يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : 107469
منبع : قم نیوز

وحدت حوزه و دانشگاه برای بالندگی انقلاب امری حیاتی است

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه در پیامی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه آورده است: وحدت این دو نهاد برای بقاء و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و حرکت در راستای ساخت تمدن نوین اسلامی و جامعة منتظر ظهور حضرت ولی عصر(عج) امری حیاتی است.
وحدت حوزه و دانشگاه برای بالندگی انقلاب امری حیاتی است
وحدت حوزه و دانشگاه برای بالندگی انقلاب امری حیاتی است
به گزارش قم نیوز در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۵۸ روز شهادت عالم مجاهد آیت الله دکتر محمد مفتح از پیشگامان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه، به دست گروهک تروریستی فرقان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ با اعلام این روز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نقشه دشمنان اسلام و انقلاب برای تعارض و تقابل این دو نهاد علمی مهم و اثرگذار را خنثی نمود و از این طریق تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

پیام حاکی است: اکنون ۴۳ سال از این روز می گذرد و هر سال این روز را گرامی می داریم و بر این وحدت تأکید می کنیم. در طول این مدت درباره مفهوم وحدت، ضرورت آن، ابعاد، راهبردها، سیاستها و برنامه های وحدت این دو نهاد علمی بحث های زیادی صورت گرفته و مقالات علمی متعددی نوشته شده و اقداماتی نیز برای تحقق آن صورت گرفته است ولی به نظر می رسد، هنوز به آرمان والای وحدت دست نیافته ایم و این شعار به گفتمان اصلی حوزه و دانشگاه تبدیل نشده است.

پیام می افزاید: بی تردید یکی از معانی اصلی وحدت این دو نهاد، وحدت در اهداف است. هدف غایی این دو نهاد علمی باید اقامه دین و امتداد بخشی به توحید در همه عرصه های زندگی و در ابعاد فردی و اجتماعی و در راستای انسان سازی، جامعه پردازی، نظام سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی باشد. در یک کلام هدف غایی باید زمینه سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) باشد.

پیام حاکی است: حوزه و دانشگاه باید با تمسک به قرآن کریم و سنت پیامبر اعظم (ص) و ائمة معصومین (ع) نرم افزار علمی حرکت به سمت این اهداف بزرگ و مقدس را فراهم کرده و در این راه به صورت هماهنگ با هم و مکمل یکدیگر اقدام کنند. حرکت هماهنگ و تأثیرگذار به سوی این هدف بزرگ و مقدس مستلزم تحولات اساسی و عمیق در محتوای علمی و نظامات پژوهشی، آموزشی و تربیتی این دو نهاد مقدس است.

پیام ادامه یافته است: محتوای علمی در هر دو نهاد باید از طریق بسط توحید و در جهت تحقق این هدف عظیم باشد. از سویی حوزه های علمیه باید با تحفظ بر روش اجتهاد جواهری معارف دینی لازم برای این حرکت عظیم را از منابع اصیل و معتبر اسلامی (کتاب و سنت و عقل) استنباط کرده و مبانی بینشی و اصول ارزشی و نظامات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام را استنباط کرده و در اختیار اهل دانش قراردهند و از سوی دیگر دانشگاه باید مبتنی بر مبانی، اصول و ارزشهای اسلامی در علوم مهندسی، تجربی، انسانی و اجتماعی نظریه پردازی کرده و راههای اقامه و تحقق، آموزه ها و احکام اسلام عزیز را در عرصه های مختلف زندگی بیابد و راهبردها و سیاستهای آن را ارائه دهد.

در این پیام تصریح شده است: بدین منظور دانشگاهها باید در حرکتی مستمر و بلند مدت از دانشهای مبتنی بر اندیشه جدایی علم و دین و اصالت ماده و تجربه به دانشهای مبتنی بر مبانی و اصول و ارزشهای عقلانی-وحیانی و تجارب بشری مستند به آن دو حرکت کنند و متناسب با آن نظامات پژوهشی و آموزشی خود را متحول سازند. حوزه های علمیه نیز باید با پافشاری بر روش اجتهاد و سنتهای عریق و قویم علمی خود، در حرکتی بلند مدت، علوم توحیدی خود را برای پاسخ به نیازهای این حرکت عظیم امتداد دهند و به تناسب آن نظامات آموزشی و پژوهشی خود را متحول سازند.

پیام می افزاید: البته این حرکت در حوزه های علمیه از ابتدای انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و در دهه اخیر شدت گرفته است و به موفقیت های چشمگیری در این باره دست یافته است گرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

پیام حاکی است: تردیدی نیست که این حرکت عظیم باید توسط عالمان مخلص و مجاهد و دانشمندان مهذب و متقی محقق شود و لذا باید نظام آموزشی و پژوهشی این دو نهاد مقدس با نظام تربیتی و فرهنگی مبتنی بر تقوا همراه شود تا خروجی آن دانشمندان، دانش پژوه مخلص و مجاهدی باشند که در راه خدا سر از پا نمی شناسند. این امر مستلزم آن است که نظام های تربیتی و فرهنگی در جهت تبلور هر چه بیشتر این اصل راهبردی متحول شوند.

در این پیام اضافه شده است: حوزه های علمیه از ابتدا بر همین اساس تأسیس شده اند و لذا در طول تاریخ عالمان مجاهد بزرگی از این حوزه ها برخاستند، عالمانی که با اندیشه، قلم، قدم و خون خود اسلام را حفظ کردند و منشأ تحولات عظیمی در زمان خود شدند. در ادامه نیز حوزه های مبارک علمیه همواره باید بر این امر تحفظ کنند و نظام فرهنگی و تربیتی خود را در جهت تقویت بنیانهای تقوا، روز به روز ارتقا بخشند.

پیام ادامه یافته است: وحدت حوزه و دانشگاه از این لایه های عمیق باید شروع شود و به لایه هایی از قبیل تعامل در استحکام عقائد و ارزشهای اسلامی و تبادل استاد، دانشجو و طلبه، انجام پژوهشها و برگزاری دوره های آموزشی و نشستها و همایشهای مشترک و امثال این امور ادامه یابد.

پیام می افزاید: به ویژه اکنون که کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت های چشمگیری در عرصه های علم و فناوری های نوین، نایل شده و دشمن در جنگ ترکیبی همه جانبه با محوریت جنگ شناختی همه توان خود را برای مقابله با ایران اسلامی به کار گرفته است، این وحدت اهمیت و ضرورتی دو چندان یافته است.

پیام ادامه یافته است: از منظری دیگر همگرایی و هم افزایی و گفت و گوی حوزه و دانشگاه و طلبه و دانشجو و اساتید و پژوهشگران در این دو نهاد، نسبت به نخبگان و سرآمدان و اندیشه ورزان و از باب فکر و فرهنگ و گروه‌های مرجع مؤثر آرامش و در انسجام اجتماعی و بالندگی فرهنگی و استقلال اقتصادی و سیاسی کشور و در خدمت به ملت بزرگ ایران بسیار موثر است. تجربه های تاریخی بیش از یک سده اخیر در ایران و منطقه نشان داده است که تفاهم و تعامل نخبگان و هوشمندی و آگاهی عمیق آنها مبدا تحولات مثبت و پراکندگی و گسست نخبگان و فرهیختگان و غفلت از آرمانهای بزرگ ملی و اسلامی زیان های بزرگی برای کشور به بار آورده است و این تجربه ها و تجربه های بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام راحل قدس سره و رهبری معظم مدظله العالی و بزرگان آگاه حوزه و دانشگاه راهنمای ما در این مسیر است.

پیام حاکی است: حوزه های علمیه، به ویژه حوزه علمیه قم در یکصدمین سال گشت باز تاسیس آن، با افتخار و احترام آمادگی خود را برای تحکم وحدت حوزه و دانشگاه و گفت و گو و هم اندیشی و همگرایی حوزه و دانشگاه به منظور ارتقاء، تعمیق و گسترش دستاوردهای انقلاب و ایران اسلامی و حل مشکلات موجود و حرکت به سمت آرمان های والای ملت رشید ایران اعلام می کند.

پیام ادامه یافته است: در پایان، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه که یاد آور شهادت شهید آیت الله مفتح است را به همه اهالی علم و اندیشه در حوزه و دانشگاه تبریک عرض میکنم و از خداوند متعال برای همه حوزویان و دانشگاهیان برای اعتلای میهن اسلامی و آرمانهای انسانی و اسلامی، توفیقات روز افزون الهی را مسالت دارم.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcepf8zojh87ei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما