دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : 103357

ناوگان اتوبوسرانی قم در ایام نیمه شعبان رایگان شد

قم نيوز : رئیس ستاد زائرین و خدمات شهری شهرداری قم گفت: ستاد تسهیلات و خدمات سفر ویژه نوروز از چهار ماه پیش در شهرداری قم تشکیل‌و پیش‌بینی‌های لازم برای حضور گسترده زائران انجام‌ شده است.
ناوگان اتوبوسرانی قم در ایام نیمه شعبان رایگان شد
ناوگان اتوبوسرانی قم در ایام نیمه شعبان رایگان شد
به گزارش قم نیوز عباس ذاکریان ظهر امروز در نشست رسانه‌ای ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری که در سالن جلسات معاونت خدمات شهری شهرداری برگزار شد، با اشاره به آغاز به کار ستاد تسهیلات و خدمات سفر ویژه نوروز اظهار داشت: این ستاد از چهار ماه پیش در شهرداری قم تشکیل‌و پیش‌بینی‌های لازم برای حضور گسترده زائران انجام‌شده است.

وی از تشکیل مستمر جلسات ستاد در این مدت خبر داد و افزود: ذیل این ستاد 11 کمیته تشکیل‌شده که از این تعداد 8 کمیته آن کمیته اجرایی بوده و به ریاست شهرداران مناطق در حال فعالیت هستند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی از مسافران و زائران برای نیمه شعبان و تعطیلات نوروز انجام‌شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم فعالیت سایرکمیته‌ها را مورد بررسی قرارداد و تصریح کرد: کمیته ایمنی با مدیریت سازمان ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم فعال است و از تمام موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در پیرامون مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم (ص) بازدید ایمنی ‌شده است.

 6 بوستان برای اسکان زائران آماده شده است 

وی ادامه داد: نظارت بر چادرهای اسکان در 6 بوستانی که برای اسکان آماده‌شده و مجموعه سالن‌های ورزشی و همچنین سوله‌های بحران انجام‌شده و نواقص در مرحله برطرف شدن است و داوطلبان آتش‌نشانی در کنار تمام امکانات سازمان آتش‌نشانی بسیج شده‌اند.

ذاکریان از خرید 10 دستگاه قابل‌حمل اطفا حریق نیز خبر داد و بیان  کرد: علاوه بر خرید 10 دستگاه، 10 دستگاه دیگر نیز از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران امانت‌گرفته شده تا در صورت بروز هرگونه حادثه در بین جمعیت در کمترین زمان بحران مدیریت شود.

وی هم‌زمانی برگزاری مراسم نیمه شعبان با تعطیلات نوروز را یادآور شد و تصریح کرد: امسال با توجه به شروع ماه رمضان بعد از تعطیلات نوروز، پیش‌بینی حضور میلیونی مسافر در شهر را داشته و امیدواریم مراسمی باشکوه در شهر برگزار شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم در ادامه فعالیت‌های کمیته فرهنگی را تشریح کرد و گفت: کمیته فرهنگی به ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم مدیریت‌شده و برنامه‌های این کمیته از ابتدای ماه شعبان در مساجد و حسینیه‌ها آغازشده و در ایام نیمه شعبان نیز در بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته اسکان زیر نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بوده و6 بوستان در حال آماده‌سازی برای اسکان زائران و مسافران است و زائران و مسافران تنها در این 6 بوستان فدک، امام رضا(ع)، مهدی، نیایش، غدیر و پارکینگ شماره 4 مسجد مقدس جمکران اجازه نصب چادر و اسکان دارند.

ذاکریان پیش‌بینی بارش باران را یادآور شد و تأکید کرد: در صورت بارندگی، سوله‌های بحران و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائران پیش‌بینی‌شده و مسافران به کمک کمیته اسکان به این محل‌ها هدایت‌شده و امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی از آماده‌باش کمیته انتظامی برای جمع‌آوری دست‌فروشان و سد معبرها خبر داد و بیان کرد: ارزیابی‌ها در دو مرحله قبل از شروع مراسم و در حین اجرای مراسم انجام‌شده و کمیته ارزاق، اطلاع‌رسانی و کمیته مالی و پشتیانی نیز در حال آماده‌باش کامل هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم از تشکیل کمیته مردمی نیز خبر داد و یادآور شد: این کمیته امسال تشکیل‌شده و مردم برای دریافت مجوزهای لازم برای برپایی ایستگاه صلواتی و موکب‌ها به این کمیته مراجعه می‌کنند؛ همچنین مبادی شهرها نیز پاک‌سازی‌شده است.

وی همچنین از تأمین 80 چشمه سرویس بهداشتی جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: سه دوره مناقصه برای تأمین سرویس‌های بهداشتی برگزار شد اما متأسفانه کسی شرکت نکرد و این 80 چشمه سرویس بهداشتی نیز به‌صورت امانی از شهرداری تهران و سپاه و ارتش تأمین‌شده که امسال تعداد 423 چشمه سرویس بهداشتی در مسیر نصب می‌شود.

ذاکریان ارسال پیامک خوشامدگویی هنگام ورود مسافران و زائران به شهر را برای نخستین بار ذکر کرد و گفت: هنگام ورود زائران پیامک خوش‌آمد گویی برای مسافران ارسال‌شده تا به پرتابل خبری ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر راهنمایی شده و از طریق این پرتابل خبری تمام نیازهای زائران اطلاع‌رسانی شود و مسیرهای لازم به زائران ارائه شود.

 5 ایستگاه اطلاع‌رسانی در ورودهای شهر ویژه  زائران برپا می شود 

وی برپایی 5 ایستگاه اطلاع‌رسانی در ورودهای شهر را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این ایستگاه‌ها نقشه‌هایی با بارکد و آدرس ستاد به مسافران داده می‌شود و تلاش شده با کمک فضای مجازی اطلاعات لازم و ضروری در اختیار مسافران قرار گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به ثبت مراسم نیمه شعبان سال 98 به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مهدویت در کشور تأکید کرد: برگزاری این مراسم نیازمند بودجه ملی با دو ردیف جاری و عمرانی داشته و مدیریت این مراسم با بودجه یک شهر امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: مراسم‌هایی مشابه مراسم نیمه شعبان با بودجه‌های ملی و مشارکت تمام نمادها و دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود، درصورتی‌که نیمه شعبان تنها با بودجه شهرداری یک شهر برگزارشده و شهرداری قم همه تلاش خود را برای برگزاری باشکوه این مراسم انجام داده است.

مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم  نیز در این نشست به برنامه‌های کمیته حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: امسال این کمیته با تمام قدرت و با برنامه‌های ویژه به استقبال جشن‌های نیمه شعبان و تعطیلات نوروز رفته است.

وی حفظ ایمنی عابران پیاده را در مراسم نیمه شعبان را از مهم‌ترین برنامه‌های این کمیته دانست و افزود: امسال با توجه به‌پیش بینی‌های انجام‌شده، با حجم گسترده‌ای از مسافران و زائران روبه‌رو هستیم و تلاش شده بیشترین ایمنی و روان‌ترین جریان ترافیکی در شهر اجرا شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با نرم‌افزار نشان انجام‌شده تا بهترین مسیرها در اختیار زائران و شهروندان قرارگرفته و امسال همکاری شهرداری با پلیس راهور در بالاترین سطح بوده که امیدواریم امسال با کمترین حادثه این مراسم برگزار شود.

وی از گرفتن مشاور برای نخستین بار برای مدیریت ترافیک شهر در ایام نیمه شعبان خبر داد و تأکید کرد: برای نخستین بار برای برگزاری ایام نیمه شعبان مشاور گرفته‌شده و بر اساس نظر مشاور 5 محور اصلی در ساماندهی ترافیک شهر مشخص‌شده است.

طبیبی تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه ترافیک در سال‌های گذشته بارش باران و معضلات آن در پارکینگ‌ها بوده که امسال برای رفع این مشکل در صورت بروز بارندگی بلوار حضرت خدیجه (س) به پارکینگ موقت تبدیل‌شده که با همکاری راهور بلوار به‌صورت قطعه‌ای به پارکینگ تبدیل خواهد شد.

وی تأمین ایمنی عابران پیاده را مدنظر گرفت و گفت: برای تأمین ایمنی مسافران یکی از مسیرها بلوار پیامبر اعظم(ص) به مسیر پیاده‌رو اختصاص داده‌شده و ایستگاه‌ها صلواتی و موکب‌ها در مسیر پیاده‌رو و کندرو برپاشده و از ورود موتورسیکلت در این مسیر خودداری می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: برای حذف گره‌های ترافیکی جهت حرکتی خودروها در بسیاری از مسیرها یک‌طرفه می‌شود تا دو جریان باهم تلاقی نداشته و در بعضی از نقاط خاص با همکاری پلیس راهور مسیرهای جدید در حال طراحی است.

وی ادامه داد: درواقع دروازه‌ای خاصی به‌صورت موقت در حال طراحی بوده تا جریان خودروها متوقف نشود و شاهد ترافیک روانی در سطح شهر باشیم.

 ناوگان اتوبوس رانی روزهای پنج شنبه و جمعه در سطح شهر رایگان است 

طبیبی از رایگان شدن ناوگان اتوبوس‌رانی در دو روز پنج‌شنبه و جمعه در تمام سطح شهر خبر داد و ابراز کرد: سیستم ناوگان اتوبوس‌رانی برای روزهای 5 شنبه و جمعه در تمام‌مسیرها رایگان بوده تا مردم به‌جای خودروی شخصی از ناوگان اتوبوس‌رانی استفاده کرده و ترافیک شهر کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها بیان کرد: از دو هفته پیش تمام 200 دستگاه اتوبوس با مواد ضدعفونی و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و ستاد کرونا ضدعفونی شده و برای حفظ فاصله اجتماعی علامت‌گذاری‌ها را انجام‌شده و امیدواریم شهروندان پروتکل‌ها را رعایت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای حمل‌ونقل ترافیک شهرداری خبر داد و افزود: در تلاش هستیم دوره‌های آموزشی لازم برای برخورد با مخاطب و رفتار مناسب برای نیروهای این حوزه برگزار شود.

خاص دارد و با توجه به در پیش بودن عید نوروز 160 هکتار پارکینگ توسط 8 تیم اجرایی بالغ بر 500 نفر از گروه های ترافیک و خدمات و فنی و عمرانی تهیه شده است.

وی افزود:160 هکتار پارکینگ که شامل 45 هزار جای پارک برای خودروهای سواری و 4 هزار جای پارک برای اتوبوس برون شهری است آماده سازی شده است،1500 تاکسی و 200 دستگاه اتوبوس به زائران خدمت رسانی می کنند.

مدیر کل امور اجرایی معاونت حمل و نقل شهرداری قم خاطرنشان کرد: امسال فضا و خدمات بسیار مناسبی ویژه زائرانی که قصد دارند با پای پیاده در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کنند فراهم شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgnw9quak9zw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما