يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 109576
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

بهورزان در ۸۰ خانه بهداشت استان قم فعالیت می‌کنند

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روز بهورز گفت: درحال حاضر بهورزان در ۸۰ خانه بهداشت این استان مشغول فعالیت می‌باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:بهورزان در ۸۰ خانه بهداشت استان قم فعالیت می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:بهورزان در ۸۰ خانه بهداشت استان قم فعالیت می‌کنند.
به گزارش قم نیوز مهدی مصری روز یکشنبه در حاشیه حضور در مرکز بهورزی افزود: هم اکنون عمده وظیفه ۸۰ بهورز در خانه بهداشت استان قم خدمات رسانی به مردم روستا برای ارتقای سطح بهداشت دراین مناطق است.

وی کاهش چشمگیر مرگ و میر کودکان و مادران و ارتقای سطح بهداشت عمومی در روستاها را از اقدامات موثر بهورزان ذکر کرد و گفت:‌ بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی در خط نخست ارائه خدمات اولیه بهداشتی قرار دارند، تشکیل پروند سلامت و مراقبت‌های اولیه برای کلیه سنین، واکسیناسیون ، خدمات دهان و دندان و مراقبت مادران باردار از جمله وظایف آنان است.

وی بهبود استاندارد فضاهای فیزیکی ، استاندارد تجهیزات مورد نیازخانه بهداشت، فراهم کردن زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیک آموزش‌های ضمن خدمت به منظور به روز بودن دانش آنان را از جمله مسائلی ذکر کرد که برای بهورزان مورد توجه است.

مصری در همین حال از تلاش‌ها و خدمات آنان قدردانی و روز بهورز را تبریک گفت.

وی همچنین از مربیان بهورزی استان تجلیل و خدمات آنها را در تربیت بهورزان به عنوان نیروهای خط مقدم بهداشت مهم ارزیابی کرد.

مصری همچنین امروز در پایگاه بهداشت روستای مبارک آباد حاضر و از تلاش های ارزشمند بهورزان در روستاها قدردانی کرد.

روستای مبارک آباد قم در بخش مرکزی در۱۰ کیلومتری شرق شهر قم قرار دارد.
به گزارش ایرنا ، ۱۲ شهریورماه سال ۱۳۶۳ با ایجاد نیروهای بهورز درخانه‌های بهداشت روستایی سلامتی و پیشگیری به دورترین نقاط کشور قدم گذاشت.

در این تحول نقش بهورزان بسیار برجسته است، آنها توانستند مهم‌ترین مفاهیم بهداشتی را به ساده‌ترین شکل و با شیواترین لهجه به زبان روستایی بازگو نمایند و نوید دهنده سلامتی روستاها باشند.

تلاش‌ این قشر پر توان‌ در دور افتاده‌ترین ‌روستاها موجب‌ شد تا نه تنها خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ارایه بلکه سلامت این قشر زحمتکش جامعه نیز تامین شود.

بهورزان از بین جمعیت بومی روستا با اولویت دارندگان مدارک دانشگاهی مرتبط ( کارشناس بهداشت عمومی , کارشناس پرستاری ,کارشناس مامایی ( زن )، کارشناس بهداشت محیط (مرد ) و در صورت نبود مدرک دانشگاهی از دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم انتخاب و پس از طی دوره ۶ ماهه آموزش تطبیقی برای پذیرفته شدگان با مدرک دانشگاهی و 2 ساله آموزشی برای پذیرفته شدگان دیپلم در مراکز آموزش بهورزی و کسب دانش و مهارتهای لازم در خانه‌ بهداشت‌ به ارائه خدمت می‌پردازند.

ارائه خدمت بهورزان در خانه‌های بهداشت شامل کلیه خدمات بهداشتی ودرمانی از بدو تولد تا دوران سالمندی (نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان) و نیز مراقبتهای مربوط به زنان باردار و مادران شیرده، فعالیتهای مربوط به بهداشت محیط در روستا نیز را شامل می‌شود.

همچنین بهورزان نقش مهمی در ترویج فرزندآوری و فعالیت در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdcfe1dyvw6dxta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما