پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 104050

شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت بهتر پسماند شهر قم طرح بدهند

قم نيوز : مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند طرح های خود برای مدیریت هرچه بهتر پسماندها از جمع آوری تا دفع اصولی را ارائه دهند.
شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت بهتر پسماند شهر قم طرح بدهند
شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت بهتر پسماند شهر قم طرح بدهند
به گزارش قم نیوز سید عبدالله میرابراهیمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردای قم گفت: در سال گذشته به صورت میانگین روزانه بیش از ۶۰۳ تن زباله در سایت پسماند البرز دریافت شده است، در حالی که این میزان در سال ۹۶ حدود ۷۱۹ تن بوده است.

وی با بیان اینکه طی ۵ سال گذشته سالانه ۴ تا ۵ درصد تحویل زباله به سایت پسماند کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهری، این مقدار کاهش یافته که یکی از دلایل آن افزایش پسماند خشک خانوارها به حدود ۳۰ درصد کل پسماندها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردای قم یکی دیگر از دلایل کاهش تحویل زباله به سایت پسماند را تفکیک آنها توسط پیمانکاران و گاراژهای غیرمجاز دانست و گفت: روزانه حدود ۹۰ تن پسماند خشک توسط نیروهای رسمی و زباله گردها در مبداء تفکیک می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از زباله های دریافتی در سایت پسماند البرز پردازش و جداسازی می شود، اظهار داشت: ۲۰ درصد از پسماندهای پردازش شده پلاستیک و نایلون هستند که هم اکنون ۱۰ درصد آن تبدیل به گرانول می شوند و در نهایت ۴۰ درصد پسماندها در خط پردازش، منسوجات، مواد سلولزی و بخشی از نایلون ها هستند که برای تبدیل آنها به مواد و انرژی در حال مطالعه هستیم.

میرابراهیمی با اشاره به نگرانی جهانی در رابطه با معضل زیست محیطی پلاستیک، بر ضرورت کاهش مصرف پلاستیک به ویژه کیسه های پلاستیکی تأکید کرد و گفت: شهروندان باید هرچه بیشتر نسبت به تفکیک پسماندها از مبداء توجه و دقت نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی به صورت مجازی در دوران کرونا، مؤلفه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در توسعه فرهنگ تفکیک از مبداء در میان شهروندان مؤثر دانست و گفت: پویش خرید هوشمندانه به منظور کاهش تولید پسماند به ویژه پلاستیک در قم راه اندازی می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از راه اندازی خط دوم پردازش زباله های شهری برای جداسازی و تفکیک تمامی زباله های تحویل شده به سایت پسماند خبر داد و گفت: به دنبال راه اندازی دستگاه تبدیل کیسه های پلاستیکی، منسوجات و مواد پایه پلیمر به مواد قابل استفاده در صنعت هستیم.

وی همچنین معضل زباله گردها و گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند را مورد توجه قرار داد و گفت: قطعا این رویه که موجب آلودگی محیط زیست، نارضایتی شهروندان و نازیبایی شهر شده و زنجیره معیوبی از تولید و توزیع مواد بازیافتی ناسالم را تشکیل داده است، باید خاتمه یابد.

میرابراهیمی با بیان اینکه باید با هماهنگی دستگاههای اجرایی با گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند مقابله شود، خواستار عدم تحویل پسماندهای خشک به این گاراژها از سوی شهروندان شد و گفت: متأسفانه برخی از این گاراژها در گذشته پروانه کسب دریافت کرده اند که به دنبال ابطال و جلوگیری از تمدید آنها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری حکیمانه امسال، بر ضرورت بهره مندی از شرکت های دانش بنیان در راستای مدیریت هرچه بهتر پسماندها تأکید کرد و گفت: مراکز رشد در این جهت می توانند هرچه بیشتر فعال شده و ارتباط مؤثری میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی با این شرکت ها را فراهم بیاورند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند از ابتدای مسیر یعنی فرهنگسازی خلاقانه برای تفکیک پسماندها از مبداء و جمع آوری هوشمندانه آنها با استفاده از برنامه های موبایلی تا دفع اصولی و به حداقل رساندن دفن زباله ها، ایده های علمی و عملیاتی خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماندها بسیار هزینه بر بوده و در سالهای اخیر نگاه ویژه ای به این معضل جدی در کشور شده است، تصریح کرد: حمایت جدی از سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارائه تسهیلات دولتی برای ایجاد صنایع بازیافتی در کشور بسیار اهمیت دارد.

میرابراهیمی در پایان با اشاره به جایگاه مناسب کلانشهر قم در پردازش پسماندها در مقصد، بی خطرسازی تمامی پسماندهای پزشکی و مدیریت نخاله های ساختمانی در کشور، گفت: باید با همراهی همه مردم و مسؤولان و تعهد هرچه بیشتر تولیدکنندگان پسماند، به اهداف کلان تعیین شده در مدیریت اصولی پسماند در استان قم دست یابیم.



انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchmknzv23nvvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما