پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : 103128

پایه گذاری حوزه علمیه قم در راستای مقابله با اقدامات خلاف دین بود

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، پایه گذاری حوزه علمیه قم را هنر بزرگ آیت الله حائری یزدی در راستای مقابله با اقدامات خلاف دین برشمرد.
پایه گذاری حوزه علمیه قم در راستای مقابله با اقدامات خلاف دین بود
پایه گذاری حوزه علمیه قم در راستای مقابله با اقدامات خلاف دین بود
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی ظهر پنجشنبه در نخستین پیش نشست کنگره صد سالگی حوزه و همایش علمی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ میراث دار صد سال تاریخ حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد اظهارداشت: قم پایگاه بزرگان و علمای دین و حوزه بوده و در طول ۱۲ قرن اخیر، همواره چراغ علم و معرفت در این شهر و حوزه علمیه آن فروزان بوده؛ هر چند که در قرن اخیر شاهد بالندگی و رونق بیشتری در آن بوده ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: بزرگان بسیاری در حوزه علمیه قم از سال ۱۳۰۰ شمسی تاکنون با مجاهدت و فداکاری خود پایه گذار یک پایگاه معنوی، دینی، سیاسی و اجتماعی بوده اند که باید قدردان آنان باشیم و انتخاب عنوان بازتاسیس حوزه علمیه قم به این دلیل است که تاریخ هزار ساله قم به فراموشی سپرده نشود.

شکل گیری حوزه علمیه برکات و دستاوردهای فراوانی داشت

وی عنوان کرد: هنر بزرگ آیت الله العظمی حائری یزدی پایه گذاری حوزه علمیه قم در راستای مقابله با اقدامات خلاف دین بوده است؛ از این رو بازتاسیس حوزه علمیه قم پاسخی در جهت برطرف نمودن نیازهای معنوی، سیاسی و اجتماعی بودو در این راستا از تجربیات دیگر حوزه‌های علمیه نیز استفاده شد و برکات و دستاوردهای فراوانی نیز به همراه داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: از جمله ویژگی‌های حوزه علمیه قم آن بوده که این حوزه، حوزه بازی بود که از رجال علمی و دینی دعوت می‌کرد و کرسی‌های درسی شکل می‌گرفت و این در حالی بود که در تاریک‌ترین عصر پادشاهی ایران قرار داشتیم.

آیت الله اعرافی، شکل گیری حوزه علمیه قم را اعجازی در عصر جدید برشمرد و افزود: این حوزه بعد از مشروطه و جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ چرا که حوادث مشروطه این درس را روحانیت داد که برای محور بودن تشیع نیازمند یک پایگاه هستیم.

وی ادامه داد: قم و حوزه علمیه این توانمندی و ظرفیت را داشت که توانست نهضت امام راحل را پدید آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به شخصیت برجسته مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی نیز بیان داشت: ایشان یکی از نمادهای حوزه علمیه و دارای شخصیتی چند بعدی بود و این عالم وارسته، مسلط به مسائل داخلی و بین المللی بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcci1qs42bqxs8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما