يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : 109567

خروج بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قم برای شرکت در مراسم اربعین

قم نيوز : معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم گفت: مطابق آمار تا روز دهم شهریورماه، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قم برای حضور در مراسم اربعین از مرزها خارج شده‌اند که در نوع خود رکورد محسوب می شود.
خروج بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قم برای شرکت در مراسم اربعین
خروج بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قم برای شرکت در مراسم اربعین
به گزارش قم نیوز ابوالقاسم مقیمی روز شنبه در جلسه ستاد اربعین استان قم بیان کرد: براساس آماری که از سوی فرماندهی انتظامی استان برای ما ارسال شده تا روز نهم شهریورماه بیش از ۶۵ هزار گذرنامه در قم صادر و تمدید شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۴۲ هزار و ۵۹۶ بلیط اتوبوس و بیش از ۹۰ هزار بلیط رفت و برگشت قطار به کشور عراق در استان قم به فروش رفته است.

مقیمی ادامه داد: ستاد اربعین استان قم فعالیت‌های خود را از سه ماه پیش با تشکیل کمیته‌های مختلف آغاز کرده است.

وی افزود: در قم به عنوان «عمود اول» افتخار این را داریم که از قبل و بعد از اربعین میزبان زائرین امام حسین(ع) باشیم و این توفیق نصیب ما مردم قم شده است.

وی گفت: براساس آمار استان قم تا به امروز میزبان زائرین از ۱۲ کشور بوده است. مردمی شدن میزبانی از زائرین اربعین حسینی جزو اتفاقات خوبی بود که امسال رقم خورد.

وی ادامه داد: در مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت معصومه، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد، مدارس و قرارگاه مردمی اربعین امسال از زائران ایرانی و خارجی که در این ایام به قم سفر می‌کنند میزبانی می‌شود. تا به روز گذشته حدود ۱۴۰ هزار زائر در قم در این اماکن اسکان داده شده‌اند.

۲۵۰۰ تن کالای اساسی برای زائران اربعین در نظر گرفته شد

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه گفت: ۲ هزار و ۵۷۰ تُن کالاهای مورد نیاز برای اربعین در نظر گرفته شده که از این مقدار یک هزار و ۵۰ تن برای موکب‌داران و یک هزار و ۵۲۰ تن هم برای هیات‌های مذهبی پیش بینی شده و در حال توزیع است.

سعید محمدی گفت: برای موکب‌ها ۵۰۰ تن برنج، ۵۰ تن شکر و ۵۰۰ تن نیز آرد در نظر گرفته‌ایم که این کالاها در حال توزیع است، مشکل خاصی هم وجود ندارد.

هماهنگی برای تامین اقلام مورد نیاز موکب‌های اربعین ادامه دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: هماهنگی برای تامین کالاهای اساسی موکب‌ها از ۲ هفته پیش از شروع ماه محرم آغاز شده، همچنان در حال انجام است و تاپایان سفر نیر ادامه پیدا می‌کند.

محمدرضا حاجی‌رضا در ادامه افزود: حدود یک هزار و ۷۰۰ هیات مذهبی زیر مجموعه شورای هیات‌های مذهبی قم هستند، مسئولیت ۲۳۰ موکب را نیز ستاد بازسازی عتبات این استان برعهده دارد.

وی بیان داشت: تاکنون ۲ محموله ۳۶۵ تنی شامل یک محموله ۵۰۰ تنی شکر، هزار و ۱۶۰ تن برنج، ۱۵۰ تن مرغ و ۱۲۵ تن گوشت توزیع شده است و آمادگی داریم تا پایان ماه صفر نیازمندی‌های هیات‌ها و موکب‌ها را تامین کنیم.

۷۰ نیروی خدمات درمانی در قم به زائران اربعین خدمت ارائه می‌دهند

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی قم نیز گفت: ۷۰ نفر کادر درمان از جمله ۱۵ پزشک دانشگاه علوم پزشکی استان در موکب‌های امامزاده جمال و مسجد جمکران مشغول ارائه خدمت به زائران اربعین هستند.

عزت‌الله بهزادنیا با اشاره به پذیرش سه هزار و ۶۷۲ بیمار در این مواکب گفت: پنج‌هزار و ۸۱۲ بیمار نیز در موکب‌های درمانی قم در کشور عراق تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۱۰ نفر برای تکمیل مراحل درمانی به مراکز بیمارستانی کشور انتقال داده شده‌اند.

وی با تاکید بر آماده‌باش کامل مراکز درمانی قم گفت: با توجه به عملکرد خوب امداد و نجات قم در ایام اربعین سال‌های گذشته، ۱۰ نفر از کارکنان اورژانس استان به آبادان اعزام شدند و در نقطه صفر مرزی مستقر هستند.

وی اظهار کرد: از سوی خیران پنج میلیارد ریال برای تامین داروی زائران در نظر گرفته شده، در مواکب امامزاده جمال و مسجد جمکران به‌ویژه در زمینه تجهیزات پزشکی کمبودی نخواهیم داشت، ولی برای بازگشت زائران نیاز بیشتری به دارو داریم.

مواکب زائران اتباع در قم افزایش یافت

مدیرکل دفتر اتباع و زائران خارجی استانداری قم نیز گفت: تعداد موکب‌های پیاده‌روی اربعین اتباع در قم از ۹ به ۱۲ مورد افزایش پیدا کرده، که شامل زائرانی از کشورهای آذربایجان، عراقی، پاکستان و به‌ویژه افغانستان است.

علی اکبر زارعی همچنین افزود: ۲ موکب‌ با توجه به هماهنگی که با ستاد اربعین انجام دادیم در مرزهای شلمچه و چزابه مستقر است.

وی ادامه داد: ۱۰ موکب نیز در مسیر نجف تا کربلا استقرار یافته است.

۲ هزار و ۹۰۰ نیروی خدمات شهری قم در ایام اربعین فعالیت می‌کنند

معاون خدمات شهری و امور زائرین شهرداری قم نیز با تاکید بر اینکه اولویت اصلی خدمات رسانی ما در ایام اربعین داخل شهر قم است گفت: در راستای مدیریت پسماند و تنظیف و نظافت شهر، ۲ هزار و ۹۰۰ نیروی فضای سبز و ستادی به انضمام ۱۵۰ ماشین‌آلات مکانیزه خدمات شهری در سطح مناطق هشت گانه با محوریت پیرامون حرم حضرت معصومه‌(س)، مسجد جمکران، تکیه‌ها، مساجد و قرارگاه مردمی و ستادهای اسکان به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

مهدی اصفهانیان مقدم افزود: برای افزایش ضریب ایمنی نیز، ایستگاه‌های آتشنشانی به صورت ۲۴ ساعته، در قالب اکیپ‌های عملیاتی و امدادی و خودروهای امداد و نجات در محدوده جمکران، هسته مرکزی شهر، تکایا، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی آماده ارایه خدمات به زائران و عزاداران می‌باشند.

وی اضافه کرد: از ۱۳۰ مسجد، حسینیه و تکیه بازید ایمنی انجام، همچنین صورت جلسه نواقص نیز ابلاغ شده تا ضمن ارائه خدمات همه جانبه شاهد شهری ایمن باشیم‌.

معاون شهردار قم همچنین گفت: ۵۰ دستگاه اتوبوس به همراه اکیپ تعمیراتی و نظارتی به مرز مهران اعزام شده و تا ۲۵ شهریورماه ارائه خدمات به زائران را در مرز مهران و کرمانشاه در دستورکار دارند.

۴۸۰ دستگاه اتوبوس از مهران به قم بازگشت

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم نیز طی سخنانی با اشاره به بازگشت ۴۸۰ دستگاه اتوبوس از مرز مهران به قم افزود: حدود ۱۴ هزار زائر توسط این تعداد دستگاه اتوبوس جابه‌جا شدند.

محمد پورتیموری با ذکر این نکته که برای بازگشت زائران اربعین از قم به مشهد نیز تقاضاهای زیادی وجود دارد گفت: اکنون سفرهای قم رو به کاهش است، این ظرفیتی که برای اعزام مسافر به مرزهای مهران، چزابه، خسروی و شلمچه داشتیم، بخشی را برای ایام ۲۸ سفر و شهادت امام رضا(ع) نگه‌داشته‌ایم.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdcfv1dyew6dxta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما