قم نيوز : قم نیوز:نخستین نشست هم اندیشی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شنبه شب با حضور برخی از اقتصاد دانان، حقوقدانان و اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.
نخستین نشست هم اندیشی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان عضو شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رییس پژوهشکده نظام اسلامی در این نشست، گفت: یکی از مشکلات اساسی بنگاه های تولیدی و یکی از بزرگترین چالش های کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار، کمبود منابع مالی است، این در حالی است که ارقام رشد نقدینگی حاکی از افزایش قابل توجه این متغیر عمده پولی در کشور است.

موسویان افزود: مقایسه مجموع تأمین مالی از طریق روش های توصیفی - تحلیلی ابزار تامین مالی بازار سرمایه، در سال های گذشته با میزان نقدینگی در همان سال ها نشان می دهد که در بهترین حالت (سال ۱۳۸۸) تأمین مالی با استفاده از ابزارهای یاد شده، تنها ۸/۳ درصد کل نقدینگی اقتصاد ایران را تشکیل داده است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی و رییس پژوهشکده نظام اسلامی درخصوص بانکداری اسلامی نیز گفت: شرکت های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار از پتانسیل نقدینگی موجود در کشور جهت تأمین مالی بهره مناسبی نبرده اند.

موسویان گفت: چالش های اصلی تأمین مالی بوسیله این ابزارها را می توان در مواردی چون ابهام شرعی، نقصان اطلاعات، عدم اطلاع مدیران بنگاه های اقتصادی نسبت به مزایای بازار تازه تأسیس فرابورس، تعدد و پیچیدگی قوانین و مقررات در حوزه افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت، نبود رتبه اعتباری اوراق، طولانی شدن فرایند افزایش سرمایه، غیرتعادلی بودن نرخ سود علی الحساب و نرخ اجاره بها و تضمین ارزش اسمی و سود علی الحساب اوراق مشارکت و تنوع ناکافی ابزارهای تأمین مالی خلاصه کرد.

وی همچنین به بررسی ابزارهای تأمین مالی جدید که به تصویب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت.


انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcefp8z.jh8woi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما