چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : 11546
طی مراسمی در قم

خدمات قرآنی آیت الله العظمی سبحانی تجلیل شد

قم نيوز : قم نیوز: در مراسم اختتامیه هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه از خدمات قرآنی آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید در قم تجلیل شد.
خدمات قرآنی آیت الله العظمی سبحانی تجلیل شد
به گزارش قم نیوز، در مراسم اختتامیه هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، از خدمات قرآنی آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید شد.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، سیدصالح الحیدری رییس دیوان وقف شیعیان عراق حجت‌الاسلام حمید پارسانیا مسؤول کمیته روحانیون شورای عالی انقلاب فرهنگی، و معاونان، مدیران، اساتید و طلاب ایرانی و غیرایرانی جامعةالمصطفی العالمیه حضور داشتند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در سخنانی با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله سبحانی ابراز داشت: اهتمام آیت الله سبحانی در تفسیر ترتیلی ، موضوعی ، آیات مشکله ، سوره به سوره و آیه به آیه نشاندهنده عمل به این کلام امیرالمومنین (ع)است که فرمود قرآن را به نطق در آورید.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ادامه داد: آیت الله سبحانی از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی ، حجت الاسلام کوه کمره ای و علامه طباطبایی بوده و در محضر این بزرگان دانش آموخته است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: آیت الله سبحانی علامه مجلسی ، شیخ مرتضی و شیخ مفید عصر ما است و ایشان از یک جامعیت علمی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: برخی از علما تنها در یک رشته تخصصی تسلط دارند اما آیت الله سبحانی در مجموعه ای از علوم مختلف اسلامی احساس نیاز جامعه را درک کرده و در این زمینه ها کتاب نوشته است .

امام جمعه قم تصریح کرد: آیت الله سبحانی در مباحث فسلفی و کلامی ، تفسیر ، رجال ، فقه و اصول و ادبیات عرب و همچنین در زمینه های حکومت و اقتصاد و سیاست صاحب نظر است.

آیت اللّه سبحانى در ۲۰ فروردین ۱۳۰۸در تبریز در خانواده علم و تقوا و فضیلت دیده به جهان گشودکه پدر ایشان مرحوم آیت اللّه حاج شیخ محمد حسین سبحانى خیابانى یکى از عالمان و فقیهان تبریز بود که بیش از ۵۰ سال به کار تدریس، تألیف، راهنمایى مردمان و پرورش شاگران اشتغال داشت.

آیت الله سبحانی پس از تکمیل سطوح مقدماتی و عالیه حوزه در ۱۳۶۹ قمری به درسهای خارج فقه و اصول راه یافت و از محضر بزرگان همچون آیت الله العظمی بروجردی ، آیت الله حاج سید محمد حجت کوهکمری و امام خمینی بهره برد.

آیت الله سبحانی دروس امام خمینی (ره) را در طی ۷ سال به تحریر در آورد و در سال ۱۳۳۷ به چاپ رساند که چاپ این کتاب به توسط ایشان مایه شگفتی بود چرا که در آن زمان ۲۸ بهار بیشتر از عمرشان نمی گذشت و سبک نگارش کتاب هم به عربی شیوا و سلیس بود.

آیت الله سبحانی به غیر از تحصیل دروس فقه و اصول، به آموختن فلسفه و کلام و تفسیر نیز اشتغال داشت و مطالعات فلسفی خود را با شرکت در درسهای منطق و فلسفه علامه طباطبائی تکمیل و شرح منظومه و پس از آن بخش اعظم اسفار را نزد ایشان فرا گرفت.

آیت الله سبحانی در طول سالیان دراز تدریس، تربیت شاگردان بسیار، بزرگداشت شعایر دینی، سخنرانی در مجامع فرهنگی، نگارش مقالات متعدد در مجلات معتبر علمی، مصاحبه های فراوان، تبلیغ ارزشهای مذهبی، بنیاد مؤسسات تحقیقاتی و تأسیس مجلات علمی، به تألیفات بسیار در زمینه های مختلف دینی همچون تفسیر، حدیث، فقه، اصول، کلام، تاریخ، فلسفه، ملل و نحل، رجال، درایه، علوم ادبی، دفاع از ساحت تشیع، نقد وهابیت و موضوعات دیگر نگاشته است.

از دیگر فعالیت هاى علمى و فرهنگى ایشان مى توان به تاسیس و نگارش دانشنامه کلام اسلامى، تاسیس مجله و مرکز تخصصى کلام اسلامى، تالیف کتب درسى دانشگاهى و حوزوى و عضویت در هیات امناى دایرة المعارف اسلامى اشاره کرد و از جمله آثار ایشان، الکتب الکلامیه و معجم المتکلمین، موسوعة طبقات الفقها، معجم التراث و الموسوعة الرجالیه، فروغ ابدیت، سیماى فرزانگان، آئین وهابیت است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcg3n9q.ak9qt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما