يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : 109092
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم:

بخش ویژه کتاب‌های کم سوادان بزرگسال درکتابخانه‌های قم فعال است

قم نيوز : معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم گفت: بخش ویژه کتاب‌های کم سوادان بزرگسال غیرمحصل در کتابخانه‌های عمومی این استان در شهر و روستا فعال است.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم:بخش ویژه کتاب‌های کم سوادان بزرگسال درکتابخانه‌های قم فعال است.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم:بخش ویژه کتاب‌های کم سوادان بزرگسال درکتابخانه‌های قم فعال است.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا گفت : در حال حاضر ۴۰ عنوان کتاب ساده نویسی شده از سوی معاونت سوادآموزش اداره کل آموزش و پرورش قم در موضوعات مختلف از جمله مهارت آموزی ،‌ کنترل خشم ،‌مهارت های زندگی ،‌ زندگی آپارتمان نشینی و داستان در این بخش ویژه قرار گرفته‌است.

وی اظهار داشت: کتاب‌های انتخاب شده علاوه بر ساده نویسی به شکل داستانی در آمده‌است، تا جذابیت بیشتری داشته باشد و علاوه بر آن مهارت‌ها و آموزش‌های لازم در اختیار آنان قرار گرفته و عملا زمینه تعمیق سواد دربیان آنان بیش از پیش افزایش یابد.

در حال حاضر ۲۴ کتابخانه نهادی در سطح استان قم وجود دارد که از این بین،‌ ۱۴ کتابخانه در سطح شهر قم، پنج کتابخانه در روستاهای صرم، فردو، نایه، مبارک آباد و طایقان و پنج کتابخانه در مرکز شهرستان‌ها و بخش‌های استان در قنوات، سلفچگان، کهک، دستجرد و جعفریه واقع است.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ ،‌ ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار نفر از جمعیت این استان کم سواد هستند که اکثر آنان پدر و مادرها و ارکان خانواده می‌باشند ،‌ اما آنچنان که باید در بخش تهیه و تولید محتوا و کتاب‌های مورد نیاز این قشر در قم کم توجهی شده و ما کتاب‌های ویژه آنان با خصوصیات شیوا ،‌روان ،‌ساده و ارتباط محتوا و مطالب با نیاز زندگی مخاطبان بزرگ سال در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها استان به صورت بسیار محدود داریم که نیاز است مولفین و نویسندگان بیش از این به موضوع فوق توجه داشته باشند.

قاسمی نیا افزود:‌ اگر ما نسبت به تولید محتوای آموزشی کاربردی ویژه کم سوادان بزرگ سال غیرمحصل تولید محتوا داشته باشیم زمینه ساز استحکام خانواده می‌باشد که متاسفانه نسبت به این موضوع مهم غفلت شده‌است.

وی افزود:‌ باید کم سوادان بزرگسال قمی با توجه به ویژگی‌هایی که بیان شد سهم بیشتری در کتابخانه‌های شهری و روستایی داشته باشند و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می دهد که آنان اشتیاق زیادی به کتاب‌هایی که مخصوص آنان باشد، دارند.

وی درعین حال گفت: ما هدف‌مان این است که اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی ذکر شده برای بهبود نرخ مطالعه سوادآموزان و کم سوادان اثرگذار باشد.

قاسمی نیا در ادامه یکی از اهداف فعالیت‌های نهضت سوادآموزی را آموزش مهارت خواندن و نوشتن ذکر کرد و گفت: طی ۱۰ گذشته، قم از استانهایی بود برگزاری نشست‌های کتابخوان ویژه سوادآموزان با مشارکت اداره کل کتابخانه ها را به اجرا در آورد که با استقبال خوبی از سوی نوسوادان روبرو و این طرح به صورت ملی درآمد.

وی اظهار داشت:‌هر خانواده یک نشست کتابخوان نیز از دیگر طرح‌هایی بود که معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در سطح خانواده‌های نوسوادان به اجرا درآورد که در حال حاضر برگزاری آن زمینه ساز تثبیت و تعمیق آموخته های سوادآموزان این استان شده است.

نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

درحال حاضر از هر ۱۰۰ نفر در قم ۹۸ نفر باسواد هستند ، که مسئولان امر تلاش دارند آمار باسوادان استان را به صد درصد رسانده و در ادامه فعالیت ، بیشتر به کار تعمیق سواد آموزی بپردازند.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdci33azrt1auu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما