پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 15136
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تبیین کرد:

وجه برتری ماه مبارک رمضان بر باقی ماه ها

قم نيوز : قم نیوز: مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم درمورد راز برتری ماه مبارک رمضان بر باقی ماه های سال توضیحاتی داد و گفت: ویژگی خاص و بارز این ماه باز بودن همه درهای آسمانها از نخستین شب ماه رمضان تا آخرین شب آن است.
وجه برتری ماه مبارک رمضان بر باقی ماه ها
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم،  حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی در مورد فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: با ارزشترین ماه سال از راه می رسد و چشم منتظران دعا و نیایش با آمدنش روشن می شود، آری ماه خدا، ماه روزه، ماه قرآن، ماه راز و نیاز، ماه دلدادگی و تغییر، ماه نجواهای شبانه، و بالاخره ماه خودسازی و گناه سوزی آرام آرام نزدیک می شود.

وی افزود: مشتاقان دیدار این ماه لحظه شماری می کنند تا باحضور برسفره افطار و سحری ضمن سوزاندن آثار گناه و خطاها و پیرایش و صفا دادن روح و جان،  نفس خویش را در برابر وسوسه های ویرانگر شیاطین بیمه کنند. 

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: خوشا به حال آنان که هر سال در ماه رجب و سپس شعبان به استقبال این مسافر می روند و انتظارش را می کشند تا پس از شعبان به دیدارش توفیق یابند و او را ملاقات کنند - که برای مشتاقان بس شیرین و آرام بخش است .

مدیر گروه حدیث پژوهشکده با ارائه توضیحاتی در مورد ماه شعبان ادامه داد: ماه شعبان دو گونه انتظار در خود دارد یکی انتظار ظهور مولود نیمه شعبان که آمدنش از سویی بهار طبیعت و دلها را نوید می دهد و از سویی دیگر روح امید و باور به زندگی سالم معنوی را در ما می دمد، کسی که با آمدنش پایان تاریکی های جهل و بی عدالتی و ظلم و استبداد را جشن خواهیم گرفت – پس برای او دعا کنیم-.

وی افزود: دوٌمین انتظار در ماه شعبان حضور بر سفره مهمانی خداوند کریم و در انتظار نو شدن جانها و دلها در بهار قرآن، ماه عبادت و روزه داری است. از ویژگیهای مهمٌ این ماه آمدن نامش در کتاب بزرگ وحی یعنی قرآن کریم است در حالی که از دیگر ماههای سال در آن خبری نیست. «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن». 

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: ویژگی خاص و بارز این ماه باز بودن همه درهای آسمانها از نخستین شب ماه رمضان تا آخرین شب آن است. ابوسعید خُدری از اصحاب بزرگ رسول گرامی اسلام (ص) در حدیثی از آن حضرت نقل می کند فرمود: «إنٌ أبواب السماء تفتٌح فی أوٌل لیله من شهر رمضان و لاتغلق إلی آخر لیله منه». در آغازین شب رمضان همه درهای آسمانها به روی مشتاقان باز می شود و تا آخرین شب این ماه پذیرای سوخته دلان و اهل مناجات است.

 وی ادامه داد: پیام این حدیث این است که همه درها به روی همگان و برای همیشه باز نمی ماند، لطف ویژه خداوند به بندگانش مخصوص این ماه است و فرصتی است طلائی تا سفره دل را بگسترانند و آثار تند و زننده خطاها را از جانها بزدایند. پس توجه کنیم تا فرصت سوزی نکنیم.

این مدیر پژوهشی در ادامه با مطرح کردن یک سؤال، توضیحات بیشتری در مورد این برتری داد و گفت: چرا ماه رمضان این اندازه بزرگ و مورد احترام است، مگر بقیه ماه های سال متعلق به خدا و آفریده او نیست؟

وی اظهار داشت: پاسخ را باید در امتیازات ویژه آن پیدا کنیم که این امتیازات در آیات کتاب مقدٌس قرآن مجید و روایات صحیح دیده می شود: دوران زندگی موجودات بر اساس سال و ماه و هفته و روز سنجیده می شود و در این مقیاس است که جهان طبیعت و موجودات ساکن در آن عمر طبیعی خود را به دست می آورند، اکنون این سؤال مطرح می شود که این معیار از کجا و توسٌط چه کسی شکل گرفته است؟

اسماعیلی خاطر نشان کرد: قرآن کریم تعداد ماههای یک سال و تقسیم آن به عدد دوازده را اراده و خواست خدا می داند «إنٌ عدٌه الشهور عند الله إثنی عشر شهرا» پس این تقسیم ربطی به کار بشر ندارد. شروع و آغاز اوٌلین روز سال، اوٌلین روز از ماه رمضان است، بنابر این هر سال با این ماه با برکت آغاز می شود.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین گفت: سیٌد ابن طاووس در کتاب ارزشمند اقبال الاعمال روایتی از امام امیر مؤمنان علی(ع)نقل کرده است که فرمود: «إنٌ أوٌل کلٌ سنه أوٌل یوم من شهر رمضان» آغاز هر سال با اولین روز ماه رمضان است. ماه رمضان ماه خداست، خالق هستی در کتاب شریفش قرآن و در احادیث قدسی این ماه و روزه آن را به خودش نسبت داده است، رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «رمضان شهر الله و هو ربیع الفقراء»، رمضان ماه خدا و بهار بیچارگان و نیازمندان است. 

وی افزود: رمضان سیٌد و سرور همه ماهها است، در روایتی از امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) نقل شده است که فرمود: روز قیامت ماه رمضان پیشاپیش دیگر ماهها آراسته به زیورهای نیکو همچون ماه در میان ستاره هاست. کتابهای آسمانی مانند تورات و انجیل و قرآن و غیر آن در ماه رمضان بوده است .

اسماعیلی با ارائه توضیحاتی در مورد شب قدر دلیل دیگر برتری این ماه را وجود شب قدر در این ماه دانست و  تصریح کرد: با ارزشترین و قیمتی ترین شبهای سال شب قدر است که به نصٌ قرآن کریم این شب ارزشمند در ماه رمضان واقع شده است.

این مدیر پژوهشی ادامه داد: با عنایت و توجٌه به فضائل و ارزشهای موجود در این ماه و با نگاهی دقیق به اعمال واجب و مستحبٌ در آن در می یابیم که تمام ابزار و وسائل تحوٌل و دگرگونی روحی و معنوی فراهم است، آنچه در این ماه واجب است روزه است که انسان مسلمان با خویشتن داری از خوردنیها و آشامیدنیها و لذٌتهای جنسی در فاصله زمانی اذان صبح تا غروب خورشید اراده خویش را بر اطاعت و فرمانبری خالق هستی، به نمایش می گذارد و با تمرینی نسبتا سخت ولی شیرین، خود آزمائی تربیتی را تجربه می کند و رسیدن به مقام قرب و تایید بندگی خدای متعال را اثبات می کند.

کارشناس مسائل حدیثی افزود: بخشی دیگر از دستورات صادر شده در این ماه پرداختن به مستحبٌاتی است که نقش وسائل و ابزار کمکی در مسیر قرب به خداوند را بازی می کنند که از آن جمله است انس با قرآن و تلاوت سوره ها و آیات این کتاب مقدٌس، خواندن و زمزمه دعاهای مخصوص پس از نماز های واجب، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی، دعای جوشن کبیر و مراسم احیای شب قدر.  

حجت الاسلام اسماعیلی در پایان یادآور شد: امٌا از توجٌه به یک نکته غفلت نکنیم که توفیق باریابی به سفره پر از نعمت رمضان، مستلزم اراده ای قوی و در خواستی ملتمسانه از محضر پر مهر خداوند بنده نواز و توبه پذیر است، فراموش نکنیم که همٌت دشمنان خاموش کردن فریاد رهپویان  ولایت علوی و مهدوی است پس در دعاها ظهور منجی و همدلی اهل ولاء و سر افکندگی دشمن را تقاضا کنیم.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcfvydy.w6dtmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما