داد و از آن سو، اگر اشتباهی هم رخ می‌داد از مردم عذرخواهی کرده و بچه‌هایش را توبیخ می‌کرد و حرفش این بود که ما به دنبال خدمت به مردم هستیم و حق نداریم که کرامت و عزت آنها را خدشه دار کنیم

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی از ظرفیت مردم برای حل مشکلات استفاده می‌کرد کما اینکه تجربه موفق تشکیل حشدالشعبی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

هراس مضاعف دشمنان از نام شهید سلیمانی

حجت الاسلام قهرمانی همچنین ابراز داشت: همان طور که مقام معظم رهبری با درایت و حکمت خاص خویش فرمودند، حقیقتاً دشمن از شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی می‌هراسد، چرا که قبل از هر چیز، شهدا به عنوان امامزاده‌های آخرالزمانی محبوب هستند و نورانیتی که آنها کسب کردند، دل همه را می‌برد و این محبوبیت به خصوص درباره شهیدان با پیام مجاهدت و مقاومت پیوند خورده و لذا معنا و مفهوم دیگری پیدا می‌کند و شخص حاج قاسم در اوج قله این حقیقت قرار دارد.

وی افزود: به همین خاطر است که می‌بینیم دشمن حتی از انتشار اسم و عکس حاج قاسم در فضای مجازی نیز می ترسد و علیرغم شعار آزادی بیان، اکانت‌ها و پست‌ها و صفحات را حذف می‌کند، چرا که از پیام مقاومت و مجاهدت شهدا و در رأس آنها حاج قاسم می‌هراسد و حاضر است که حیثیتش در قضیه جریان آزاد اطلاعات خدشه دار شود، اما اسم و نام و سخنی از حاج قاسم نباشد.

لزوم الگوگیری از سیره و سبک زندگی شهدا

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین گفت: مساله مهم بعدی ناظر به الگوگیری از شهدا و سبک زندگی و سیره نورانی آن هاست که در این راستا باید بهتر از قبل کار کنیم تا این الگوهای زیبای عینی که جلوی چشم ما هستند را معرفی نمائیم.

وی افزود: شهدا گرچه در زندگی مادی و دنیوی خود سختی‌هایی کشیده‌اند اما این سختی‌ها از آنها یک گوهری ساخته که امروز برای مردم و نسل جوان زیبا و جذاب هستند. دشمن نمی‌خواهد جوان ما این الگوها را داشته باشد و لذا الگوهای کاذب مثل مرد عنکبوتی، بتمن، مرد آهنی، زن گربه‌ای، زن شگفت انگیز و … را درست می‌کند.

قهرمان بزرگی که ذوب در ولایت بود

حجت الاسلام قهرمانی همچنین با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی، حقیقتاً ذوب در ولایت بود، ابراز داشت: ما همه این بحث‌ها را کردیم تا بگوییم نخ تسبیح شخصیت وجودی ایشان، بحث ولایتمداری است و اینکه این شهید والامقام و سردار دل‌ها، ذوب در ولایت بود. سخنرانی ایشان را خیلی‌ها شنیده‌ایم که ایشان می‌گوید من در جایگاه مالک اشتر نسبت به ولی زمان خود هستم، کما اینکه تمام تلاش ایشان این بود که اطاعت پذیری خوبی از رهبر و ولی فقیه خود داشته باشد.

وی افزود: البته معمولاً یکی از مهم‌ترین فرازهای وصیت نامه‌های شهدا، تبعیت از ولی فقیه و حمایت از انقلاب و نظام اسلامی است، به طوری که می‌توان به صراحت بیان داشت که پربسامدترین کلیدواژه در وصیت نامه همین مساله بوده چرا که برای شهدا عمل به فرمایشات رهبر و تبعیت از ولی فقیه، اولویت داشته است

راهی که حاج قاسم به همه ما نشان داد

وی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر، حاج قاسم نشان داد که توفیق شهادت پیدا کردن به سن و سال نیست کما اینکه شهید همدانی نیز همچون ایشان یک عمر با عزت خدمت کرد و در نهایت بعد از گذشت بیش از ۶۰ سال به شهادت رسید. در واقع این راه و مکتب حاج قاسم و حاج قاسم‌ها به خوبی نشان داد که می‌توان با شهادت و خدمت در راه خدا و ولایتمداری، خار چشم دشمنان شد و به توفیق عظیمی نائل آمد و به الگوی یک ملت بلکه یک امت تبدیل شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtx9qxak9zz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما