دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : 13245
/به بهانه هفته سلامت/

خطر فشار خون را جدي بگيريم

قم نيوز : قم نیوز: هفته سلامت از 18 فروردين الي 24 فروردين با شعار جهاني “فشار خون را جدي بگيريم” از ديروز آغاز شد و برنامه هاي متنوعي در زمينه ارتقاي آگاهي مردم با اين بيماري در كشور در حال اجرا مي باشد.
خطر فشار خون را جدي بگيريم
به گزارش قم نیوز، امروزه افزايش فشار خون يكي از مهم ترين مشكلات سلامت عمومي به شمار مي رود به گونه اي كه در سال ۲۰۰۰ در جهان، فشار خون بالا سبب مرگ بيش از ۷ ميليون مرگ يعني در حدود ۱۳ درصد كل مرگ شد.

همچنين در جهان تا سال ۲۰۰۵ يك ميليارد نفر مبتلاء به فشار خون بالا وجود داشت كه ۴ ميليون نفر در سال در نتيجه مستقيم فشار خون بالا جان باختند.

فشار خون بالا علي رغم اينكه به آساني قابل تشخيص است، در صورتي كه كنترل نشود منجر به مرگ مي شود كه در اين زمينه چند راهبرد براي دستيابي به اهداف درماني فشار خون وجود دارد كه شامل اصلاح شيوه زندگي، اصلاحات دارويي و مديريت دقيق بيماري است.

گفتني است فشار خون در حقيقت نيرويي است كه براي جاري شدن خون در شريانهاي اعضاي بدن مورد نياز است تا خون را به گردش درآورد و مولد آن قلب مي باشد كه در اين ارتباط فشار خون به دو عامل مهم قلب و مقاومت رگ بستگي دارد.

فشار خون در طول روز تحت تاثير عوامل مختلفي از جمله وضعيت بدن، فعاليت مغز، فعاليت گوارشي، فعاليت عضلاني، تحريكات عصبي، تحريكات دردناك، مثانه پر، عوامل محيطي مانند دماي هوا و ميزان صدا، مصرف دخانيات، الكل، قهوه و دارو تغيير مي كند.

با توجه به اهميت فشار خون و كنترل آن، تجهيزاتي در جهت تشخيص ميزان اين بيماري وجود دارد كه مستلزم آموزش مي باشد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي قم در خصوص هفته سلامت و اهميت آموزش درباره تشخيص فشار خون بيش از ۳۰۰ نفر از پرسنل اين مجموعه گسترده اموزش هاي لازم را كسب كردند و در دهكده سلامت در بوستانها و پاركهاي كشور نيز آموزش هاي همگاني و غرفه سنجش فشار خون در حال اجرا است.

دكتر سيد شمس الدين حجازي افزود:فشار خون بالا منجر به بار بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسايي كليه و مرگ زودرس و ناتواني است كه در اين زمينه امسال به عنوان مبارزه با با فشارخون بالا، به عنوان شعار این هفته انتخاب شده است که دکتر مارگارت چان با اقدام برای کنترل فشارخون خود ، توجه به اين امر مهم را يادآوري كرد.

وي با بیان اینکه فشار خون بالا برای سال‌ها بدون علامت است اذعان داشت:ايام اين هفته با عناوين فشار خون، آموزش و سبك زندگي سالم،تغذيه سالم و امنيت غذايي، فشار خون، پزشك خانواده و نظام سلامت، فشار خون، همكاري بخشي و همبستگي اجتماعي، اجتناب از دخانيات و سوء مصرف مواد، فشار خون، فعاليت بدني و نشاط اجتماعي و فشار خون،بيماريابي ، درمان و پيشگيري از عوارض نام گذاري شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي قم در پايان خاطرنشان كرد:دستگاه اندازه گيري فشار خون يك وسيله ضروري در تشخيص است كه به صورت مانومتر عقربه اي، جيوه اي و يا ديجيتالي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد و با كنترل به موقع از خطرات جبران ناپذير اجتناب كرد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcenw8z.jh8xei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما