سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 13583
به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)؛

پیش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش ‌نامه تربیت تبليغي» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) – مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از انتشار پیش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش‌نامه تربیت تبليغي» خبر داد.
پیش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش ‌نامه تربیت تبليغي» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، سید روح الله دعائی با اعلام این خبر گفت: در این شماره ۵ مقاله تربیتی و مصاحبه ای در مورد تربیت دینی کودک آمده است.

وی در مورد اولین مقاله این مجله گفت: "مبانی عملکردها و روش های تربیتی حضرت زینب (س)" تألیف دكترعلي نقي فقيهي و سميه خورشيدي است که در این مورد می خوانیم: حضرت زينب (س) از چهره هاي برجستۀ علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی- تربيتي و تدابیر سیاسی- اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف اين مقاله بررسي مبانی، عملکردها و روش های تربیتی بانوي جهان اسلام حضرت زینب (س) است.

دعائی با اشاره به مقاله دوم این شماره گفت: "تربیت عقلانی؛ محور اساسی در تبلیغ دینی" توسط رحیم دهقان سیمکانی نوشته شده است؛ وی در مقاله خود گفته است: مهم ترین عامل بی اخلاقی ها، جهالت است؛ ازاین رو وظیفۀ عمدۀ مبلّغین دینی، معرفت بخشی و هدایت بشر به سمت رفتارهایی عقلانی است که در این مقاله از آن به «تربیت عقلانی» تعبیر شده است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهم ترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی ازسطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی_تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.

مدیر روابط عمومی پژوهشکده "نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی" نوشته دکتر مصطفی عباسی مقدم را سومین مقاله این شماره خواند و گفت: نویسنده در این مقاله با ارائه توضیحاتی در مورد مفهوم الگو گفته است: الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطۀ روان شناسی، تربیت و تبلیغ هستند. انسان ها و جوامع، از طریق الگوها، هویت خویش را می‌یابند، آن را تقویت و ارزش های مختلف را از طریق آن ها در خود نهادینه می کنند. در این نوشتار ضمن اشاره به روش های مهم تبلیغ، روش اسوه‌نمایی را از ابعاد مختلف، به ویژه درآیات قرآن مورد بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: "تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد" تألیف کبری پور نیک بختی مقاله بعدی است که به بی توجهی مربیان به مراحل رشد می پردازد و می گوید: بی توجهی مربیان به مراحل رشد، ریشۀ اغلب آسیب ها در تربیت دینی است؛ زیرا مربیان بدون توجه به مراحل رشد، با شتاب-زدگی هر مطلبی را به هرکس و در هر شرایط و سنی منتقل می کنند. درصورتی که باید به اندازه و ظرفیت ذهنی و آمادگی کودک در هضم و جذب پیام های تربیتی توجه شود. در این مقاله نگارنده ابتدا به منابع اسلامی همچون مکارم الاخلاق، نهج البلاغه و احادیث معصومین(ع) به ویژه حدیث پیامبر اکرم(ص) به مراحل تربیت دینی پرداخته است.

دعائی در مورد مقاله حسن خلجی با عنوان "بررسی تربیتی تأثیر قصه های قرآنی در تربیت دینی کودکان" تصریح کرد: این مقاله به بررسی تاثیر تربیتی قصه های قرآنی بر کودکان، همچنین اهمیت قصه را در تربیت آنان را مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش مفاهیم دینی با ذهن کودک، ارائه الگوهای دینی به کودک، ایجاد محبت نسبت به شخصیت های دینی، تهذیب اخلاق و عبرت آموزی و... از جمله تأثیراتی هستند که قصه ها در کودکان ایجاد می کنند.

این کارشناس ارشد ارتباطات در مورد مصاحبه پایانی این مجله گفت: خانم دکتر عصمت دانش دارای مدرک دکترای روان شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو گروه تخصصی انجمن روان شناسی ایران است. ده ها کتاب و مقالات علمی با موضوعات تربیتی، بویژه مسائل خانواده، از جمله فعالیت ها و خدمات ایشان در عرصه علمی و فرهنگی کشور است. در این شماره به گفت وگو با ایشان با موضوع تربیت دینی کودک پرداخته شده است.

دعائی خاطرنشان کرد: علاقمندان جهت دريافت نشريه با شماره تلفن ۰۲۵۱۷۷۴۰۳۵۵ داخلي ۱۳۵ يا آدرس ايميل Tarbiyate.tablighi@gmail.comتماس بگيريد.

گفتنی است پیش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش‌نامه تربیت تبليغي» وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ،به مدیر مسئولی دکتر حسین قشقائی و سردبیری امید نیک اخیرا منتشر شده است.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcjtiev.uqetozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما