يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : 109416
منبع : ایسنا

دانشکده " علوم و فناوری همگرا" در دانشگاه قم تاسیس می‌شود

قم نيوز : مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه قم خبر داد: دانشگاه قم اولین دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نسبت به ایجاد دانشکده همگرایی اقدام کرده است.
دکتر مرتضی یوسف زادی : دانشکده " علوم و فناوری همگرا" در دانشگاه قم تاسیس می‌شود.
دکتر مرتضی یوسف زادی : دانشکده " علوم و فناوری همگرا" در دانشگاه قم تاسیس می‌شود.
به گزارش قم نیوز دکتر مرتضی یوسف زادی در نشست خبری که امروز 29 مرداد در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در راستای تحول آموزش و پژوهش دانشگاه، ایده ها و نظرات زیادی بررسی شد که یکی از این‌ها، ایجاد دانشکده علوم و فناوری همگرا بود که هم اکنون مورد اجرای دانشگاه قرار گرفته است.

وی در خصوص "همگرایی" گفت: بشر در قرن بیستم در حوزه علوم از مهندسی معدن تا مهندسی هوا و فضا توسعه زیادی داشته است و در این راستا از طبیعت استفاده کرده است، اما از قرن بیستم باتوجه به مطالعات انجام شده به نظر می رسد خود انسان، موضوع مورد مطالعه و بررسی است، بنابراین حوزه همگرا بحث رشته هایی است که در گذشته باهم ارتباط خاصی نداشتند اما به نظر می رسد در راستای این هدف در حال همگرا شدن هستند.

وی اضافه کرد: منظور از هدف موردنظر، دستکاری و مهندسی انسان است؛ این رشته ها شامل زیست فناوری، نانو فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است.

مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه قم بیان کرد: مبدا این علوم همگرا، بنیاد علوم آمریکا است که آن را در سال ۲۰۰۱ مطرح کرد که برای آن بودجه خاصی را نیز در نظر گرفتند، پس از گذشت ۴ سال از این اتفاق، در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستادی را در این زمینه تشکیل داد که هم اکنون هم در حال بررسی و آماده سازی بسترها و زیرساخت های آن هستند.

یوسف زادی عنوان کرد: جدای از بحث فناوری، این علوم کارهایی را انجام می دهند که تبعات الهیاتی و دغدغه های فقهی و حقوقی را در حوزه دین و علون اسلامی ایجاد می کند.

وی گفت: دانشگاه قم یک حُسنی دارد و آن اینکه یک بستر علمی از جمله متخصصین در حوزه علوم پایه و مهندسی و هم در حوزه الهیات و معارف اسلامی دارد، بنابراین دانشگاه قم یکی از بهترین دانشگاه های کشور برای ورود به حوزه ایجاد دانشکده همگرایی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه قم اولین دانشگاه در وزارت عتف است که نسبت به ایجاد دانشکده همگرایی اقدام کرده است، تصریح کرد: این رشته ها ممکن است به صورت جسته و گریخته در دانشگاه های دیگر در سطح کشور نیز موجود باشند اما دانشگاه قم اولین دانشگاهی است که سعی کرده است تا این ۴ رشته را به صورت یکجا و در قالب همگرا داشته باشد.

مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه قم گفت: در این دانشکده ۴ رشته اصلی مدنظر قرار گرفته است که شامل رشته های زیست فناوری، نانو فناوری، علوم شناختی و هوش مصنوعی می شود.

وی گفت: رشته هایی که در دانشکده همگرا هستند بین رشته ای بوده و محدود به یک رشته خاصی نیستند و علوم مختلفی را دربرمی گیرد؛ همچنین معمولا زمینه اشتغال زایی در قالب شرکت های دانش بنیان را نیز فراهم می کند، در نتیجه فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه، اگر به صورت توانمند تربیت شوند در آینده دغدغه شغلی نیز نخواهند داشت.

مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه قم تصریح کرد: جذب هیئت علمی جدید برای ایجاد دانشکده همگرا نیز در دستور کار قرار گرفته است، همچنین طی مکاتبه ای که با بنیاد نخبگان استان قم انجام داده ایم، درخواست کرده ایم تا فارغ التحصیلان نخبگان کشوری با اولویت بومی بودن که عضو بنیاد نخبگان هستند و در یکی از رشته های همگرا تحصیل کرده اند با فرایندی خارج از فرایند جذب هیئت علمی، برای تدریس در دانشکده همگرا جذب شوند.

یوسف زادی گفت: این دانشکده تنها در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو جذب می کند و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در یکی از این رشته های همگرا تحصیل کرده باشند براساس علاقه مندی خود در مقاطع ارشد و دکتری در دانشکده همگرا می توانند ادامه تحصیل  دهند.

یوسف زادی اضافه کرد: پس از ۳ یا ۴ سال از تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، برای جذب دانشجویان دکتری اقدام خواهیم کرد.

مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه قم تصریح کرد: دانشگاه قم یکی از پر تعدادترین آزمایشگاه های آموزشی و پژوهشی را در کل کشور دارد، بیش از ۵۰ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در دو قالب آموزشی و پژوهشی در حال خدمات دهی به دانشجویان هستند، در این راستا شرکت های دانش بنیان در سطح استان قم نیز از این فضاهای موجود در دانشگاه قم استفاده می کنند.

وی در رابطه با برگزاری دوره مهارت افزایی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم یادآور شد: یکی از چالش های مهم فارع التحصیلان در کشور، نداشتن مهارت کافی و لازم برای ورود به بازار کار است، بنابراین دانشگاه قم دوره های مهارت افزایی را برگزار می کند  تا جهت ورود به بازار کار، فارغ التحصیلان بتوانند از آن استفاده کنند.

یوسف زادی در پایان یادآور شد: آزمایشگاه عمران و آنالیز میلگرد در دانشگاه قم نیز از جمله آزمایشگاه های معتمد استان قم است که بخش دولتی و خصوصی از آن استفاده می کنند.

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdciz3azqt1au52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما