چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 15297
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

مهریه های سنگین یکی از دلایل اصلی طلاق است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی: طلاق در برخی اوقات یک ضرورت اجتماعی است و راهی جز طلاق باقی نمی ماند.
مهریه های سنگین  یکی از دلایل اصلی طلاق است
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با ابراز تاسف از بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در جامعه، تصریح کردند: طلاق در برخی اوقات یک ضرورت اجتماعی است و راهی جز طلاق باقی نمی ماند.

ایشان خاطرنشان کردند: در عین حال که طلاق در اسلام مجاز و گاهی یک ضرورت به حساب آمده، اما در تاکیدات و روایات حضرت رسول(ص) ائمه اطهار(ع) از آن به عنوان منفورترین و زشت ترین مباحات یاد شده است.

معظم له با تاکید بر ضرورت توجه جامعه و خانواده ها به پیامدها و عواقب ناگوار و ویرانگر طلاق، بیان داشتند: آمار طلاق باید در جامعه به حداقل برسد، متاسفانه در جامعه ما ازدواج سخت شده و در مقابل خیلی راحت از همدیگر جدا می شوند. 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم آسیب شناسی این مساله از سوی جامعه شناسان و متخصصان تاکید کرده و فرمودند: شنیده شده که در جوامع دانشجویی طلاق بیشتر است،‌ این مساله جای تعجب دارد و جامعه شناسان باید علل این مساله را مورد واکاوی و بررسی قرار دهند.

ایشان توقعات زیاد و بیجا و نداشتن گذشت را از مهم ترین عوامل ناسازگاری و طلاق در جامعه دانسته و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از عوامل طلاق مهریه های سنگین است که برخی تصور می کنند با این کار جلوی طلاق را می گیرند در حالی که این گونه نیست. 

معظم له تصریح کردند: یکی دیگر از عوامل طلاق بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است؛ اسلام توصیه می کند که در سنین پایین تر ازدواج صورت گیرد و به لحاظ پزشکی نیز ثابت شده که فرزندانی که در سنین بالا متولد می شوند استعداد فرزندانی که در سنین پایین تر به دنیا می آیند را ندارند. 

ایشان آثار منفی طلاق را بسیار زیاد دانسته و تصریح کردند: اگر در مساله طلاق پای فرزند در میان باشد عواقب و تبعات آن بیشتر خواهد بود؛ فرزندان طلاق فرزندان خطرناکی هستند و خود و جامعه را دچار مشکل خواهند کرد.

معظم له خاطرنشان کردند: گاهی به سبب وجود یک طلاق دو فامیل با یکدیگر دشمن می شوند و نسبت به یکدیگر کینه پیدا می کنند.

ایشان با اشاره به تدابیر دین مبین اسلام برای پیشگیری از طلاق در جامعه، به آیاتی از قرآن کریم استناد کرده و فرمودند: معاشرت صحیح در زندگی، افزایش محبت بین زوجین و مراجعه به حَکَم از جمله تعالیم اسلام برای پیشگیری از طلاق است و البته اگر راهی جز طلاق باقی نماند باید به بهترین شکل ممکن از هم جدا شوند به نحوی که امکان بازگشت وجود داشته باشد.  

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: ای کاش دستورات اسلامی مورد عمل قرار می گرفت و ازدواج ها ساده برگزار و آمار طلاق کاهش می یافت تا جامعه از آسیب ها رهایی می یافت.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcd5x0f.yt0kn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما