دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 107205
منبع : قم نیوز

کشاورزان قمی از گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری استفاده می‌کنند

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده کشاورزان قمی از گیاهان مقاوم به کم‌آبی و شوری رو به افزایش است و اکنون بسیاری از گیاهان کم‌آب‌بر در مزارع و باغات استان جایگزین محصولات آب‌بر شده‌اند.
کشاورزان قمی از گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری استفاده می‌کنند
کشاورزان قمی از گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری استفاده می‌کنند
به گزارش قم نیوز محمد رضا حاجی رضا روز دوشنبه بیان کرد: در همین رابطه اکنون انواع متنوع گیاهان مقاوم به شرایط آب‌وهوایی قم همچون سورگوم و تریتیکاله و نیز گیاهان دارویی نظیر زعفران و گل‌محمدی در زمین‌های کشاورزی استان کشت می‌شود.
 
وی افزود: همچنین استفاده از کشت‌ نشایی نیز در قم با جدیت دنبال می‌شود و بسیاری از کشاورزان به منظور کاهش مصرف آب از این روش استفاده می‌کنند؛ سازمان جهاد کشاورزی هم برای کمک به استفاده بهینه از منابع آبی به دنبال گسترش این نوع کشت در استان است.
 
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و همکاری بهره‌برداران، به دنبال احیای آب‌های زیرزمینی و پایداری سرزمینی استان است و در این مسیر با اجرای برنامه‌های راهبرد تغییر الگوی کشت از روش‌های نوین آبیاری به بهترین صورت استفاده خواهیم کرد.
 
حاجی رضا با اشاره به تک محصولی نبودن کشاورزی قم، گفت: بهره‌برداران بخش کشاورزی استان با وجود مواجه بودن با محدودیت منابع آبی و قرار گرفتن در حاشیه کویر، در زمینه تولید محصولات متنوع زراعی،‌ باغی،‌ دامی،‌ شیلات و گلخانه‌ای دارای جایگاه مناسبی در سطح کشور هستند.
 
وی افزود: با گسترش صنایع تبدیلی و غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی تولید شده توسط بهره‌برداران قمی ، ارزش افزوده فعالیت‌های کشاورزی در استان را افزایش خواهیم داد و در این زمینه به دنبال جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و استقرار واحدهای تولیدی هستیم که می‌توانند تولیدات کشاورزی استان را به محصولات متنوع و مورد نیاز بازار تبدیل کنند.
 
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام / 106 
https://qomnews.ir/vdccxmqsp2bqxi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما