دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 15241
استاد حوزه علمیه قم:

نظام مرجعیت از قدرتمندترین نظام‌ها است

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: نظام مرجعیت از قوی ترین نظام ها در اسلام است.
نظام مرجعیت از قدرتمندترین نظام‌ها است
 به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام جعفر الهادی استاد حوزه علمیه قم  در نشست نقش مرجعیت در تقویت اعتقادات دینی که از سوی مرکز پژوهش های دینی به زبان عربی برگزار شد، با اشاره به قوی بودن نظام مراجع اظهار کرد: نظام مرجعیت از قوی ترین نظام ها در اسلام است و شخصیت هایی که این مسئولیت را به عهده می گیرند، شخصیت های منحصربه فردی بودند که انقلاب هایی را رهبری کردند و حکومت هایی را به وجود آوردند.
 
وی ادامه داد: مراجع شیعه در عراق انقلاب ثوره العشرین را رهبری کردند که استعمار انگلیس را از عراق خارج کرد.
 
تربیت عقیدتی شیعیان توسط مراجع
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل  نیاز به مراجع اظهار کرد: ما به مراجع برای حفظ عقایدمان نیازمندیم، نقش مراجع تنها در فتوادادن منحصر نمی شود، بلکه در مرحله اول عقیده ما را حفظ می کند که عقیده اساس شریعت است.
 
وی ادامه داد: انسان ابتدا به عقیده نیاز دارد تا پس از آن به دنبال شریعت باشد، اگر عقیده ای نباشد، انسان نیز احساس نیازی نمی کند تا به دنبال تقلید از مراجع باشد.
الهادی اولین فعالیت مراجع را تربیت شیعیان براساس اعتقاد صحیح دانست و افزود: مراجع عقائدی همچون توحید، نبوت، آخرت را به شیعیان می آموزند، به همین دلیل نقش مراجع، یک نقش مهم و اساسی است.
 
نظام مرجعیت، نظامی در چارچوب فکری شیعه
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به نظام مرجعیت گفت: نظام مرجعیت با چنین خصوصیاتی و تقلید از مراجع، تنها در بین شعیان وجود دارد، در غیر شیعیان علما محترم هستند، ولی غیرشیعیان معتقد نیستند که اعمال باید منطبق بر نظر مراجع باشد، اما شیعیان بر این اعتقاد هستند که عمل بدون تقلید از مراجع باطل است.
 
الهادی رجوع شیعیان به مراجع را براساس کلام اهل بیت دانست و افزود: ائمه معصومین در روایات گفته اند که بعد از ما، فقها مراجع هستند و دین تان را از آنها بگیرید، براساس این باور شیعیان برای قبولی اعمالشان باید از مراجع تقلید کنند.
 
وی اضافه کرد: مرجعیت شیعی بلافاصله بعد از غیبت امام مهدی(عج) به وجود آمد و مرجعیت یک هزار و صد سال است که شیعه را حفظ کرده است.
 
ظلم ناپذیری از خصوصیات فرهنگ شیعه
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به فرهنگ شیعی گفت: فرهنگ شیعی به خاطر حضور مرجعیت از زیاده یا نقصان مبرا بوده است و فرهنگ تجسیم در شیعه وجود ندارد، بلکه تنزیه در فرهنگ شیعی وجود دارد.
 
الهادی قبول نکردن ظلم را یکی از موارد اساسی در فرهنگ شیعه دانست و افزود: در فرهنگ شیعه خداوند راضی به ظلم نمی شود، لذا شیعه حاکم ظالم را قبول ندارد، بلکه شیعیان اعتقاد دارند که امام بعد از رسول اکرم(ص) باید معصوم باشند و مراجع نیز باید عادل باشند.
 
وی اضافه کرد: شیعه در طول تاریخ در طرف مقابل حکومت ها بودند و در عراق در صد سال اخیر با دولت های مختلف به سبب وابستگی شان به کشورهایی همچون انگلیس مبارزه کردند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اصل عدل اظهار کرد: عدل در شیعه یک اصل است و شیعیان در تقلید به دنبال فرد عادل هستند، البته این که مرجع باتقواتر از دیگران باشد، از خصوصیات شیعه است و شیعیان از حکومت های ظالم تبعیت نمی کنند.
 
توجه به عقل در کتاب هاب روایی شیعه
 
الهادی بحث عقل را یکی از بحث های مورد توجه در کتاب های شیعه دانست و افزود: عقل چیز مهمی است، به همین سبب در کتاب های روایی شیعه مانند کافی، سهم فراوانی برای عقل در نظرگرفته شده است.
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به روش شیعیان در شناخت عقیده گفت: شیعیان باید عقیده خود را بشناسند، برای همین هدف در زمان ائمه معصومین جلساتی  برگزار میشد و اهل بیت مجالسی را دوست دارند که در آن عقیده براساس روش اهل بیت عرضه شود.
 
وی ادامه داد: باید جلساتی برای مطالعه و شرح کتاب هایی همچون کافی و توحید صدوق برگزار شود تا شیعیان با عقیده خود بیشتر آشنا شوند.
 
ضرورت استفاده از رسانه ها برای معرفی اهل بیت(ع)
 
الهادی با اشاره به دلیل دشمنی با شیعیان اظهار کرد: با شیعیان دشمنی می کنند و آن ها را سب می کنند، چون حق را می گویند و وهابیون با علم و آگاهی، خون شیعیان را مباح می دانند.
 
استاد حوزه علمیه قم  امروزه را عصر ارتباطات دانست و افزود: فعالیت های شیعیان در عرصه های رسانه ای در حد و اندازه های مطلوب نیست و ما نیاز به شبکه های تلویزیونی، مجلات و روزنامه هایی هستیم تا فرهنگ اهل بیت را عرضه کنیم.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdccsiqs.2bqp08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما