قم نيوز : مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز حوزه علمیه در ابعاد مختلف در بالاترین تراز پاسخگویی در صحنه حاضر است، کارها و دستاوردهای زیادی داشته‌ایم اما کم است و کافی نیست.
حوزه علمیه در بالاترین تراز پاسخگویی در صحنه حاضر است/ حوزه باید حضور گفتمانی و معرفتی داشته باشد
حوزه علمیه در بالاترین تراز پاسخگویی در صحنه حاضر است/ حوزه باید حضور گفتمانی و معرفتی داشته باشد
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار شورای راهبردی تدوین سند توسعه فرهنگ مهدویت به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی، اظهار کرد: مطالب خیلی خوبی مطرح شد و از باب مرور و یادآوری بعضی از نکات را طرح می‌کنم، نکته‌ اول اینکه نگاه ما از باب حوزه و نهادهای حوزوی، این است که حوزه باید به عنوان یک نهاد فعال، پرجنب‌وجوش، پاسخگو و حاضر در صحنه در همه قلمروهایی که در ساحت مأموریت او قرار می‌گیرد، باشد و برای یک حوزه‌ای در این تراز که حوزه‌ تراز اسلام، انقلاب اسلامی، عصر جدید و مهدویت است، تبعاً آنچه که امروز داریم خیلی کم است ما با همه تلاش‌ها، جنب‌وجوش ها، تکاپوها با آن آرمان‌های مطلوب و وضع ایده‌آل فاصله‌ زیادی داریم.معرفتی د

حضور حوزه در صحنه گفتمانی، فکری و معرفتی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: و به‌رغم همه‌ دستاوردهای حوزه در طول این دهه‌ها و به یک معنا در طول یک صد سال احیای حوزه‌ علمیه قم که واقعا دستاوردها بسیار بزرگ و عظیم و مهم است، اما وقتی که نگاه به آن نیمه‌ خالی هم کنیم کمبودها و کاستی‌ها هم فراوان است از این جهت کاملاً من این نکته را قبول دارم و اصلاً روح مجموعه‌ای از کارهایی که مدیریت دنبال می‌کند، همین است یعنی حوزه‌ای‌ در تراز بالاتر، پاسخگوتر و حاضر در صحنه؛ این حضور در بزنگاه، نکته‌ بسیار کلیدی است و حضور در صحنه فقط منحصر به اینکه راهپیمایی و یک تجمعی باشد، که آن هم در جای خود لازم است، نیست. بلکه حضور در صحنه، حضور گفتمانی، فکری و معرفتی است که با شیوه‌های مختلف باید آن را تأمین کرد و این واقعا از وظایف حوزه‌ علمیه است.

خاطره مقام معظم رهبری از حضور به موقع در صحنه و نقش آفرینی

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در مورد این حضور در صحنه، پنج یا شش سال قبل یک روز نماز خدمت حضرت آقا بودیم جمعی از نمایندگان ایشان در خارج و جمعی دیگر آنجا بودیم و نماز که تمام شد ایشان نشستند، آقایان مطالبی مطرح کردند بعد ایشان مطلبی را گفتند که من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، راجع به همین حضور در صحنه و نقش‌آفرینی در نقاط عطف و حساس ، ایشان فرمودند که جنگ جهانی دوم که شد جهان اسلام در جنگ جهانی دوم غایب و یک مجموعه‌ منفعل بود، صحنه‌گردانی جهان دست متفقین بود و پیروز شدند، وقتی که جنگ تمام شد جهان اسلام در انفعال، خموشی و خمودی، گوشه‌ای افتاده بود صحنه دست چه کسانی بود دست متفقین آنها دنیا را روی میز خودشان گذاشتند، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و در نهایت تقسیم کردند، و هنوز هم آن طراحی‌های در آن نقطه‌ عطف تاریخی که انجام دادند در جهان حاکم است.

گاهی برخی غیبت‌ها و عدم حضورها، یک امت و تمدنی را قرن‌ها عقب نگه می‌دارد

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سخن رهبر فرزانه انقلاب ادامه داد: با همه این تحولاتی که در این هفتاد هشتاد سال رخ داده است، یعنی گاهی می‌شود که غیبت در یک نقطه حساس قرنی، جریانی، کشوری، نهادی، گاهی یک تمدنی و یک امتی را به عقب می‌راند و غایبش می‌کند. از همه‌ صحنه‌ها و این مسئله را آن روز ایشان تشریح کردند و فرمودند و خیلی نکته واقعاً درستی است، اگر امام در سال ۴۰، ۴۲ در صحنه حضور نمی‌داشتند امروز به گونه‌ای دیگر بود و حضورجور دیگری رقم می‌خورد، صحنه‌هایی هم داشتیم که حضور نداشتیم و میدان ازمان گرفته شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: باید در همه عرصه‌ها حضور فعال گفتمان، فکری و معرفتی داشته‌ باشیم. البته یک اشکالی هم به خودمان برمی‌گردد که برخی مواقع حضور نداشته و نقش‌آفرینی نکرده‌ایم. ما برای این حضور بزنگاه و معنی‌دار راه طولانی در پیش داریم این اندازه به منظور اطمینان می‌گویم در طراحی‌ها و برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته، هدف این است. منظومه فکری که در حوزه در حال انجام وپیگیری است دو هدف را دنبال می‌کند که به هم پیوسته هستند، یکی اینکه در داخل حوزه رشد و تعالی پیدا کند و دو نقش حوزه در بخش های مختلف جامعه، نظام و بین‌الملل تجربه شود. اولی بدون دومی نمی شود و بهم پیوسته است. بسیاری از کارها در حال ریل‌گذاری است و اعلام نشده، حضور فعال حوزه در نقش‌هایی اجتماعی، آموزشی جامعه، همچنین طرح آمایش و نهایی سازی نسخه جدید آن در حال انجام است.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسناد، سیاست ها و قوانین و مقررات کشور است، رتبه بندی هایی که در دنیا و کشور است، در دنیا با همین اسنادی که در یونسکو جمع آوری می شود دنیا را اراده می کنند و همه هم باید تبعیت کنند، در داخل کشور نقش اسناد، سیاست های کلان، آیین نامه ها و ضوابط در اداره جامعه بسیار مهم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در این طیف که از اسناد راهبردی، قوانین شروع می شود، سیاست ها و اساسنامه ها نقاطی وجود دارد که حوزه از منظر معرفتی و فکری می تواند جامع، هدفمند و نقطه به نقطه حضور داشته باشد و با حرف منطقی و عالمانه در متن آن نقش آفرینی کند و این خلا وجود دارد که البته حضور محدودی پیدا کرده است.

وی به تدوین موفق سندالگویی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و افزود: این کار را متواضعانه با همکاری ۳۰۰استاد و کارشناس انجام دادند و ارائه شد و الحمدلله اقداماتی هم شکل گرفت. در برنامه ریزی های برنامه هفتم توسعه که توسط آقای رجایی نیا در حال انجام است، تعاملاتی داشته باشید و از اقداماتی هم که صورت گرفته الهام بگیریم.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdns0foyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما