دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : 110391
آیت الله جوادی آملی:

حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین وظایف روزه‌داران است

قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان گفت: مهمترین وظیفه ما بعد از ماه مبارک رمضان، حفظ دستاورد این ماه پربرکت است؛ همان طوری که ذات اقدس اله به همه ما دستور داد شما حافظ نمازتان باشید.
مرجع تقلید شیعیان، آیت الله عبدالله جوادی آملی
مرجع تقلید شیعیان، آیت الله عبدالله جوادی آملی
به گزارش قم نیوز،آیت الله عبدالله جوادی آملی در بیان وظیفه روزه‌داران بعد از ماه مبارک رمضان و حفظ دستاوردهای این ماه پربرکت اظهار کرد: مهمترین وظیفه ما بعد از ماه مبارک رمضان حفظ دستاورد این ماه پربرکت است؛ همان طوری که ذات اقدس اله به همه ما دستور داد شما حافظ نمازتان باشید «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ» یا اینها «عَلی صَلَواتِهِمْ یُحَافِظُونَ»، درباره روزه هم همین دستور هست! اینها به عنوان تمثیل ذکر می‌شود نه به عنوان تعیین؛ یعنی اگر در قرآن فرمود مواظب نمازتان باشید این اختصاصی به نماز ندارد، باید مواظب «عبادت» بود که این عبادت اثر خاص خودش را داشته باشد، منتها چون نماز عمود دین است درباره نماز وارد شده است «حافِظُوا عَلَیٰ الصَّلَوَاتِ» وگرنه روزه هم همین طور است که ما موظفیم حافظ و محافظ روزه‌مان باشیم.

وی ادامه داد: برای شما عزیزان جوان، خواه طلبه و خواه دانشجو، حفظ روزه خیلی سخت نیست که محافظ روزه باشید و آن این است که ماهی این سه روز را روزه بگیرید، پنج شنبه اول پنج شنبه آخر و چهارشنبه وسط ماه، بر اساس «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِهَا» اگر کسی یک کار خیر انجام بدهد خدا ده برابر پاداش می‌دهد، اگر کسی سه روز را در ماه روزه بگیرد سه ده روز می‌شود سی روز، گویا سی روز را روزه گرفته است، این می‌شود جز «صائم الدهر»، ما اگر روزه را در طی سال حفظ بکنیم در حقیقت جز محافظان صومیم و جز محافظان ماه مبارک رمضانیم.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین مسئله اهمیت دعا و نیایش بیان داشتند: حفظ درباره بحث‌های عبادی حفظ متقابل است نه یک جانبه! یک وقت است انسان امانتی مانند یک ظرف را حفظ می‌کند تا نشکند این حفظ متقابل نیست اما وقتی یک چراغی در دست اوست در شب تار این حفظ، حفظ متقابل است یعنی اگر کسی چراغ را مواظب بود و آن را حفظ کرد چراغ هم او را حفظ می‌کند و راه را به او نشان می‌دهد! عبادتها این طور است واقعاً آدم را از هر خطری حفظ می‌کند.

تاکید بر استمرار دعا و نیایش پس از ماه مبارک رمضان

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر استمرار دعا و نیایش پس از ماه مبارک رمضان اذعان داشت: ما در ماه مبارک رمضان گذشته از روزه دعا هم داشتیم. این مکتب، مکتب دعاست، دعا یک اصل است! در ماه مبارک رمضان برای روزش برای شبش برای سحرش برای هنگام افطارش برای تمام این فرصتهای مناسب دعای مخصوص دستور داده شده چرا که دعا عبادت است و سهم تعیین کننده‌ای دارد؛ گفتمان با خدا و درخواست از خداست و دریافت از خداست در نتیجه این را عرض می‌کنیم که حفظ ماه مبارک رمضان به همین دعاهاست.

وی تصریح کرد: پس بهترین عبادت همان دعاست، ما چرا در دعا کوتاهی کنیم چرا دعا نکنیم و چرا از او نخواهیم؟! مگر محتاج نیستیم؟! مگر راههای دیگر بسته نیست مگر تنها راه رجوع به او نیست؟! نقش عباداتی همچون دعا و روزه این است که آنچه در درون انسان هست را شکوفا می‌کند، آن وقت هم انسان روزه را حفظ کرده و هم روزه او را حفظ کرده است که امیدواریم ان‌شاء‌الله تا ماه مبارک رمضان بعدی همه شما عزیزان هم حافظان صوم باشید و هم صوم حافظ شما باشد.
https://qomnews.ir/vdccoxqss2bqs18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما