دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : 15442
آیت الله مصباح یزدی:

تفاوت انسان در بهره‌مندی از نعمت‌ها، وسیله‌ای برای آزمایش است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: خداوند اختلاف در بهره مندی از نعمت‌ها را وسیله‌ای برای آزمایش قرار داده است.
تفاوت انسان در بهره‌مندی از نعمت‌ها، وسیله‌ای برای آزمایش است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم یکی از امتحانات را برای بندگان تفاوت در داشتن نعمت‌های دنیوی دانست و اظهار کرد: در این دنیا برخی فقیر هستند و برخی ثروتمند هستند که خداوند این اختلاف را وسیله ای برای آزمایش قرار داده است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به خطاب خداوند به رسول اکرم در خصوص رها نکردن گروهی از مردم گفت: خداوند در قرآن خطاب به رسول خدا می‌گوید، گروهی از مردم همیشه به یاد خدا هستند که تو با این گروه باش و برای رونق زندگی آن‌ها را رها نکن و از گروهی که به دنبال هوای نفسشان هستند، اطاعت نکن.
 
وی ادامه داد: همچنین تعبیری نسبت به پیامبر در سوره انعام هم آمده است که ای پیامبر بندگان خوب خدا را طرد نکن که اگر چنین کاری را کردی، از ظالمین خواهی بود.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شان نزول دو آیه بالا گفت: برخی از افراد به پیامبر پیشنهاد کردند که در صورت طرد کردن فقرای ژنده پوش از پیرامون خود، حاضر به خدمت به پیامبر هستند.
 
وی اضافه کرد: خداوند در قرآن می‌گوید که ای پیامبر اگر از این افراد تبعیت کردی، از کسانی پیروی کرده ای که قلبشان را غافل کردیم.
 
آیت الله مصباح یزدی نتیجه عصیان در برابر خداوند را خالی شدن دل از یاد خدا دانست و افزود: آن کی که هوای نفس خود را بپرستند، خداوند دلش را گمراه می‌کند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به سخنان برخی از افراد در خصوص پیشنهاد طرد فقرا اظهار کرد: برخی می‌گفتند که اگر ما بودیم از پیشنهاد طرد فقرا به عنوان یک تاکتیک استفاده می‌کردیم و پس از هدایت آن‌ها به اسلام، نادرستی فکرشان را به آن‌ها تفهیم می‌کردیم.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پیشنهاد چشم پوشی کردن پیامبر از برخی از فرایض را دارای سابقه در تاریخ دانست و افزود: یک از طایفه‌ها به پیامبر گفت که حرف‌ها تو خوب است، ولی برخی کارها از ما برنمی آید، ما حاضر هستیم نماز می‌خوانیم اما چون از اشراف هستیم سجده نمی کنیم.
 
وی ادامه داد: سران آن طایفه به پیامبر پیشنهاد دادند که درصورت چشم پوشی کردن پیامبر از بخشی از نماز، در جنگ‌ها به پیامبر کمک کنند که پیامبر این پیشنهاد را رد کرد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به بحران‌های اقتصادی غرب اظهار کرد: شهر دیترویت بزرگترین شهر صنعتی آمریکا ورشکست شد، آن وقت بضی‌ها می‌گویند ما به خاطر یک مقداری از مشکلات که داریم و به خاطر تحریم‌ها، دست از همه چیز برداریم!
 
وی اضافه کرد: ما مخاطب این آیه هستیم و قرآنی می‌خواهد یک همچین مردمی را تربیت کند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وضعیت برخی از بخش‌های کشور گفت: پشت کوه قاف در یک کشوری، زیر میزی داده می‌شود و بانک‌ها به نام عقود شرعیه، معادلات ربوی انجام می‌دهند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تعداد افراد ایمان آورده از قوم نوح را کم دانست و افزود: حضرت نوح 950 سال در قوم خودش پیامبری می‌کرد، اما قومش به او توهین می‌کردند و در زمان ساختن کشتی نیز قومش او را سبب ساختن کشتی در بیابان مسخره می‌کردند و همیشه دنیاپرستان به دنبال ظواهر دنیا هستند.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به هدف خداوند از ایجاد سختی‌ها گفت: خداوند می‌فرماید که مردم را مبتلا به سختی‌ها کردیم تا تضرع کنند و انسانی که گرفتار باشد، اعتنایی به کبر و عجب نمی کند و توبه خواهد کرد.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcf0jdy.w6dtjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما