قم نيوز : مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به جاذبه‌های فراوان گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی استان قم گفت: ۴۸۸ مجموعه تفریحی و سرگرمی و تاسیسات گردشگری در قم فعال است.
۴۸۸ مجموعه گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی در استان قم فعال است
۴۸۸ مجموعه گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی در استان قم فعال است
به گزارش قم نیوز علی‌رضا ارجمندی با اشاره به جاذبه‌های فراوان گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی استان قم گفت: ۴۸۸ مجموعه تفریحی و سرگرمی و تاسیسات گردشگری در قم فعال است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن استان را از همه مؤونه‌های دیگر بی نیاز می‌کنند؛ لذا مسئله گردشگری خیلی مهم است.

ارجمندی در خصوص جاذبه‌های گردشگری قم بیان کرد: در قم ۴۴۰ جاذبه مذهبی، ۱۰۰ جاذبه گردشگری، ۷۰ نوع رشته فعال صنایع دستی، ۴۵۷ اثر ثبت شده تاریخی، معنوی و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور و ۸۶۰ اثر شناسایی شده تاریخی، معنوی و طبیعی استان وجود دارد.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم درباره وضعیت تأسیسات گردشگری و اماکن اقامتی فعال استان قم عنوان کرد: در حال حاضر ۴۳ هتل و ۲۴ هتل آپارتمان و ۸۰ مهمان‌پذیر و ۸۸ دفتر خدمات مسافرتی و ۱۵۵ خانه مسافر و ۵۹ واحد پذیرایی بین راهی و ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی و ۱۸ مجتمع گردشگری فعال است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد:همچنین ۲ منطقه نمونه گردشگری و ۲ مرکز تفریحی سرگرمی و ۳ آموزشگاه گردشگری و ۲ شرکت عامل تطبیق و ارزیابی تاسیسات گردشگری در قم فعال است که در مجموع ۴۸۸ مجموعه است.

ارجمندی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی در طرح‌های بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بیان کرد: در این راستا ۷۰ فقره تسهیلات رونق تولید از منابع داخلی بانک‌ها و ۵۵ فقره از صندوق توسعه ملی و ۲۰ فقره از تبصره ۱۸ و ۳۸ فقره تسهیلات روستایی و ۱۱ فقره از مشاغل خانگی پرداخت شده که مجموعا ۱۹۴ فقره است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های فوق ۱۴۰۳۱ میلیارد ریال است و ۲۳۰ نفر اشتغال ایجاد می‌نمایند.

او افزود: صدور موافقت اصولی و موافقت ایجاد تاسیسات گردشگری در شش ماهه اول ۱۴۰۱ برای ۲۱ پروژه شامل هتل و مهمانپذیر و مجتمع گردشگری و سفره‌خانه سنتی صادر شده است، همچنین بخشی از عملکرد معاونت گردشگری در شش ماهه اول ۱۴۰۱ شامل تهیه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در فضای مجازی بالغ بر ۶۰ کلیپ و معرفی استان قم در برنامه‌های صدا و سیما در ۴ برنامه است.

ارجمندی درباره عملکرد معاونت میراث فرهنگی در شش ماهه اول ۱۴۰۱ بیان کرد: ۷ مورد تهیه و تکمیل گزارش ثبت حریم آثار تاریخی و ۱۱ مورد تهیه وتکمیل گزارش ثبتی مورد آثار تاریخی و ۱ مورد تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی و ۱۴ مرمت بنای وآثار تاریخی استان و ۱۰۰۰ ساماندهی اشیاء منقول فرهنگی – تاریخی و ۱ مورد گمانه‌زنی محوطه باستانی و ۱ مورد تشکیل پرونده موزه دفاع مقدس و ۱ مورد بهره برداری از مخزن استاندارد اشیاء تاریخی از دیگر اقدامات این معاونت است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در مورد عملکرد حوزه صنایع دستی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: در این بخش نیز ۱۰۵۰ صدور مجوز صنایع دستی و ۸ برگزاری بازارچه موقت صنایع دستی و ۳ مورد برگزاری بازارچه صنایع دستی در برنامه نوروزگاه و ۱۴۷ نفر آموزش صنایع‌دستی رشته‌های مختلف صورت گرفته است.

ارجمندی عنوان کرد: امسال ۲۴۸ معرفی شده بیمه هنرمندان صنایع دستی و ۱۱۹ فقره معادل ۷۹ میلیارد ریال تسهیلات در مشاغل خانگی پرداخت شده و ۲ فقره صدورجواز تأسیس کارگاه داشته‌ایم.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: پروژه‌هایی که از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی است، در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ شامل ۷۰ رصد پیشرفت خانه صنایع دستی استان قم به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و ۱۰ درصد پیشرفت و نگهداری اضطراری آثار تاریخی، فرهنگی با ۵۰۰ میلیارد ریال و ۳۰ درصد پیشرفت، نگهداری اساسی آثار تاریخی، فرهنگی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال است.

ارجمندی گفت: یکی از پروژه‌های در آستانه افتتاح تا پایان سال دبیرخانه شهر ملی انگشتر و خانه صنایع دستی با ۱۵ میلیارد ریال سرمایه و ۱۰ نفر اشتغال‌زایی است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری، مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات گردشگری توسط بانک‌ها و عدم اجرای ماده ۲۲ الحاق توسط شهرداری و عدم تامین پارکینگ توسط شهرداری برای تأسیسات گردشگری در بافت تاریخی و هسته مرکزی شهر است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdoj0ffyt0zx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما