پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : 109205
در تاسوعای حسینی

ندای یا ابوالفضل العباس(ع) در قم طنین انداز شد

قم نيوز : مردم شهر مقدس قم همزمان با تاسوعای حسینی(ع) با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری، به یاد علمدار کربلا، ندای یا ابوالفضل العباس(ع) را در فضای قم طنین انداز کردند.
ندای یا ابوالفضل العباس(ع) در قم طنین انداز شد
ندای یا ابوالفضل العباس(ع) در قم طنین انداز شد
به گزارش قم نیوز امروز خیل عظیم عزادارن حسینی در قالب هیات‌های مذهبی به سمت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) در حال حرکت هستند تا در سوگ عظیم سید و سالار شهیدان(ع) و حضرت عباس(ع) مظهر جوانمردی و ایثار و شهدای دشت کربلا به عزا بنشینند و این مصیبت بزرگ را به خاندان رسالت تسلیت بگویند.

همزمان با تاسوعای حسینی، هیات‌های سینه زنی و زنجیرزنی از شهر مقدس قم و سایر نقاط کشور، سیاه‌پوش برگرداگرد حرم مطهر حضرت معصومه(س) جمع شده و با زدن بر سر و سینه خویش، بر مظلومیت شهدای کربلا اشک ماتم می‌ریزند.

دسته‌ها و هیات‌ها عزاداری از ابتدای صبح تاسوعا با عبور از خیابان‌ها قم، خود را به حرم بانوی کرامت رسانده‌اند تا ضمن عرض تسلیت، عشق و ارادت خویش را به ساحت سیدالشهدا(ع) ابراز کنند.

فریاد "یا حسین(ع) و یا قمر بنی هاشم(ع)‌" در صحن‌ها حرم مطهر حضرت معصومه(س) و خیابان‌های اطراف طنین انداز شده‌است و در هر گوشه‌ای از این حرم ملکوتی سخنرانی واعظان و مرثیه خوانی مداحان اهل بیت(ع) در سوگ شهدای کربلا به گوش می‌رسد.

در بین عزاداران حسینی، جوانان و نوجوانان با بر تن کردن لباس سقایی و در دست داشتن مشک‌ها آب، عزاداران حسینی را سیراب می‌کنند و یاد سقای دشت نینوا را در دل تاریخ زنده نگاه می‌دارند.

عزاداران بسیاری نیز از ملیت‌های مختلف با حضور در دسته‌های عزاداری و اجرای شیوه‌های خاص سوگواری، در آیین‌های مذهبی روز تاسوعای حسینی شهر مقدس قم شرکت کرده اند و ارادت خود را به خاندان رسالت به نمایش گذاشتند.

زائران نه تنها در حرم مطهر حضرت معصومه(س) بلکه در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، تکایا و مساجد، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع تقلید نیز به سوگ نشسته اند و یاد و خاطره حماسه آفرینان کربلا را گرامی می‌دارند.

تمام شهر قم به خصوص مسیرهای منتهی به بارگاه کریمه اهل بیت(ع) پر شده‌است از ایستگاه‌های نذری که حاجت مندان در آن از عزادارن حسینی و عاشقان حضرت ابوالفضل(ع) پذیرایی می‌کنند.

حزن و غم عزاداران حسینی در تاسوعا به یاد دلاورمردی های حضرت عباس(ع) افزون گشته و دسته‌های عزاداری در هر نقطه‌ای از شهر قم ضمن برافراشته کردن پرچم‌های سیاه به نشانه سوگ علمدار کربلا، اشک ماتم می ریزند.
برپایی درمانگاه صلواتی در تاسوعا و عاشورا با حضور پزشکان متخصص در قم

مدیر درمانگاه صلواتی سیدالشهدا قم گفت: امسال این درمانگاه با حضور ٧٠ پزشک در تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ٨ تا ٢٠ به صورت یکسره به بیماران خدمات رایگان ارائه می‌دهد. پزشکان متخصص در زمینه‌های پیراپزشکی، اورولوژیست، گوش و حلق و بینی، اطفال، عمومی و زنان، چشم، فوق تخصص گوارش، اعصاب روان، جراح قلب، مغز و اعصاب، ریه، مامایی و عمومی در طول این دو روز به مراجعان خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

این درمانگاه صلواتی در دبیرستان دین و دانش در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برپا شده‌است.

عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل بیت امام حضور داشتند.

ایشان در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل(ع) با دلاور مردی و رشادت‌های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد.

وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.در حالی که حضرت به حرم اباعبدالله فکر می‌کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت.

در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیرباران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر فرق سر حضرت فرود آوردند.

امام حسین(ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس(ع) حاضر شد و فرمودند: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده‌است.

تاریخ به بزرگی از رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان اسوه ولایت مداری، دلاوری و فداکاری یاد می کند، کسی که هر چه در توان داشت گذاشت تا بتواند جرعه ای آب برای لب های خشکیده و تشنه کربلاییان بیاورد.

تاسوعای حسینی(ع) به نام نامی سقای کربلا معروف شده‌است و مردم در این روز با برگزاری آیین های مختلف، به یاد مظلومیت و رشادت‌های قمر بنی هاشم عزاداری می‌کنند.

 انتهای پیام / 113 
 
 
https://qomnews.ir/vdce7o8znjh87wi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما