سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 15259
آیت الله مکارم شیرازی:

برخی افراد مواظب باشند با دین مردم بازی نکنند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی گفت: در اسلام اعطای امتیازات ویژه به افراد معنی ندارد و برخی افراد مواظب باشند با حرف‌های نادرست، با دین مردم بازی نکنند.
برخی افراد مواظب باشند با دین مردم بازی نکنند
 به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی مکارم شیرازی که در حرم حضرت معصومه(س) سخن می‌گفت، با اشاره به رانت خواری و اعطای فرصت‌های ویژه مانند خرید و فروش یا سفر بردن فامیل و اطرافیان توسط افراد دولتی، اظهارکرد: در اسلام اعطای امتیازات ویژه معنا ندارد و پیامبر اسلام(ص) و امیر مومنان(ع) با آن مقابله کرده اند.
 
وی افزود: برخی از همسران پیامبر بعد از جنگ احزاب به پیامبر گفتند که از این غنائم به ما چیزی بده و خواستار زر و سیم شدند.
 
آیت الله مکارم تصریح کرد: خداوند متعادل به پیامبر وحی کرد که به همسرانت بگو: اگر دنبال زر و زیور دنیا هستی، طلاقتان می‌دهم و هدیه ای هم به شما می‌دهم. اما اگر دنبال خدا و دین هستید، باید به سادگی و قناعت بسنده کنید و دنبال زر و زیور نباشید.
 
مرجع تقلید شیعیان افزود: امروز در رسانه‌ها، بحثی به نام رانت خواری مطرح است. رانت خواری یعنی امتیازات ویژه برای افراد مورد نظر قائل شدن. به عنوان مثال بیایند ارز معاملاتی را در اختیار یک نفر قرار دهند و بعدا جنس وارد کند و به قیمت ارز آزاد به مردم بفروشد و تفاوتش مثلا می‌شود یک میلیارد تومن.
 
ایشان با اشاره به اینکه نظر به شخص خاصی ندارند، تصریح کردند: مثلا دولت باید کالایی را بخرد و آن را به مناقصه بگذارد اما بدون مناقصه یکی از آشناها یا قوم و خویش را صدا بزنند و از او بخرند. یا از هم جناحی و هم حزبی خود بخرند. یا اینکه دولت می‌خواهد جنسی را بفروشد و آن را از یک آشنا بخرد که این حرام است. یا اینکه می‌خواهند به سفری بروند و فامیل و آشنایان خود را ببرند.
 
آیت الله مکارم افزودند: این کارها حرام است و سند آن همین آیه سوره احزاب است. پیامبر تا سر حد طلاق همسر پیش رفت زیرا معنی ندارد زنان پیامبر امتیازات ویژه داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: معنی ندارد آشنایان مسئولان کشور و دوستان آنها و کسانی که در انتخابات به نفع آن‌ها فعالیت کردند، امتیازات ویژه داشته باشند. در کشور اسلامی، امتیازات ویژه معنی ندارد و ممنوع است.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: 1400 سال قبل قرآن چنین پیامی داده است و امروز نگاه می‌کنیم که چقدر به این مساله نیاز است. امیر مومنان در نهج البلاغه، خطبه 224، طرز مبارزه با رانت خواری و امتیازات ویژه را نشان داده است. و می‌توان گفت کسی قبل و بعد علی، به اندازه علی(ع) خوب این مساله را تشریح نکرده است.
 
مبلغ عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی(ع) در مقابله با عقیل، بهترین واکنش را نشان داده است. عقیل، برادر امام علی(ع) از وی خواست که یک مقداری گندم اضافه تر از بیت المال بگیرد. امام علی(ع) می‌فرماید: از من درخواستی کرد، سکوت کردم، دوباره تکرار کرد، چیزی نگفتم، از من خواست که از روشم که عدالت مطلق، کوتاه بیایم. من سکوت کردم و آهنی را گذاشتم تا داغ شد.
 
آیت الله مکارم تصریح کرد: بعضی می‌گویند که آهن را کف دستش گذاشت، این دروغ است. امام آهن را نزدیک وی کرد تا عبرت بگیرد. امام می‌فرماید: یک وقت دیدم فریاد عقیل بلند شد که برادر چه می‌کنی؟ جواب قطعی را به وی دادم و گفتم: عزاداران بر مرگ تو عزاداری کنند. برادرت را به سوی آتشی می‌بری که خداوند با خشم و غضبش این آتش را افروخته است.
 
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وزیر و مدیرکل و هیچ کس دیگر، نمی تواند امتیازات ویژه از بیت المال داشته باشد و جواب قاطع و دندان شکن را امام علی(ع) داد. این همان چیزی است که در آیه 28 و 29 احزاب آمده و امیر مومنان در خطبه 224 نهج البلاغه آورده است.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: در بعضی روایات، مطالب جالبی آمده است. در این روایت آمده است علی(ع) و عقیل، شبی که گرم بود، به پشت بام رفتند و امام به وی گفت: بیا با هم برویم و مغازه ای را سرقت کنیم. عقیل گفت: یا امیر المونین، مرا به سرقت تشویق می‌کنی؟ امام به وی دوباره پیشنهاد کرد بیا قافله ای را بزنیم و عقیل پاسخ گفت از من می‌خواهی که راهزن شوم؟ اینجا امام به برادرش می‌گوید برادشتن از بیت المال بدتر از اینهاست.
 
مرجع تقلید شیعیان افزود: در کشورهای غربی این معمول است که عده ای از ثروتمندان به انتخابات سیاسیون کمک می‌کنند و وقتی آن فرد به قدرت رسید، به ایشان امتیازات خاص می‌دهد.
 
آب خوردن روزه دار و عدم بطلان روزه وی، صحیح نیست
 
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دهان بعضی انداخته اند که اگر روزه دار زیاد تشنه شد، می‌تواند آب بخورد و روزه اش هم صحیح است.
 
وی افزود: روایتی را هم مستند حرف خود می‌کنند تا بگویند این حرف درست است.
 
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: برادران و خواهران دقت کنند که با دین مردم بازی نکنند. این روایت اولا سند ندارد و اگر هم داشته باشد، خلاف فتواست و کسی به آن فتوا نداده است. بلکه من می‌خواهم بگویم خلاف ضرورت دین است.
 
آیت الله مکارم تصریح کرد: امیدوارم برخی افراد مراقب حرف‌های خود باشند و بدانند نتیجه آن چیست.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcb95b8.rhbsspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما