جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 104606

ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم کم نیست

قم نيوز : نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع «بررسی ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم» به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.
ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم کم نیست/ 10 هزار حکم قطعی قلع و قمع بنا در قم صادر شد
ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم کم نیست/ 10 هزار حکم قطعی قلع و قمع بنا در قم صادر شد
به گزارش قم نیوز نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع «بررسی ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم» امروز به میزبانی این تشکل در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.

در این جلسه سعید کاویانی نماینده دادستان قم، روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم، امین مقومی رئیس نظام مهندسی قم و عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم حضور داشتند.

۱۰ هزار حکم قطعی قلع و قمع بنا در قم صادر شد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: ۱۰ هزار حکم قطعی قلع و قمع بنای ساختمان در کمیسیون ماده صد قم صادر شده که قابل تجدیدنظر نیست و هیچ کدام از این ساختمان‌ها نه مجوز پایان کار گرفته‌اند و نه ضوابط ایمنی سازه و حریق در آن‌ها به درستی اجرا شده است.

روح الله امراللهی در خصوص ساختمان‌های ناایمن قم بیان کرد: این قبیل از ساختمان‌های فاقد ایمنی سازه و حریق، نوعا به‌صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند.

وی با بیان این‌که باید جریمه تخلفات ساختمانی در قم به اندازه‌ای افزایش یابد که هیچ فردی تمایل به تخلف پیدا نکند، گفت: پرونده‌های ورودی با پرونده طراحی و بدون پرونده طراحی در کمیسیون ماده صد بشدت زیاد است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با بیان این‌که وجود ساختمان‌های ناایمن و عدم نظارت بر ساخت و ساز درد و رنج صنعت ساختمان است، اظهار کرد: طمع اضافه و خودخواهی یک مالک مجتمع و پاساژ می‌تواند سبب مرگ ده‌ها نفر شود.

امراللهی با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از تخلفات ساخت‌وساز باید جلوی طمع مالکان و به خصوص طراحان و دلالان صنعت ساختمان گرفته شود، اذعان داشت:  ۴۰۰ هزار ساختمان و پلاک ثبت شده در شهر قم وجود دارد؛ شرایط کنونی شهر قم نگران‌کننده نیست اما مجتمع و ساختمان‌هایی وجود دارد که وضعیت ایمنی آنها نگران‌کننده است و در صورت بروز حادثه‌، اتفاقات تلخی رخ خواهد داد.

وی همچنین عنوان کرد: بعد از حادثه پلاسکو مصوبات مربوط به بررسی و ارتقای ایمنی بازار و پاساژهای قم به محاق رفته است. شورای اسلامی شهر قم نسبت به نوع برخورد فیزیکی شهرداری با تخلفات ساخت و ساز حساسیت بالایی دارد و به همین منظور لازم است تا شهروندان نسبت به پایبندی به اصل مقررات اهتمام بیشتری داشته باشند.

فرسودگی یک سوم کالبد شهری قم

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز در این جلسه، بیان کرد:  یک سوم کالبد شهر قم بافت فرسوده و بخش زیادی از جمعیت این استان ساکن این بافت‌های ناکارآمد هستند؛ قم در مباحث مربوط به ساخت‌وساز دچار آسیب‌های جدی است.

سعید کاویانی افزود: در مسئله بررسی ایمنی ساختمان‌های شهر قم باید تکالیف و وظایف هر کدام از سازمان‌های صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق اصناف، شهرداری، نظام مهندسی و دادستانی به درستی بررسی شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایمنی پاساژهای هسته مرکزی شهر گفت: پاساژ ملت قم یکی از عجیب‌ترین و پرچالش‌ترین پرونده‌های معماری و طراحی است.

پاساژهای هسته مرکزی شهر هیچ گونه ایمنی ندارند

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم اظهار کرد: در شهر قم مانند شهر تهران بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها غیرایمن هستند، برخی از ساختمان‌های تازه‌ساخت قم نیز فاقد مقررات ایمنی لازم هستند؛ بسیاری از پاساژهای تجاری مرکز شهر با قدمت بالای ۴۰ سال دارای کمترین میزان رعایت مباحث ایمنی از نظر سازه، مقاومت و ایمنی حریق هستند.

وی بیان کرد: در بحث ایمنی ساختمان‌ها چندین رشته علمی و فنی رسالت و وظیفه ذاتی دارند، بعد از سال ۸۲ و زلزله ویرانگر بم تدوین آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان مانند آیین‌نامه ۲۸۰۰، وضعیت ساخت‌وساز در کشور وضعیت بهتری گرفته است؛ با این وجود در شهر قم ساختمان‌های قدیمی زیادی وجود دارد که یا آیین‌نامه‌های ایمنی در آن‌ها رعایت نشده یا صرفا دارای برخی استانداردهای لازم است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: بر فرض این‌که در ساختمان‌های تازه تاسیس قم مقررات ایمنی ساختمان رعایت شود ولی موارد مربوط به ایمنی حریق در آنها دیده نشود همان اتفاق پلاسکو تکرار می‌شود؛ در صورت دیده نشدن موارد ایمنی حریق هر ساختمان به هر اندازه هم که مقاوم باشد در عرض یکی دو ساعت ذوب شده و ریزش می‌کند مانند فاجعه ای که در پلاسکو اتفاق افتاد.

به گفته وی ، ذهنیت کنونی معماران، مالکان و هیات امناء بر زیبایی و مبلمان شهری است و کمترین توجه ممکن به مبحث ایمنی می‌شود.

وی ادامه داد: قم از معدود کلان‌شهرهای کشور است که از نظر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همچنین تجهیزات به استانداردهای جهانی نزدیک شده است. قم جزء ۵ شهر بلندمرتبه ساز کشور است و برای ایمن‌سازی و خدمات ایمنی در این ساختمان‌های بلند مرتبه باید تجهیزات مورد نیاز همیشه به‌روزرسانی شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: پاساژهایی مانند ملت، کویتی‌ها، موسی بن جعفر(ع)، حجت، ایران یدک، صفا و سایر پاساژهای هسته مرکزی شهر از نظر مباحث ایمنی حریق و سازه هیچ‌گونه ایمنی ندارند و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای در یکی از آنها، تعداد تلفات دست کم ۱۰۰ نفر خواهد بود.

جعفری افزود: نگرانی از بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی برای کسبه و احتمال بروز برخی مسائل اجتماعی از مباحثی است که سبب می‌شود مسئولان نسبت به پلمب پاساژهای ناایمن مماشات به خرج دهند.

وی اظهار داشت: علاوه بر پاساژها، بسیاری از بیمارستان‌ها و بانک‌های قم نیز فاقد ایمنی‌های لازم است و در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله، آتش سوزی و غیره وضعیت فوق بحرانی و بغرنجی ایجاد خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: وجود خلاء‌های قانونی در تخلفات ساختمانی و حل مشکلات آن در قالب کمیسیون ماده صد از رنج‌ها و دردهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم است.

وی بیان داشت: سازمان آتش‌نشانی قم نسبت به موارد ناایمنی به خصوص در زمینه حریق در حرم مطهر و مسجد جمکران بصورت قاطع وارد شده است؛ ساختمان حرم مطهر و مسجد جمکران دو ساختمان با قدمت بسیار بالاست و اجرای برخی مجوزهای ایمنی مانند اطفاء بدلیل نوع سازه و معماری غیرقابل انجام است.

جعفری با بیان اینکه برخی ضوابط مهم ایمنی حریق مانند اعلام در پارکینگ طبقاتی حرم مطهر به کار رفته است، گفت: مشکل اصلی و بزرگ این پارکینگ عدم امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات سنگین آتش‌نشانی در صورت بروز آتش سوزی است؛ از همان ابتدا اجازه نظارت به سازمان آتش‌نشانی در احداث این پارکینگ به سازمان خدمات ایمنی شهرداری قم داده نشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdce7e8zpjh87pi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما