شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 11591
الهی خبر داد:

اهدای 31 هزار واحد خون از ابتدای سال تاکنون در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل انتقال خون استان قم از اهدای 31 هزار واحد خون از ابتدای سال تاکنون در این استان خبر داد.
اهدای 31 هزار واحد خون از ابتدای سال تاکنون در قم
به گزارش قم نیوز، علی الهی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: تامین خون و فرآورده های خونی در سطح کشوربعد از انقلاب دچار تحول بنیادین در بعد شکلی و ماهوی شده است.
وی گفت: در سال ۶۳ با مصوبه مجلس سازمان انتقال خون از جهت شکلی و ساختاری به سازمانی مستقل ارتقا یافت وساختاری مستقل از سازمان علوم پزشکی یافت و تکالیف مشخصی برای آن در نظر گرفته شد.

مدیر کل انتقال خون استان قم بیان کرد: با سپرده شدن تکالیف جدید به حوزه انتقال خون استان قم و استقلال انتقال خون شهرستان قم در زمینه انتقال خون استان قم بسیار پیشرفت کرد.

وی گفت: امروزه با ایجاد فضاهای فیزیکی متعدد و مستقل و انجام تکالیف استانی، ملی و بین المللی جهت تامین خون و فرآورده های خونی بیماران استان و استان های دیگر و همچنین تکالیف جهانی در تامین پلاسمای ایرانی که در کنار فعالیت های پژوهشی و پذیرش چندین مقاله در کنگره های ملی و بین المللی از اقدامات انجام شده توسط سازمان است.

احداث مرکز انتقال خون در پردیسان

وی ادامه داد: احداث مرکز انتقال خون پردیسان در خیابان اصلی پردیسان، جنب مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ به تصویب شورای فضا و ساختمان استان رسید و کمیته واگذاریها توسط بسیج سازندگی اجرایی می شود و امیدواریم تا پایان سال شاهد کلنگ زنی احداث این مرکز باشیم که اکنون در فاز سوم مطالعاتی آن هستیم.

الهی اضافه کرد: برای ساختمان پردیسان ۲۵ میلیارد ریال اعتبار بودجه در نظر گرفته شده است که این ساختمان علاوه بر مرکز اهدای خون دارای مرکز پژوهش و آموزش نیز است.

راه اندازی مرکز اهدای خون بند ناف
وی بیان کرد: یکی از اهداف کلان در استان قم این است که در کنار اتمام پروژه هایی که پیش رو داریم بحث راه اندازی مرکز اهدای خون بند ناف است که اقدامات مقدماتی آن انجام شده است و در مرحله کسب مجوز قرار دارد تا بتوانیم امکان ذخیره سازی خون بند ناف نوزادانی که در این استان متولد می شوند را اخذ کنیم تا در آینده بتوان از سلول های بنیادی آنها استفاده کرد.

وی گفت: مرکز اهدای خون بند ناف نوزادان در استان قم بعد از تهران جز اولین استان ها در این خصوص است و اکنون ۲ مرکز درمانی را معرفی کرده ایم که با صدور تاییدیه لازم این طرح در استان اجرا می شود و سعی بر این است که تا پایان سال با وجود محدودیت های مالی بحث بحث نهایی شده و از ابتدای سال آینده پذیره نویسی برای اهدای خون بند ناف آغاز شود.

مدیر کل انتقال خون استان قم بیان کرد: در حوزه خون و فرآورده های خونی در طول سال نیز نیاز استان و نیاز استان های متقاضی تامین شده است و از ابتدای سال ۹۱ تاکنون نزدیک به ۳۱ هزار اهدای خون انجام شده است که بخش عمده آن در قم به مصرف رسیده و بخشی از آن نیز تحت عنوان محصول پلاسمایی برای ارسال به کشور آلمان به تهران ارسال شده است و بخش دیگر نیز به استان های دیگر ارسال شده است.

وی بیان کرد: افزایش ظرفیت ها و ارتقا نیروهای قراردادی به نیروهای پیمانی، برگزاری آزمون استخدامی و افزایش آموزش و پژوهش در حوزه پشتیبانی از دیگر اقداماتی است که سازمان انتقال خون انجام خواهد داد.

۸۰ درصد از مراکز درمانی تحت پوشش طرح مراقبت از خون قرار گرفته اند
مدیر کل انتقال خون استان قم گفت: بحث مراقبت از خون که یک بحث ملی است و ثبت ملی شده است در قم نیز باید نهادینه شود و تاکنون ۸۰ درصد از مراکز درمانی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و هدف اصلی آن نیز این است که کوچکترین عارضه ناشی از اهدای خون و تزریق خون به بیمار چنانچه ایجاد شود بلافاصله رصد شده و به پیشگیری از موارد مشابه پرداخته می شود.

وی بیان کرد: این امر برای حمایت از بیمارانی است که نیاز به خون و فرآورده های خونی دارند چرا که حلقه انتقال خون حدفاصل مردم و اهدا کننده و همچنین یک حلقه امانت داری است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgqn9q.ak9qy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما