قم نيوز : استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه حُکمرانی آینده جهان در دست قدرتمندان عرصه هوش مصنوعی است، گفت: نظام مسائل نظری هوش مصنوعی به مسائل الهیاتی، فلسفی، فقهی و اخلاقی تقسیم بندی می‌شود که حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی باید به تبیین این مسائل و همچنین تبیین فرصت‌ها و تهدیدهای این عرصه اهتمام جدی داشته باشند.
استاد حوزه و دانشگاه: حوزه‌های علمیه به تبیین مسائل نظری هوش مصنوعی ورود کنند
استاد حوزه و دانشگاه: حوزه‌های علمیه به تبیین مسائل نظری هوش مصنوعی ورود کنند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محسن انبیایی امروز با اشاره به برخی پیش بینی های دانشمندان در قرون گذشته درباره موضوع ربات‌ها اظهار کرد: برخی بر این باور بودند که روزی ربات‌ها از انسان ‌ها پیشی خواهند گرفت، البته نباید از یاد بُرد که دو موضوع رباتیک و هوش مصنوعی کاملا متفاوت هستند، اگرچه نیاز به بحث و تبادل نظر در این موضوع وجود دارد.
 وی افزود: به نظر می‌رسد در آینده ترکیبی از هوش انسانی و مصنوعی به عنوان گروه‌‌های تصمیم‌ گیرنده عمل خواهند کرد چراکه در بعضی از حوزه‌‌ها هوش انسانی و در بعضی دیگر هوش مصنوعی دقیق‌تر است، به‌ عنوان نمونه در حوزه قضاوت، خروجی هوش مصنوعی با هوش انسانی منطبق بوده است هرچند هنوز نمی‌ توان به هوش مصنوعی در این حوزه اعتماد کامل داشت.
این پژوهشگر فعال در عرصه دانش هوش مصنوعی، نبود ادبیات مشترک میان دانشمندان فنی و دانشمندان علوم انسانی را از مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: در این زمینه نیاز به تعریف واحدی از هوش شامل هوش انسانی و هوش ماشینی داریم.
 وی هوش مصنوعی را به دو بخش هوش مصنوعی ضعیف و قوی تقسیم کرد و گفت: عمده فعالیت‌ های علمی و عملی کنونی در حوزه هوش مصنوعی، معطوف به هوش مصنوعی ضعیف است و آن‌ چنان که باید به ابعاد گسترده و مهم هوش مصنوعی قوی پرداخته نشده که این موضوع، یک ضعف بزرگ است.
 انبیایی اضافه کرد: تاکنون ۲۰ تا ۳۰ کارکرد شناختی برای انسان شناسایی شده که هوش مصنوعی ضعیف تنها بر یکی از این کارکردها تمرکز دارد؛ ضمن آن که در عرصه هوش مصنوعی، واژه هایی مانند آگاهی، احساس، وجدان و شعور همچنان نیازمند توضیح و تفسیر است و حتی در برخی موارد در حد ایده باقی مانده است.
این استاد حوزه و دانشگاه درباره تفاوت های هوش انسانی و هوش مصنوعی نیز خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌‌ها این است که انسان آگاهی دارد اما هوش مصنوعی فاقد آگاهی است چراکه فاقد لوازم برخورداری از آگاهی همچون احساسات و ادراک است، همچنین هوش مصنوعی فاقد خلاقیت است و تفکر مفهومی ندارد بدین معنا که اگر مسئله‌ جدیدی در حوزه ای جدید پدید آید که پیش از آن توسط هوش مصنوعی حل نشده باشد، نمی تواند آن را حل کند.
 وی درباره نقاط قوت هوش مصنوعی نیز تأکید کرد: هوش مصنوعی سرعت و دقت بسیار بالایی دارد چراکه می ‌تواند با دسترسی به بانک اطلاعاتی کامل، داده‌ ها را به ‌سرعت تجزیه‌ و تحلیل کند، ضمن آن که یکی دیگر از ویژگی‌ های هوش مصنوعی این است که فاقد احساسات است و تحت تأثیر عوامل نفسانی نیست و بر این اساس می‌ تواند تصمیمات صحیح‌ تری بگیرد.
انبیایی ادامه داد: نظام مسائل نظری هوش مصنوعی به مسائل الهیاتی، فلسفی، فقهی و اخلاقی تقسیم بندی می شود که حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی باید به تبیین این مسائل و همچنین تبیین فرصت‌ها و تهدیدهای این عرصه اهتمام جدی داشته باشند.
 این استاد حوزه و دانشگاه درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و امثال این پیشرفت های علمی، نمی شود با همان شیوه‌ های چهل سال قبل کار کرد گفت:  حکمرانی آینده جهان در دست قدرت هایی است که دست برتر را در عرصه هوش مصنوعی دارند و از این رو ضرورت دارد تا  برای قرار گرفتن ایران در جمع ۱۰ قدرت برتر دنیا در هوش مصنوعی، با برنامه ای منسجم و مدوّن، حرکت علمی کشور را تسریع ببخشیم.
وی ادامه داد: البته در کنار بخش فنی، حوزه های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه، فقه و روانشناسی نیز باید پیوست های فرهنگی این فناوری را هرچه سریعتر تکمیل و تبیین کنند.
انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcj8oevtuqeyoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما