چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : 108910
مدیر مسئول موسسه اندیشه بهشتی:

مجموعه آثار موضوعی و تحلیلی «شهید بهشتی» در حال تدوین است

قم نيوز : مدیر مسئول موسسه اندیشه بهشتی گفت: تلاش شده تا دسترسی مخاطبان به اندیشه‌های شهید بهشتی در موضوعات مختلف آسان‌تر شود و در این راستا مجموعه آثار موضوعی و تحلیلی این شهید در حال تدوین است.
مدیر مسئول موسسه اندیشه بهشتی:مجموعه آثار موضوعی و تحلیلی «شهید بهشتی» در حال تدوین است.
مدیر مسئول موسسه اندیشه بهشتی:مجموعه آثار موضوعی و تحلیلی «شهید بهشتی» در حال تدوین است.
به گزارش قم نیوز محمد مهدی رفیعی،در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی بیان داشت: این مرکز از سال ۹۹ فعالیت خود را شروع کرد و انگیزه‌ی اصلی از ایجاد آن، دغدغه جمعی از طلاب و دانشجویان جوان در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی بوده است که تلاش می‌شود در قالب برنامه‌های مختلف اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و به خصوص اندیشه‌های شهید بهشتی را دنبال کنیم.

مدیر مسئول اندیشه بهشتی ابراز داشت: اساس تشکیل این مرکز، احساس مسئولیت اجتماعی نسل جوان و انقلابی بوده که در این راستا نیازمند شناخت درست و عمیق انقلاب اسلامی بوده تا بتواند پژوهش‌های مؤثر و کارآمد را دنبال کند. در این مسیر به دنبال شخصیت‌های تراز اول انقلاب که تئوریسین‌های انقلاب اسلامی بودند رفتیم و در میان چهره‌های انقلاب اسلامی، فردی که هم قبل از انقلاب، در نظام‌سازی و ایده‌هایی برای تدوین قانون اساسی مؤثر بوده و هم پس از انقلاب اسلامی نقش مؤثری در اجرا و سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی داشته باشد، به شخصیت آیت الله بهشتی رسیدیم که نقش‌های پررنگ ایشان در طول سال‌های قبل و پس از انقلاب اسلامی مغفول واقع شده است.

وی عنوان کرد: شهید بهشتی قبل از انقلاب اسلامی در راستای کادرسازی برای انقلاب اسلامی، مدرسه علمیه حقانی و دبیرستان دین و دانش را در قم تأسیس کرد و از دو دهه قبل از انقلاب اسلامی دغدغه مند وارد این عرصه شد و جلسات مختلفی در راستای حکومت اسلامی تشکیل داده و این مباحث را دنبال کرد.

شهید بهشتی در تدوین نظام سیاسی و قانون اساسی نقش مؤثری داشته است

رفیعی ادامه داد: آیت الله شهید بهشتی یادداشت‌های مختلفی در مجله مکتب تشیع داشتند و گروهی تشکیل دادند که سال‌ها در زمینه حکومت در اسلام کار کردند و مطالب و فیش‌هایی را جمع آوری می‌کردند که این محتوا پس از انقلاب اسلامی در راستای تدوین نظام سیاسی اسلام و قانون اساسی کشور کمک شایانی داشته است.

مدیر مسئول اندیشه بهشتی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن سال ۵۷ آیت الله بهشتی حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند که حزبی فراگیر بوده است و با اقبال عمومی مردم و نخبگان مواجه شده بود.

وی ادامه داد: در شورای انقلاب نیز شهید بهشتی بعد از شهادت استاد مطهری و آیت‌الله طالقانی ریاست این شورا را بر عهده داشت و از سویی دیگر نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و ریاست دیوان عالی کشور را نیز عهده دار بودند که این مسئولیت‌های خطیر نشان از نقش مؤثر وی در عرصه انقلاب اسلامی دارد که این مسائل ضرورت پرداختن و بازشناسی ابعاد زندگی و اندیشه این شخصیت را مضاعف می‌کند.
به اندیشه‌های شهید بهشتی کمتر پرداخته شده است

رفیعی با بیان اینکه به اندیشه‌های شهید بهشتی کمتر پرداخته شده است افزود: یکی از اهداف اصلی تشکیل این مرکز نیز پرداختن به اندیشه‌های این دانشمند شهید در ابعاد مختلف بوده است و در این راستا تلاش می‌شود تا از تجربه اساتید حوزوی و دانشگاهی بهره مند شویم.

وی افزود: گروه‌های تخصصی در مؤسسه اندیشه بهشتی راه‌اندازی شده که شامل فقه و حقوق، سیاست، معارف، تعلیم و تربیت و تاریخ می‌شود و پژوهشگرانی از حوزه و دانشگاه برنامه‌هایی را در این حوزه‌ها دنبال می‌کنند و اساتیدی نیز به عنوان راهنما این دانشجویان و طلاب جوان را راهبری می‌کنند.

مدیر مسئول اندیشه بهشتی با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه اندیشه بهشتی گفت: دو کلان پروژه در حال پیگیری است، تألیف مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی از جمله آنان است که به صورت موضوعی و طبقه بندی شده مطالب را به مخاطب به منظور شناخت بیشتر و بهتر اندیشه‌های آیت الله بهشتی ارائه می‌دهند و در این راستا تلاش شده تا در تمامی آثار ایشان، بررسی‌های لازم صورت گیرد و مطالب بر این اساس گردآوری شوند.

رفیعی ادامه داد: تلاش شده تا دسترسی مخاطبان به اندیشه‌های شهید بهشتی در موضوعات مختلف آسان‌تر شود و ممکن است سختی دسترسی به آثار این شهید رغبت مخاطبان برای مطالعه و پژوهش را کم کرده باشد.

وی عنوان داشت: جلد اول از مجموعه آثار موضوعی با عنوان انسان از منظر قرآن تدوین شده که مطالبی را پیرامون انسان شناسی در اندیشه‌های شهید بهشتی گردآوری کرده و جلد دوم آن یعنی کتاب علوم قرآن نیز در دست چاپ است و به زودی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

مجموعه آثار تحلیلی شهید بهشتی نیز در حال تدوین است

مدیر مسئول اندیشه بهشتی اضافه کرد: مجموعه آثار تحلیلی شهید بهشتی نیز در حال تدوین است که تفاوت آن با مجموعه آثار موضوعی در این است که این مجموعه درصدد تحلیل عبارات شهید است و آثار موضوعی فقط تدوین و ساماندهی عبارات خود شهید بهشتی است. اولین جلد از این مجموعه تحلیلی نیز با عنوان کتاب سیاست بهشتی به مناسبت چهل و دومین سالروز شهادت ایشان رونمایی خواهد شد که کلیاتی از اندیشه‌های سیاسی شهید بهشتی است که در عین مرور مباحث سیاسی به تحلیل اندیشه‌های این شهید در این حوزه می‌پردازد.

رفیعی افزود: موضوعات تربیتی، فقهی و اقتصادی نیز از دیگر ابعادی است که در قالب تالیفاتی به صورت تحلیلی از اندیشه‌های شهید بهشتی دنبال خواهد شد.

مدیر مسئول اندیشه بهشتی گفت: یادداشت‌ها و مقالات تحلیلی و به صورت پرونده‌ای و مناسبتی توسط اساتید دانشگاه و حوزه با محوریت شخصیت شهید بهشتی نگارش و منتشر و در این راستا از ظرفیت‌های نویسندگان جوان حوزوی و دانشگاهی نیز حمایت و در قالب رسانه بهشتی‌نگار منتشر می‌شود.

وی ابراز داشت: انتشار درس گفتارهای شهید بهشتی نیز در دستور کار است که بخشی از این درس‌ها از سوی دکتر بهشتی در حزب جمهوری ارائه می‌شد و بخشی نیز در جلسات عمومی بیان شده است که در رسانه مکتب بهشتی این درسنامه ها بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcgq79qzak9zy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما