پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 15839
معاون شهرسازی قم خبر داد:

توجه ویژه به بافت‌های فرسوده در طرح تفصیلی شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: در طرح تفصیلی شهر قم که اکنون در حال تهیه آن هستیم، به بافت‌های فرسوده و راه‌های دسترسی این بافت‌ها نگاه ویژه ای داشتیم.
توجه ویژه به بافت‌های فرسوده در طرح تفصیلی شهر قم
به گزارش قم‌نیوز، علیرضا خاکی با اشاره به بافت فرسوده شهر قم اظهار کرد: مساحت بافت فرسوده شهر قم 1800 هکتار است که عوامل مختلفی باعث چنین بافت گسترده ای در شهر قم شده است و در دوره‌های زمانی بر بافت‌های فرسوده شهر قم افزوده شده است.
 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به حمایت‌های شهرداری درباره نوسازی بافت فرسوده گفت: در بافت فرسوده برای نوسازی منازل حمایت‌های تشویقی در نظرگرفته شده است و عوارض تا پایه تراکم 100 درصد بخشودگی دارد و یک طبقه تشویقی ارائه می‌شود، هم چنین 50 درصد عوارض مازاد بخشودگی دارد و با حمایت دولت وام تسهیلات مسکن برای هر واحدی در بافت فرسوده در نظرگرفته است.
 
خاکی بخشی از اقدامات شهرداری را در بافت فرسوده اجرای پروژه‌های عمرانی دانست و افزود: یکی از راه‌های احیاء بافت فرسوده را احیاء عوامل شکل گیری این بافت‌ها همچون مراکز محلی است و زمانی که در این بافت‌ها فضاهای شهری احداث می‌شود، انگیزه بازسازی و نوسازی افزایش پیدا می‌کند که در این راستا شهرداری چند پروژه را در بافت‌های فرسوده در دستور کار خود قرار داده است.
 
احداث پروژه‌های ترافیکی برای ایجاد راه‌های دسترسی بافت‌های فرسوده
 
وی اضافه کرد: شهرداری پروژه‌هایی همچون بوستان شهید دل آذر در خیابان آذر، توسعه چهل اختران و احیاء مرکز محله اباصدر را در دستور کار خود دارد تا انگیزه مردم را برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده افزایش دهد.
 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های ترافیکی این نهاد اظهار کرد: یک سری پروژه‌های شهرداری برای بافت‌های فرسوده در قالب پروژه‌های ترافیکی تعریف شده است و از جمله این پروژه‌ها احداث محورهای عمار یاسر و شهید روحانی است تا رینگ اول ترافیکی شهر قم تکمیل شود و یکی از عوامل ایجاد بافت‌های فرسوده مشکل راه دسترسی این بافت‌ها است.
 
خاکی با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم گفت: در طرح تفصیلی شهر قم که اکنون در حال تهیه آن هستیم، به بافت‌های فرسوده و راه‌های دسترسی این بافت‌ها نگاه ویژه ای داشتیم و برنامه‌هایی را برای تحقق این طرح داریم، هم چنین پس از تهیه طرح تفصیلی شهر قم مطالعات خاص بافت فرسوده را در دستور کار داریم که شرح خدمات آن تهیه شده است و در مرحله انتخاب مشاور است.
 
ورود کل استان به بحث بافت‌های فرسوده ضروری است
 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم مشکل بافت‌های فرسوده را ترکیب دو عامل فرسودگی بافت و عدم رونق اقتصادی دانست و افزود: بافت‌های فرسوده  تفاوت‌هایی را با هم دارند و باید پروژه‌های محرک در بافت‌های فرسوده تعریف شود تا انگیزه نوسازی در مردم تقویت شود تا مردم در نوسازی این بافت‌ها سرمایه گذاری کنند و احیاء این بافت‌ها با سرمایه‌های دولتی ممکن نیست.
 
خاکی با اشاره به آثار احداث پروژه‌های شهری در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: اگر پروژه‌های شهری در بافت‌های فرسوده باعث ایجاد فضای باز شهری شوند، کیفیت زندگی در این بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند و ساکنان این بافت‌ها احساس می‌کنند که از بن بست خارج می‌شوند و در قضیه بافت‌های فرسوده باید کل استان وارد شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcf1cdy.w6dtmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما