يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : 109415

آیت‌الله نوری همدانی: مساجد کانون اصلی تصمیم‌گیری باشند

قم نيوز : آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به اهمیت جایگاه مساجد در اسلام گفت: مسئولان باید تصمیم‌گیری در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در مساجد و پس از بحث و تبادل نظر با مردم انجام دهند.
آیت‌الله نوری همدانی: مساجد کانون اصلی تصمیم‌گیری باشند.
آیت‌الله نوری همدانی: مساجد کانون اصلی تصمیم‌گیری باشند.
به گزارش قم نیوز وی شامگاه یکشنبه در دیدار با جمعی از فعالان و خادمان مساجد کشور اظهار داشت: همه وظیفه داریم، در نمازهای جماعت مساجد شرکت کنیم و حضور داشته باشیم، و از لطف و بزرگواری خداوند بخواهیم کارهایی که انجام می دهیم بر اساس رضایت پروردگار باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: همه نمایندگان مجلس و وزیران و کسانی که سمت دارند، نه اینکه پشت میز بنشینند و برای مردم تکلیف معین کنند، بلکه بایستی در مساجد باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه همگان هم امام و هم ماموم باید در برنامه‌های مختلف مسجد حضور فعال داشته باشند گفت: بعد از عبادت پرورگار متعال همه این مسئولیت را بر عهده داریم.

وی گفت: فقط به اینکه چند نفر به مسجد آمدند، قانع نشویم. کسانی که پشت میز نشستند، پشت میز ننشینند و برای مردم وظیفه معین کنند، همه این‌ها باید در مسجد و در حضور مردم باشند.

نوری همدانی ادامه داد: بعد از بحث‌ها و تبادل نظرها، برای مردم تکلیف معین شود. همه افراد از کسانی که سرشناس هستند، ننشینند پشت میز و برای من و شما تصمیم بگیرند، همه ما در یک صف واحد قدم بر می‌داریم و در مسجد حضور پیدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: پشت میز نشستن و برای مردم تکلیف معین کردن، اسلام این گونه نیست، اسلام می‌گوید همه در یک مرکزی جمع شوند و نظر بدهند، و در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نظرهایی را که دارای یک ویژگی عالی است، بپذیرند.

این مرجع تقلید جایگاه فرهنگی مسجد را مورد توجه قرار داد و گفت: اجتماع‌های دینی و اجتماعات مختلف دیگر باید در مسجد صورت بگیرد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه همه با هم برادر و مساوی هستیم یادآور شد: رئیس و مرئوس و وزیر در این اجتماع‌ها حضور داشته باشند، و در چنین جایی تصمیم بگیرند و رای بدهند، نه اینکه افرادی در پشت میز بنشینند و در امور اقتصادی و سیاسی برای مردم تکلیف معین کنند.

وی تاکید کرد: همه ما باید در مسجد و در کنار هم باشیم، در امور سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تبادل نظر کنیم، بعد هم رسمیت پیدا کند.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین اظهار کرد: حضرت امام‌(ره) وقتی برای رفتن به جبهه امر می‌کرد، مردم پیش از رفتن به جبهه، به مسجد می‌رفتند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان گفت: برای بنده نامه‌هایی می‌آید که در تهران تعداد مساجدی که نماز صبح ندارد، خیلی زیاد است، درب ۵۰ تا ۶۰ درصد مساجد هنگام نماز صبح قفل است.

وی تاکید کرد: درهای مساجد باید همیشه به روی مردم باز باشد و نماز بخوانند، نماز چیز کوچکی نیست.

۱۲۰۰ مسجد به مساجد فعال کشور افزوده شد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور نیز با اشاره به برگزاری نخستین آیین تقدیر از فعالان مساجد و پانزدهمین جلسه ادبیات جهاد و مقاومت که فردا سی‌ام مردادماه همزمان با روز جهانی مساجد با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مسجد جمکران برگزار می‌شود گفت: از سال گذشته مساجدی که به دلایلی فعالیت‌هایشان در سطح کشور کاهش پیدا کرد، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

سردار غلامرضا سلیمانی ادامه داد: بیش از ۱۲۰۰ مسجد به مساجد فعال کشور اضافه شد.

وی اضافه کرد: تمدن اسلامی از مسیر مساجد و با مسجد محوری و گسترش حضور مردم در مساجد و با امامت جماعت امامان مساجد شکل خواهد گرفت.
رئیس بسیج مستضعفین یادآور شد: مطابق منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مکتب اسلام ناب و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب، با فعال شدن مساجد، به سمت تحقق دولت اسلامی، جامعه مهدوی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان‌(عج) و مرحله تمدن‌سازی حرکت خواهیم کرد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: تقویت مساجد و تجهیز این مکان‌ها به امکانات مورد نیاز در دستور است، امامان جماعت نیز با همراهی پایگاه‌های مقاومت بسیج و در نظر گرفتن همه ظرفیت‌های مساجد در محلات مختلف، تحقق محله‌های اسلامی را هدف‌گذاری کرده‌اند.

این مقام بسیج اضافه کرد: در بیش از ۱۷ هزار مسجد برنامه تحقق محله اسلامی آغاز شده، این رویکرد مورد توجه است و تقویت خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: مردم باید بیش از پیش در مساجد حضور یافته، و در حل مسائل محله خود و برای تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند.

سردار سلیمانی همچنین جذب نوجوانان و جوانان به مساجد را در مرکز توجه این برنامه عنوان کرد و گفت: مساجد باید به کارکرد اصلی خود بپردازند، این ظرفیت‌ها در سطح جامعه محقق شود و همگان نیز ببینند، مسجد برای همه فعالیت‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، تربیتی، اجتماعی و کمک‌های مومنانه چشمه جوشانی است.

رئیس بسیج مستضعفین همچنین خاطرنشان کرد: بسیج مستضعفین معاونتی به نام بسیج مساجد و محلات دارد، و تلاش کردیم، ظرفیت‌های این معاونت که مشتمل بر سطح استان‌ها و شهرستان‌ها است، در کنار سایر اقشار بسیج، مردم انقلابی و نخبگان با هدایت نمایندگی ولی فقیه و امامان جمعه فعال کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر قرارگاه‌هایی نیز در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفته است.

سردار سلیمانی همچنین بیان کرد: یک جمع منسجمی در این راهبرد مهم و اساسی نقش‌آفرینی می‌کنند.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdchzwnzm23nvkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما