شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : 10752
آیت‌الله سبحانی عنوان کرد

اخلاص رمز نیم قرن ماندگاری نشریه مکتب اسلام

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با اشاره به گذشت بیش از 50 سال از انتشار نشریه مکتب اسلام گفت: اخلاص از جمله مهم‌ترین دلایلی بود که موجب ماندگاری این نشریه شد.
اخلاص رمز نیم قرن ماندگاری نشریه مکتب اسلام
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با مدیرکل و جمعی از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از نشریه مکتب اسلام بیان کرد: مجله مکتب اسلام که برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ منتشر شد، نوری بود که در تاریکی درخشید.

وی با بیان اینکه در آن زمان نشریه‌ قابل توجهی وجود نداشت، افزود: نیم قرن پیش تنها نشریه‌ای که تا حدودی می‌شد به عنوان یک نشریه مطلوب از آن یاد کرد نشریه ندای حق بود ولی با این وجود نمی‌توانست خواسته‌های جوانان را اشباع کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: با توجه به اینکه نشریات آن مقطع زمانی معمولاً به رژیم شاهنشاهی وابستگی بسیاری داشتند جمعی از بازاریان متدین از تهران به قم آمدند و درخواست انتشار مجله‌ای دینی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه بازاریان از نشر این مجله به صورت مالی حمایت می‌کردند، گفت: مقرر شد کسانی که دستی بر قلم داشتند نسبت به نوشتن مقالات اقدام کنند.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: آیت‌الله مکارم شیرازی، امام موسی صدر و دیگر شخصیت‌های علمی مانند آیت‌الله دوانی و چند تن از دیگر نویسندگان نوشتن مقاله برای این نشریه را آغاز کردند.

وی اضافه کرد: در طول یک سال مقالات گوناگون نوشته و به بوته نقد گذاشته می‌شد تا اینکه توانستم مقاله‌هایی پرمحتوا و غنی به رشته تحریر در آوریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اخذ مجوز نشریه در آن زمان بسیار دشوار بود، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد این مجله را به صورت پنهانی منتشر کنیم و در صورتی که از طرف دولت ایرادی گرفته شد بگوییم در حال نشر کتابی هستیم که درس‌هایی از مکتب اسلام در آن تحریر شده است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به استقبال گسترده‌ای که از این نشریه شد گفت: برای نخستین بار هزار جلد از این مجله به چاپ رسید که در دوره‌های بعد تقاضا افزایش یافت.

وی به اقتدار آیت‌الله بروجردی اشاره و بیان کرد: تا زمانی که این عالم برجسته در قید حیات بودند از این مجله به صورت جدی حمایت می‌کردند و رژیم شاهنشاهی نمی‌توانست نسبت به این موضوع اعتراض کند.

این عالم برجسته با بیان برخی وقایع پس از رحلت آیت‌الله بروجردی ابراز داشت: پس از رحلت آیت ‌الله بروجردی قیام ۱۵ خرداد پیش آمد و این مجله نسبت به انتشار نظریه آقایان اقدام کرد.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: مسئله تنها به این روز ختم نشد بلکه برای روز ۱۷ دی ‌ماه نیز که جشن بی‌حجابی گرفته شد مقاله‌ای به چاپ رسید که منجر شد یک سال این نشریه توقیف شود.

وی با بیان اینکه علما همواره از حامیان این نشریه بودند، گفت: اکنون با وجود اینکه نیم قرن از انتشار نشریه مکتب اسلام می‌گذرد و نویسندگان آن سه نسل تغییر کرده‌اند اما هنوز به دلیل اخلاصی که در این نشریه وجود داشت باقی مانده و به میراثی ماندگار تبدیل شده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه نشریه مکتب اسلام نیازمند یک دایرة المعارف است، خاطرنشان کرد: در صورتی که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم به صورت جدی و دقیق بپردازند می‌توان برای دریافت اطلاعات جامع از این آرشیو استفاده کرد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcewf8z.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما