سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : 13902
طرح ترافيك؛

برنامه مديريت شهري براي آرامش مردم

قم نيوز : قم نیوز: طرح ترافيك در هسته مركزي شهر در شرايطي اجرا شده است كه خودروهاي عمومي با عبور و مرور و انتقال مسافران فضايي آرام را ايجاد كرده‌اند.
برنامه مديريت شهري براي آرامش مردم
به گزارش قم نیوز، ، امروزه در پروسه شهرسازي مدرن در جهان، طرح‌های مهندسي ترافيك به عنوان يكي از مهم‌ترین شاخه‌های شهرسازي به لحاظ گسترش جمعيت و ميزان تردد در شهرها جايگاه وي‍ژه و حساسي را از آن خود كرده است.

پدیده‌ی ظهور کلان شهرها در کشور ما باعث شده عملاً جمعيتی بيش از پيش بينی طرح‌های جامع، به ويژه در شهري مانند قم متمركز شوند و اين افزايش جمعيت كه به دلائل مختلف از جمله وجود مراكز علمي و ديني متعدد صورت مي‌گيرد بر پيچيدگي ترافيك شهر قم تأثیر به سزايي داشته است.

همچنين شهر قم با وجود اماكن مقدس و متبركي همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمكران و امام‌زادگان متعدد، پذيراي تعداد زيادي از مسافران در طول سال است كه این مسئله نيز تأثیر به سزايي در ترافيك قم به ويژه ترافيك هسته مركزي قم داشته است.

از طرف ديگر امروزه مديريت ترافيك کلان‌شهری مانند قم به صورت سنتي، علاوه بر اينكه نيروي انساني زيادي را به خود مشغول می‌کند، ‌جوابگوي تعداد زياد خودروهايي كه ‌به هسته مركزي شهر كه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در آن واقع شده نيست.

با توجه به پيشرفت تكنولوژي و نگاه به تجربيات كشورهاي مختلف می‌توان دريافت كه اين موضوع نيز با استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و فناوري اطلاعات قابل كنترل و بهسازي است.

شهرداري قم با توجه به اين مسئله به دليل كاهش تردد و تراكم ترافيك در هسته مركزي شهر و همچنين كاهش حضور فيزيكي پليس،‌ طرح مكانيزه كردن نظارت در محدوده ترافيكي هسته مركزي شهر را به اجرا درآورده است.

بر اساس قانون در محدوده طرح ترافيك فقط خودروهاي عمومي‌ مانند اتوبوس‌ها، تاكسي‌هاي شهري و خودروهاي امدادي بدون هيچ محدوديتي مي‌توانند تردد كنند و خودروهاي عادي فقط در صورتي كه داراي مجوز تردد باشند مي‌توانند در اين محدوده وارد شوند و خودروهاي غير مجاز در صورت تردد، طبق قانون مشمول پرداخت جريمه نقدي خواهند شد.

دكتر مسيح الله معصومي مشاور شهردار قم در امور حمل و نقل و شهرسازي درباره ضرورت اجراي اين طرح گفت: يكي از مشكلات اصلي شهر قم، تردد بيش از ظرفيت خودروهاي غير مجاز در محدوده‌ مركزي شهر و محدوديت پليس در كنترل اين وضعيت و جلوگيري از ورود خودروهای غير مجاز به طرح ترافيكي هسته مركزي شهر بود. امروزه كنترل فيزيكي مقرون به صرفه نيست و به اين دليل تمام ورودی‌های خیابان‌هایی كه مبادي طرح ترافيك بودند به دوربین‌های مداربسته تجهيز شدند.

وي در ادامه به تشريح اهداف اين طرح پرداخت و گفت: نخستين هدف از اجراي اين طرح، تفكيك تردد خودروهايي كه مجوز طرح ترافيك دارند و يا خودروهاي امدادي و اورژانس از خودروهاي بدون مجوز و اعمال قانون بر روي آن‌ها است.

مشاور شهردار قم در ادامه‌ گفتگوي خود بررسي ميزان ورود خودروهاي مختلف در طرح و تهيه آمار و آناليز آن براي طرح‌های مديريتي جديد را هدف ديگر اجراي اين طرح دانست و ابراز داشت: اين طرح از شهريور ماه سال گذشته به صورت آزمايشي اجرا شد و در نهايت از ابتداي فروردين ۹۲ با همكاري پليس راهور به صورت رسمي آغاز به كار كرد و از همان تاريخ نيز با متخلفين برابر قانون برخورد شد.

سعيد عزیز نژاد معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم نيز در گفت‌گو با خبرنگار شهر نيوز با بيان اينكه مكانيزه كردن نظارت در محدوده‌ ترافيكي منجر به كاهش حضور فيزيكي نيروهاي پليس شده است ابراز داشت: اين كاهش عوامل انساني باعث شده برخي رانندگان تصور كنند نظارتي در اين حوزه وجود ندارد و به راحتي وارد محدوده طرح ترافيك می‌شوند.

وي با اشاره به اينكه شهرداري قم ۱۲ دوربين مكانيزه پلاك خوان در مبادي ورودي به محدوده طرح ترافيك نصب كرده است ادامه داد: در اجراي اين طرح پيشرفت خوبي داشته‌ایم، خودروهايي كه فاقد مجوز بوده و در طرح وارد شده‌اند توسط پليس راهور اعمال قانون شده و برگه جريمه آنها به آدرسشان ارسال می‌شود.

شهرداري قم طي اطلاعيه و انتشار اخبار مختلفي اقدام به اطلاع رساني در باره اجراي اين طرح كرده تا از جريمه شدن شهروندان قمي جلوگيري شود، همچنين براي رفاه حال شهرونداني كه قصد تردد به هسته مركزي شهر دارند امكانات خوبي از جمله اتوبوس همگاني در خدمت شهروندان قرار گرفته است.

از ديگر خدمات شهرداري قم اعطاي مجوزهاي سالانه، فصلي و روزانه به متقاضياني است كه نياز به تردد با خودروي شخصي در طرح ترافيك دارند و متقاضيان می‌توانند با مراجعه كردن به سازمان حمل و نقل و ترافيك اين مجوزها را دريافت كرده تا در صورت ورود به طرح جريمه نشوند.

شهروندان بايد به اين نكته توجه كنند كه اعمال اين محدوديت‌ها در هسته مركزي شهر براي آسايش و راحتي آنان طراحي شده و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومي در اين مسيرها می‌تواند راحت‌تر و سریع‌تر آنان را به مقصد برساند و از ايجاد آلودگي صوتي و آلودگي هوا در منطقه‌ای كه حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار گرفته بكاهد.

از طرفي مديران شهري بارها تاكيد کرده‌اند كه شهروندان نبايد برداشت منفي از صدور جريمه داشته باشند، جريمه كردن صرفاً ابزاري براي فرهنگ سازي است.

محمود صولتي شهروند ميانسالي است كه مغازه‌اش درون طرح قرار گرفته است، او مي‌گويد «محدوده طرح ترافيك در قم ايجاد شد تا هر خودرويي وارد اين قسمت پر تردد نشود و چون اين محدوده براي تردد وسايل نقليه عمومي در نظر گرفته شده، ‌نصب دوربين هاي كنترل كننده جهت شناسايي متخلفين رفتاري كاري كاملاً منطقي است و شهرداري و راهنمايي و رانندگي بايد در اين خصوص اطلاع رساني بيشتري داشته باشند».

با اين روش مدرن، انتظار مي‌رود كه پس از مدت كوتاهي كه شهروندان قمي در جريان نصب اين دوربين‌ها و تبعات ورود غير قانوني به طرح قرار گيرند، از ورود غير قانوني به طرح خودداري كرده تا به اين ترتيب اين محدوده از شهر كه سال‌ها با مشكل ترافيك سنگين مواجه بود اندكي رنگ آرامش به خود بگيرد.

در نهايت بايد گفت كه اين حرکت‌ها می‌تواند به ما و كنترل ترافيك در سطح شهر كمك كند، ‌كنترل مكانيزه محدوده طرح ترافيك ‌با فراهم شدن زيرساخت‌های حمل و نقل عمومي می‌تواند نظم دوباره‌ای به وضعيت ترافيك شهر بازگرداند،‌تا جايي كه نه تنها شاهد شهري منظم‌تر خواهيم بود، ‌بلكه حقوق شهروندي افراد با بهره گيري از ابزار فناوري اطلاعات محقق خواهد شد.

انتهای پیام/120/
https://qomnews.ir/vdcewo8z.jh8x7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

YAS
ما تعدا زیادی از اهالی منطقه نیروگاه قم تصمیم گرفتیم اگه آب و برق گاز گران بشه پرداخت نکنیم