قم نيوز : رئیس سازمان مدیریت بحران کشور استفاده از سدهای زیرزمینی برای ذخیره آب را از اقدام‌های موثر برای جلوگیری از تبخیر آب دانست و گفت: تاکنون حدود ۴۳ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شده و تقریبا ۹۳ میلیون هکتار دیگر نیز باقی‌مانده که باید با سرعت انجام شود.
برای جلوگیری از تبخیر منابع آبی کشور به ۹۳ میلیون هکتار آبخیزداری نیاز است
برای جلوگیری از تبخیر منابع آبی کشور به ۹۳ میلیون هکتار آبخیزداری نیاز است
به گزارش قم نیوز محمدحسن نامی چهارشنبه شب در دیدار با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری طی سخنانی با اشاره به حادثه خیز بودن ایران اظهار داشت: تاکنون ۵۶ بحران و سوانح در کشور رخ داده که زلزله، سیلاب، آتش سوزی، فرونشست زمین، ریزگردها، خشکسالی و سرمازدگی از مهمترین آن بوده و آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته‌است.

 وی ادامه داد: حوادثی نظیر زلزله، سیل و آتش‌سوزی نسبت به سایر بلایای طبیعی، تهدیدهای بیشتری را متوجه کشور می‌کند، باید به لحاظ انتقال آموزش به مردم و همچنین هماهنگی، همراهی و همکاری بیشتر جهت آمادگی پاسخ به بحران مورد توجه قرار گیرد.

نامی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک جهان قرار دارد و میزان نزولات آسمانی در این کشور کمتر از یک سوم نورم جهانی است خاطرنشان کرد: عدم به موقع بارندگی می‌تواند خسارت‌هایی را به کشور وارد کند.

رئیس مدیریت بحران کشور بیان داشت: رهبر معظم انقلاب برخی سیاست‌های کلی را ابلاغ کردند که برای پیشگیری است، از این رو در سه قسمت بحران یعنی پیشگیری، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی باید به مقوله پیشگیری توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به پایین آمدن حجم آب برخی سدهای کشور گفت: حجم آب سد امیرکبیر از ۵۰۰ میلیون مترمکعب به ۱۹۶ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده، حجم زیادی از آب را از دست داده‌ایم، باید برای لایروبی اقدام شود که هزینه سنگینی نیز دارد.

نامی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه قرار گرفتن آب در سد به تبخیر ۳۰ تا ۴۵ درصدی منجر می‌شود بیان داشت: با ذخیره آب در سدهای زیرزمینی، دیگر شاهد تبخیر نخواهیم بود، و سفرهای زیرزمینی نیز بهتر منتقل می‌شود، که این موضوع در سیاست‌ کلی کشور به‌ویژه وزارت نیرو قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: به همین جهت تاکنون بین ۳۸ میلیون هکتار تا ۴۳ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شده، و بین ۹۰ میلیون هکتار تا ۹۳ میلیون هکتار دیگر هم باقی‌مانده که باید به سرعت انجام شود.

نامی در ادامه افرود: اگر این ۹۳ میلیون هکتار را بخواهیم به روش گذشته انجام دهیم، به ۱۷ تا ۲۰ سال زمان نیاز دارد که سعی می‌کنیم، ظرف ۲ سال با یک مدیریت جهادی انجام دهیم، از این رو استان‌های چهارمحال بختیاری و گلستان را به صورت آزمایشی در نظر گرفتیم، طرح‌ها نیز آماده است و طبق دستور رئیس جمهور ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای دقیق این امر اختصاص یافته‌است.

رئیس مدیریت بحران همچنین با تاکید بر اینکه زلزله یکی از آفت‌هایی است که باید در کشور به آن توجه شود، گفت: بیش از دو سوم کشور بر روی گسل یا در حاشیه گسل قرار دارد و این خطر دائمی است، اما اگر پیشگیری کنیم، این خطر از بین خواهد رفت.

نامی با ذکر این نکته که در ۲۲۰ سال گذشته، ۶ زلزله بالای هفت ریشتر داشتیم، که آخرین آن ۷.۶ در عمق هشت کیلومتری بوده‌است، گفت: در صورتی که مصالح و سازه‌های ساختمانی را به گونه‌ای در نظر بگیریم که هشت ریشتر در مقابل زلزله مقاومت داشته باشد، زلزله دیگر بلا نیست بلکه یک پدیده است.

وی تصریح کرد: برغم این همه تلاشی که شده، هنوز حتی یک ثانیه قبل از وقوع، هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد، بنابراین باید در ساخت و سازها دقت کنیم.

نامی همچنین با اشاره به آتش سوزی و اینکه ایران به دلیل خشکسالی، از ظرفیت‌های زیادی برای بروز این بحران برخوردار است گفت: از نیمه بهمن‌ماه سال گذشته تا اول مهرماه سال جاری ۷۲۰ آتش سوزی در کشور به وقوع پیوسته، که علت ۸۰ درصد آن طبیعی و ۲۰ درصد نیز اشتباه یا عامل انسانی بوده، ما تلاش داریم با روش‌های علمی از وقوع این مخاطرات طبیعی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سیل مردادماه امسال با مدیریت خوب، با وجود گستردگی این حادثه فقط ۸۲ نفر فوت شدند گفت: در حادثه مشابهی که در اروپا رخ داد، ۲۵۸ تَن کشته و یکهزار و ۵۰۸ تَن نیز مفقود شدند.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchz-nzk23nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما