پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : 110419
منبع : ایسنا

وقوع بیش از چهار هزار حیوان گزیدگی در قم/ حیوان گزیدگی را جدی بگیریم

قم نيوز : مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه در سال گذشته آمار حیوان گزیدگی به ۴ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است، اظهار کرد: قلاده گذاری سگ‌های گله و صاحبدار، عدم تحریک حیوانات اهلی، عدم نگهداری از حیوانات در محل سکونت، آموزش برخورد صحیح کودکان با حیوانات از جمله مسائلی است که می‌تواند در کاهش گزش‌های قابل کنترل حیوانات موثر باشد.
وقوع بیش از چهار هزار حیوان گزیدگی در قم/ حیوان گزیدگی را جدی بگیریم
به گزارش قم نیوز،محمد نیک‌پور با اشاره به افزایش آمار حیوان گزیدگی در استان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ گزش در سال داشتیم، این میزان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر، در سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار و ۴۰۰ نفر و در سال گذشته به ۴ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است؛ لذا این آمارها بیانگر روند رو به افزایش حیوان گزیدگی است که مسلماً بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است.

نیک‌پور یادآور شد: حیوان گزیدگی در مناطق تحت پوشش مراکز آوینی(شهرک قدس)، مفید(زنبیل آباد و میدان مفید)، رضوی (محدوده ساحلی)، نیروگاه (مرکز عبدللهی، امام رضا(ع) و ایثار) و همچنین مرکز فرقانی از شیوع بالایی برخوردار هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، اظهار کرد: بیشترین شیوع حیوان گزیدگی در مراکز روستایی ما در مرکز فردو، قمرود و جعفریه و در وهله بعد مراکز کهک، سلفچگان و قاهان بوده است.

نیک‌پور عنوان کرد: بر اساس آمارها بیشترین گروه سنی درگیر افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال؛ و در گستره وسیع‌تر بین سنین ۱۱ تا ۵۰ سال بودند.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز حیوان گزیدگی اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری صددرصد کشنده بوده و تنها راه مواجهه با آن پیشگیری از حیوان‌گزیدگی و یا واکسیناسیون به موقع است.

نیک‌پور گازگرفتن، لیسیدن(تماس با بزاق دهان و ترشحات بدنی حیوان) و پنجه کشیدن حیوانات پستاندار(سگ، گربه، اسب، گاو، گوسفند، میمون و ...) را از متداول‌ترین علل سرایت هاری دانست و عنوان کرد: افرادی که در معرض گزش قرار می‌گیرند باید در اسرع وقت به مراکز درمان پیشگیری هاری واقع در خیابان ۲۰ متری شهید بهشتی، مرکز بهداشت شهرستان شماره ۲، واحد هاری (شماره تماس: ۳۶۶۳۰۵۴۰-۰۲۵) مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بعضاً افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند دیر مراجعه می‌کنند، ادامه داد: بر اساس آمارها ۴ هزار و ۳۰۹ نفر در کمتر از ۱۲ ساعت، یک هزار و ۱۰۰ نفر در سه روز اول مراجعه کردند؛ همچنین تعداد ۲۰۰ نفر تأخیر تا ۷ روز داشتند در حالی که هرچه افراد حیوان‌گزیده دیرتر مراجعه کنند خطر ابتلا به هاری را قبل از واکسیناسیون بیشتر می کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، با اشاره به اهمیت تزریق واکسن و سرم ضد هاری بلافاصله بعد از بروز گزش، افزود: شستشوی هرچه سریعتر محل جراحت صرف‌نظر از عمق و وسعت جراحت(حتی خراش سطحی) با آب و صابون به طوری که در محل جراحت هیچ کف صابونی باقی نماند، ضدعفونی محل جراحت، مراجعه فوری به مرکز درمان پیشگیری هاری و تزریق به موقع تمامی نوبت‌های واکسن‌ها از جمله نکات مهمی است که باید با دقت انجام شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تا امروز مورد انسانی مبتلا به هاری نداشتیم، اظهار کرد: متأسفانه در دو سال گذشته گربه مبتلا به هاری در شهر داشتیم، که بسیار خطرناک است؛ زیرا برخی از مواقع کودکان به واسطه مواجهه بیشتر با این حیوان، گربه گزیدگی را اطلاع نمی‌دهند و لذا آگاه سازی کودکانمان از این خطر الزامی است.

نیک‌پور با بیان اینکه بیشترین بروز حیوان گزیدگی توسط گربه و سگ اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین گزش‌ها توسط حیوانات صاحب دار صورت می‌گیرد.

نیک‌پور تصریح کرد: فرد در صورت بروز گزش توسط حیوانات خانگی واکسینه شده نیز حتماً باید برای دریافت واکسن هاری مراجعه کند؛ زیرا واکسیناسیون حیوانات صددرصد مفید نیست و لذا علی رغم واکسیناسیون امکان آلوده شدن حیوان وجود دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، یادآور شد: علائم هاری در حیواناتی همچون سگ و گربه در ده روز اول ظاهر می‌شود اما بسیاری از حیوانات دیگر طی ده روز اول ممکن است، در عین آلودگی علائم نمایان ندارند.

وی عنوان کرد: علائم هاری در حیوانات شامل تغییر در رفتار و عادت‌های حیوان است، به طوری که ۸۰ درصد موارد حیوان پرخاشگر می‌شود و ۲۰ درصد موارد بیش از اندازه منزوی می‌شود.

وی اضافه کرد: زنده گیری سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آن‌ها برای کاهش جمعیتشان خطراتی را به همراه دارد و به سهولت امکان پذیر نیست و اثرگذاری کافی را نداشته است.

نیک‌پور مدیریت پسماندها و عدم تغذیه حیوانات در سکونتگاه‌های شهری را از عوامل مهم در کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد دانست و گفت: شهروندان نسبت به مدیریت پسماندها مسئولیت دارند لذا علاوه بر دقت به زمان جمع آوری زباله‌ها باید به بحث جداسازی پسماندها و کم حجم شدن زباله‌ها دقت کنند تا فرایند جمع‌آوری و دفع زباله ها کمتر دچار اشکال شود.

وی عنوان کرد: سه درصد از زخم‌های ناشی از گزش حیوانات در سال گذشته پارگی بوده است ولی زخم نشدن پوست دلیل بر انتقال نیافتن بیماری نیست و در مواردی که پوست به نظر سالم است هم باید مراجعه به مرکز هاری صورت گیرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه هر حیوان پستانداری قابلیت انتقال هاری را دارد، تصریح کرد: دانستن نکات ذیل در پیشگیری از هاری بسیار مهم هستند؛ پیشگیری از حیوان گزیدگی بهترین راه پیشگیری است، کلیه پستانداران می‌توانند ناقل بیماری هاری باشند و بدانیم که واکسیناسیون حیوانات، کنترل کننده بیماری هاری نیست.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcdfz0fnyt0fo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما