جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 12101
آیت‌الله حسینی بوشهری:

پژوهشگران حوزوی به اخلاق نویسندگی توجه کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اخلاق نویسندگی از جمله مواردی محسوب می‌شود که رعایت آن به ویژه از سوی طلاب و روحانیون ضروری است.
پژوهشگران حوزوی به اخلاق نویسندگی توجه کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه اظهار کرد: یکی از وظایف کلیدی طلاب تفسیر و تبیین مفاهیم دینی است.

وی افزود: یکی از رسالت‌های مهم روحانیون تولید علم است و مقام معظم رهبری نیز بارها این مسئله را مورد تاکید قرار داده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه نسخه‌برداری از کتابی به کتاب دیگر حرکتی علمی محسوب نمی‌شود گفت: بخشی از فرهنگ‌سازی جامعه بر دوش روحانیت قرار دارد و این قشر باید وظیفه خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: به تعبیر امام صادق(ع) همت عالمان رعایت مرزهای حلال و حرام و نگهبانی از آن است اما همت سفیهان تنها روایت بدون اظهار نظر و تفسیر است.

آیت الله حسینی بوشهری مسئله نقد را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: بر اساس روایات تولیدات علمی دانشمندان با خون شهدا مقایسه می‌شود؛ این همایش که در تکریم ارباب قلم و دانش برگزار شده بسیار مبارک و با اهمیت است.

امام جمعه قم آثار به‌جا مانده از مراجع تقلید را از افتخارات تشیع دانست و افزود: زمانی که جرجی زیدان در کتاب خود شیعه را طایفه‌ای کوچک خواند که اکنون وجود خارجی ندارد غیرت دینی علمای شیعه موجب شد آنها در نشستی دوستانه تقسیم کار کرده و به تولید آثار علمی و نقد کتاب‌های جرجی زیدان بپردازند.

مطرح شدن جایگاه حوزویان در تولید دانش رهاورد همایش کتاب سال حوزه
وی گفت: همایش کتاب سال حوزه موجب مطرح شدن جایگاه حوزویان در تولید دانش دینی می‌شود؛ امسال نزدیک به هزار اثر مربوط به سال ۹۰ به دبیرخانه این همایش ارسال شد هرچند ما به این مقدار قانع نیستیم و باید گفت این هزار مورد تمام موجودی و سرمایه حوزه‌ها نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر شناسایی و معرفی آثار برتر حوزوی به منظور جان‌بخشی به مؤلفان و نویسندگان حوزوی بیان داشت: زمانی تعداد نویسندگان حوزه انگشت‌شمار بود اما امروز نمی‌توان تعداد آنها را در شمار آورد ضمن اینکه در حال حاضر طلاب و روحانیون جوان با استنباطی قوی در مسائل مختلف اظهار نظر می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: تقویت پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علمیه از دیگر اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه است تا روحانیون و طلاب از نخستین سال‌های تحصیل در حوزه با فنون صحیح تدریس و تحقیق آشنا شوند.

طلاب به اخلاق نویسندگی بیش از پیش توجه کنند
وی بر آسیب‌شناسی آثار حوزوی تاکید و اظهار کرد: اخلاق نویسندگی مسئله‌ای است که رعایت آن ضروری است ضمن اینکه موضوعاتی باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد که مورد نیاز جامعه باشند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: مراکز پژوهشی حوزوی باید از کار یکدیگر اطلاع داشته و از موازی‌کاری بپرهیزند زیرا عمر انسان کوتاه است و نباید کارهای مشابه صورت گیرد بنابراین معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه باید اطلاع رسانی صحیح در این زمینه را در اولویت امور قرار دهد.

تجلیل از نویسندگان و محققان برتر حوزوی ضروری است
امام جمعه قم با اشاره به تجلیل چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه از دو شخصیت برتر تألیف و تدریس در حوزه‌های علمیه گفت: آیت‌الله امینی و آیت‌الله میلانی دو شخصیتی هستند که سال‌ها عمر خود را در راه تألیف و تدوین آثار علمی و قرآنی صرف کرده‌اند و تجلیل از آنها امری ضروری است.

وی رونمایی از کتاب اولویت‌های پژوهشی دانش فقه را مورد توجه قرار داد و افزود: این طرح و پروژه‌های مشابه می‌تواند راهنمای خوبی برای طلاب و محققان حوزوی و دانشگاهی باشند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: امروز آثار فراوانی در حوزه‌ها تولید می‌شوند اما آثاری که در تراز حوزه شیعی باشند کم هستند بنابراین باید با بررسی کاستی‌ها وارد عرصه‌هایی شویم که هنوز کار زیادی بر روی آنها صورت نگرفته است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcezz8z.jh8w7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما