چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : 12970
پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری؛

استاد محمد حسین رحمتی، عکاس پیشکسوت قمی درگذشت

قم نيوز : قم نیوز: استاد محمد حسین رحمتی که از هنرمندان باسابقه و انقلابی قم به شمار می رفت، پس از چندی دست و پنچه نرم کردن با بیماری سرطان، دعوت حق را لبیک گفت.
مرحوم استاد محمد حسین رحمتی در آخرین ماه‌های حیات.
مرحوم استاد محمد حسین رحمتی در آخرین ماه‌های حیات.
به گزارش قم نیوز، كمتر كسي است كه كمي با عكس و نقاشي و هنر در قم سر و كار داشته و با نام سيد محمد حسين رحمتي آشنا نباشد. اين استاد كه امروز مي‌توان او را يكي از بزرگان عرصه عكاسي و نقاشي در قم ناميد عکاسي را از سال 1352 با خريد يک دستگاه دوربين لوبيتل 2 آغاز کرد. او به غير از عکسهاي شخصي از مردم کوچه و بازار و طبيعت نيز هم عکس ‌گرفت و يکي دوسال بعد با خريد يک دوربين 35 ميليمتري کانن عکاسي را به شکل جدي‌تري دنبال كرد.

استاد پس از انقلاب باز هم بيكار ننشست و در طول سال‌هاي دفاع مقدس به عکاسي از مناطق مختلف جنگ تحميلي پرداخت و پس از آن نيز مناطق روستايي و بومي در گوشه و کنار کشور و طبيعت ايران را به تصوير كشيد.
 
تأسیس و مسووليت انجمن‌ هنرهاي تجسمي قم، همراهی کانون عکاسان قم، عضويت در هيات مديره انجمن عکاسان قم، شرکت در نمايشگاه انجمن سينماي جوان ايران، برپايي نمايشگاه‌هاي عكس به صورت انفرادي، شرکت در نمايشگاه عکس دفاع مقدس، شرکت در ۸ نمايشگاه جمعي هنرمندان عکاس قم،‌ برپايي نمايشگاه عکس «مروري بر تاريخ هنر با نگاهي به آثار موزه‌هاي برلين، پاريس و رم» و برپايي نمايشگاه عکس «مروري برمعماري سنتي بحرين»و کسب مقام هنرمند برگزيده اولين دوسالانه نقاشان ايران؛ گوشه‌اي از كارنامه درخشان استاد رحمتي است.
 
استاد در اين سال‌ها تلاش كرده بود تا با انتشار كتاب‌هاي عكس نسبت به ماندگاري اين هنر و آثار تهيه شده اهتمام ورزيده و از جمله اين آثار مي‌توان به «از مصاحبت آفتاب»شامل مستند عکاسي اجتماعي با موضوع جنگ ۸ ساله، «قم در انقلاب اسلامي ۱۳۵۷» کتاب عکس از رويدادهاي انقلاب اسلامي در قم، «هنر موزاييک» معرفي و آموزش هنر موزاييک(معرق) ايران و جهان و «ديوارنگاري موزاييک» گزارشي مصور از طراحي و اجراي ديوار موزاييکي يادمان انقلاب و آزادي خرمشهر و نیز دو کتاب «آرایه های گچی» در آثار قم و «طراحی در فضای باز» را نیز در دست انتشار دارد.
 
سيد محمد حسين رحمتي متولد قم در سال ۱۳۳۹ است، از خانواده اي قمي و از سادات برقعي(از نوادگان امامزاده موسي مبرقع(ع) مدفون در چهل اختران قم) که با رفتن اجدادشان به روستاي رحمت آباد، از توابع قم، نام شهرتشان از برقعي به رحمتي تغيير يافته است. وي اين روزها در گير و دار مداواي بيماري چند ساله اي است که او را ميهمان خانه و شيمي درماني و ... نموده بود.

حالا در فروردین 1392، روح بلند استاد، طاقت زندانی ماندن در قفس خاکی اش را از دست داد و پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان، به ملکومت اعلی پیوسته است جامعه هنری قم به ویژه اصحاب رسانه، در غم از دست دادن این استاد گرامی به سوگ نشسته‌اند و در نخستین روزهای سال جدید، عزادار شده‌اند.

قم نیوز درگذشت این استاد گرانمایه و پیشکسوت هنر متعهد قم را به خانواده و جامعه هنری قم تسلیت عرض می‌کند.

انتهای پیام /105/
https://qomnews.ir/vdciu3az.t1ary2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

rezvan
خیلی خوبه عالیه به دردم خورد ممنون